Kunskapsbank > Hur fungerar länkbygge och outreach? (2021)

Länkar är en viktig faktor för att kunna ranka på sökmotorer. Desto fler relevanta sajter med hög auktoritet som länkar till din sajt, desto bättre.

Men hur gör man för att bygga länkar?

I den här artikeln går vi igenom några av de bästa strategierna för länkbygge och outreach för att din sajt ska synas bättre på Google.

Vad är länkbygge?

Google och de andra sökmotorer är byggda så att de behöver länkar för att upptäcka nya sidor. Därför säger det sig själv att länkar är en mycket viktig del när det kommer till arbete med SEO.

För dig som vill klättra i Googles sökresultat är det viktigt att jobba med att bygga länkar och se till så att din sajt blir länkad till så mycket som möjligt.

Idag är kvalitet viktigare än kvantitet. Men kvantitet spelar fortfarande roll. Nedan kan du se korrelation mellan antal länkar till en sajt och position på Google.

Du kan se det som ett ekosystem. Googles algoritmer föredrar sidor som hänvisar till varandra. Desto mer länkar du har till din sajt, desto större förtroende får du hos Googles algoritmer.

Men alla länkar är inte av samma värde, vilket vi återkommer lite längre ner i inlägget.

Nedan går vi igenom några strategier och taktiker som du kan använda dig av för att bygga länkar och optimera ditt SEO länkbygge.

Få en gratis SEO-analys av din hemsida!

Vi skickar en djupgående analys av din hemsida. Innehåller tips på saker du bör göra för att synas bättre på Google.

Vad är outreach?

Outreach är en metod inom SEO (Search Engine Optimization) som är effektiv för att öka antalet naturliga länkar till en specifik webbplats. Det kan jämföras med PR-arbete för SEO.

Outreach-kampanjer kan generera riktigt starka länkar. I fallet ovan fick Svedea en länk från den fd. nyhetssajten 24Kalmar.

Metoden anses vara en av de säkraste och bästa inom sökmotoroptimering och det finns flera tillvägagångssätt.

Olika typer av outreach

Det finns flera olika sätt att bygga upp fler länkar till din webbplats. Det första steget är att ta reda på vad du vill uppnå och därefter skapa en outreach-kampanj.

Outreach via nyhetssajter och bloggar

Om du släpper en ny produkt eller gör något annat som kan vara av nyhetsvärde kan det vara värt att skriva ihop en pressrelease och sen skickade ut till nyhetssajter och bloggar.

Exempel på lyckad kampanj från Mekster.se

Det behöver inte nödvändigtvis vara intressant för nationell media som Dagens Nyheter, men kan du hitta nischade bloggar eller lokala sajter som kan tänka sig skriva en nyhet om din produkt eller din lansering så är detta ett bra sätt att få fler länkar.

Hitta bloggar inom din nisch

Tipset går hand i hand med föregående tips, men i det här fallet kan du enkelt hitta bloggare som rankar på dina sökord och har starka sajter.

Hör av dig till bloggarna och var kreativ. Kanske kan du erbjuda en tävling och en utlottning av din produkt till bloggens läsare i utbyte mot en länk?

Ofta anses detta vara en win-win situation både för dig och den aktuella bloggen. Dessutom får du “gratis” marknadsföring.

Kolla upp vilka som länkar till dina konkurrenter

Hittar du en blogg eller en lista som länkar till någon av dina konkurrenter men inte till dig?

I Ahrefs kan du se vilka sajter som länkar till dina konkurrenter

Hör av dig med ett kort mail och säg att du också önskar vara med. Presentera kort vad du erbjuder och chansen är stor att du läggs till med en länk.

Icke-länkade omnämningar

Det här är ett av de mest effektiva sätten, särskilt om du är ett mer eller mindre etablerat företag. Genom olika metoder, bland annat Ahrefs Content Explorer kan du hitta sajter som nämner ditt varumärke eller produkt utan att länka till dig.

Detta är ytterst sällan ett genomtänkt beslut av sajten som skriver om dig att inte länka, så oftast är det bara att höra av sig och be om en länk utan några problem.

Fråga i ditt eget nätverk

Har du kunder med etablerade sajter eller partnerskap och samarbeten? Starta med ett länkbygge som gynnar båda.

Länkar från samarbetspartner är oftast enkla att få

Länka till dina partners på dina sidor och be dem göra likadant. En enkel och ganska självklar strategi som gynnar alla parter.

Skriv gästbloggar

Att kontakta sajter och bloggar inom just din nisch för att erbjuda gratis content i utbyte mot en länk till dig är ett vanligt och effektivt sätt att ranka på sökmotorerna.

Tänk bara på att inte vara för “reklamig” i din pitch om vad du vill skriva på. Att gästblogga bygger på att man erbjuder värde i sitt innehåll och för att det ska funka ska det gynna både dig och sajten du bloggar på.

Sammanfattning

Det finns ett stort antal tillvägagångssätt när det gäller länkbygge och outreach. Beroende på din nisch och vad din sajt erbjuder passar vissa taktiker bättre för just ditt ändamål.

Om du har några frågor om länkbygge eller vill få hjälp av en SEO byrå att synas bättre på Google - tveka inte att kontakta oss!