Google straff – Använda disavow eller inte?

Skrivet av Oscar Sandström 10 / 02 / 14

Vad är ett filter/straff och varför fastnar man i ett?
Man kan fastna i olika filter på Google för att man gjort fel på webbplatsen, t.ex att man överoptimerat den (upprepat sökord för mycket i texten etc.), har samma innehåll på många undersidor eller kopierat hela eller delar av texter från andra webbplatser på nätet.

webmaster toolsMan kan också fastna i filter för att det finns onaturliga länkar riktade mot webbplatsen. Det finns då två olika sorters straff man kan få: ett automatiskt eller ett manuellt.

Om du använder Google Webmaster Tools så kan du se om du fått ett manuellt straff eftersom att Google skickar ut ett meddelande om det. I Webmaster Tools  kan du också se en del av (Google visar inte alla) de länkar du har mot ditt domän.

Hur kommer man ur ett filter/straff?
Har du inte drabbats av något straff eller filter men ändå läser det här blogginlägget ska det först sägas att det fortfarande är väldigt ovanligt att man fastnar i filter eller får olika straff, man ska ha använt sig av mycket tvivelaktiga SEO metoder för att det ska hända. Även om 2013 har fört med sig många stora uppdateringar så har ingen av dem varit speciellt svåra att förvänta sig.

Hur man sedan tar sig ur filtret beror på vilket filter det handlar om. När vi talar om ett filter som beror på dåliga länkar till domänen så ska man börja med att kontakta de webmasters äger siterna du får länkarna ifrån. Be dem helt enkelt att plocka bort dem. Om det är ett SEO företag som byggt dem så be SEO företaget att plocka bort länkarna de byggt.

google penguin

Om det är Google Penguin det handlar om kan det räcka med att ändra ankartexterna på länkarna så att de inte ser likadana ut överallt. Detta är ett ganska tidskrävande arbete men det är det som fungerar bäst och är säkrast för din domän.

Det finns dock som sagt många olika filter/straff och det krävs en avancerad analys för att komma fram till vilka steg man bör ta. Är man osäker kan man dock alltid välja att försöka plocka bort länkarna man får till sig.

Google disavow tool
Google disavow tool bör endast användas som en absolut sista utväg eller kanske om man utatts för negativ SEO (att någon bygger en massa dåliga länkar till dig). Hur det fungerar rent praktiskt är att du i en textfil anger de domän eller undersidor som länkar till dig på ett icke önskvärt sätt. Sedan skickar du in filen till Google.

disavow

Om du vill ta bort en URL så skriver du bara URL:en på en rad och en eventuell kommentar med en “#” före. Alla rader som börjar med en # ignoreras av Google. Där kan du t.ex skriva att du försökt att kontakta webbmastern men att han inte svarat. Om du vill ta bort länkar från en hel domän så skriver du
“domain: exempeldomän.se”

Såhär kan en exempelfil då alltså se ut:

disavow2

Återigen så vill jag dock flagga för att man endast bör använda disavow tool i absolut sista hand. Den enklaste vägen är inte den bästa vägen i det här fallet.

Undersidor och domän
Det är bra att ha i åtanke att det kan vara enstaka undersidor som fastnat i ett filter och inte själva domänen. Det märker du om endast ett par undersidor du jobbat med helt plötsligt inte rankar bra på Google längre. Som en utväg kan man ta bort undersidan som blivit straffad och helt sonika göra den till en 404:a. Sedan lägga upp nytt och fräsch content på en ny undersida och ser till att få bättre länkar till den.

Slutord
Vi ser en klar ökning av företag som kontaktar oss för att de behöver hjälp med sökmotoroptimering mot webbplatser som plötsligt tappat många placeringar på Google vilket är beklagligt men föga förvånande efter alla uppdateringar Google släppt under 2013.

Vi har också vid flera tillfällen hjälpt företag som fått ett straff av Google. Har du några frågor kring detta eller misstänker du att du fått ett straff så är det bara att du skriver en kommentar nedan så svarar jag direkt!

Väl mött!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

Taggar:

Skrivet av: Oscar Sandström

Oscar är en av grundarna till Viseo och experternas expert. Som Head of SEO ser han till att kunderna når upp till och överträffar sina mål.