Tjänster > Google Analytics (GA4)

Standarduppsättning

  • Uppsättning av GA4 konto
  • Uppsättning av Google Tag Manager konto
  • Koppling mellan GTM och GA4

Ecommerce

  • Uppsättning av Google Tag Manager container
  • Teknisk uppsättning med er utvecklare
  • Enhanced Ecommerce
  • Validering att data kommer in korrekt

Leadgen

  • Uppsättning av enklare eventspårning
  • Kontaktformulär
  • Telefonnummer
  • Mejladresser
  • Uppsättning av mål i GA4
  • Validering att data kommer in korrekt
  • Kontakta oss för att få hjälp med Google Analytics 4

Våra kunder ger oss 9,5 av 10 i betyg

Susanna Edberg

Marknadschef, Bilprovningen

"Viseo har varit till stor hjälp med att ta vårt SEO-arbete till nya nivåer, och vi uppskattar verkligen deras proaktiva och kreativa arbetssätt."

Mihail Pinhasov

VD, Lamnia

"Vi är tacksamma för allt Viseo har gjort, fantastiskt arbete.

Vi har fått tillbaka vår trafik och ökat omsättningen med 58 %!"

Pontus Von Sydow

Chef Försäljning & Marknad, Lån & Spar Bank

”Viseo förstod snabbt utmaningarna i vår bransch och bidrar med sin höga kompetens inom SEO och SEM till vår tillväxt.

Adrecord
A Workout Company

Vanliga frågor och svar

Nedan finner du vanliga frågor och svar om att arbeta med Viseo. Har du fler frågor? Tveka inte att kontakta oss.

Hur migrerar du till GA4?

Här nedanför har du en lista på vad du behöver tänka på vid migrering till GA4 från Universal Analytics.

  • Skapa en helt ny GA4 Property. Den kommer inte innehålla någon historisk data. Vi rekommenderar att komma igång så tidigt som möjligt, även om du bara har trafik data. Data är ju alltid bra att ha 😉
  • Kontostrukturen behöver du tänka om helt, då mätsiffror kommer vara annorlunda. Tex Views kommer inte vara tillgängligt i GA4.
  • Du behöver göra nya benämningar på din event spårning, som följer GA4s nya spårningsstruktur.
  • Interface, dvs utseende och funktioner i användargränssnittet kommer bli helt nytt. Du kommer sannolikt behöva tid till att träna dig själv och dina medarbetare.
Vad är skillnaden mellan Universal (Gamla) GA och GA4?
  • GA4 baseras uppsättningen fullt ut på event, för att se vad användare gör på din hemsida. Syftet är att du lättare ska se vad dina användare gör på hemsidan. (istället för tid)
  • Universal, eller gamla Google Analytics har en Sessions mätning. Det är en tidsbaserad mätning som i sin natur har begränsningar. Tex avbryts sessionen efter inaktivitet i 30minuter. Sessionen bryts även vid midnatt eller om besökaren kommer in via två olika kampanjer.
Hur smart är GA4? (maskininlärning)

GA4 har maskin-inlärning (som det mesta av Googles nya funktioner). Du kan tänka att Universal (gamla) GA var baserad på Historisk data. Medans GA4 har en möjlighet att förutsäga användarnas beteende, baserat på data från tidigare 28 dagar. Vi får se hur bra det funkar till en början, men över tid kommer denna funktion bli vidareutvecklad och nyttig för dig som marknadsförare.

Bouncerate borta?! (det är lugnt - vi får Engagement Rate istället)
Bouncerate, eller avvisningsfrekvens tas bort i GA4. Det är en metric (mätsiffra) som inte är speciellt användbar. Den har ofta gett missvisande bild av hur bra hemsidor presterar.
 
Bouncerate byts ut till "Engagement Rate". Enkelt sagt; om besökaren gör någon av följande tre händelser:
  • Aktiverar ett event eller konvertering
  • Gör något på hemsidan i mer än 10 sekunder
  • Besöker 2 eller fler undersidor.
 
Det är en bättre indikation om besökaren är bra eller dålig för sin hemsida.
Hur ser användargränssnittet ut i GA4?
Du kan se en guide till användargränssnittet här:
Hur spårar jag appar och implementerar dem i GA4?
GA4 använder data modellen från Firebase.
  • Du behöver skapa ett Firebase projekt:
  • Där kan du skapa appar.
  • Dessa appar kan du skicka som dataflöden till GA4. (följ instruktionerna nedan för att lägga till firebase till dina appar)
Alla events behöver skickas från din app till Firebase. Händelser som sparas Firebase kommer synas i din GA4.
 
Här har du information som kan hjälpa dig komma igång: https://firebase.google.com/docs/analytics
Hur länge får jag se min historiska data från Universal?
Du kommer kunna se din historiska data i Universal (gamla) Analytics i 6 månader efter avskrivningsdatumet för Universal. Det kommer vara kring juni 2023.
Efter övergångs perioden på 6 mån kommer du inte kunna se Historisk data i Universal Google Analytics längre.
Hur många segment kan du skapa i GA4?
I GA4 skapar man segment i Analytics Hubben där begränsningen är:
  • 200 analyser per användare
  • 500 delade analyser per property
Begränsningar avgörs hur du konfigurerar dina rapporter.
 
Om du vill göra segment utanför Analytics Hubben. Då gör du om dem till Audiences där begränsningen är:
  • 100 audiences per property.
 
Läs mer om GA4 begräsningar här:
  • Kontakta oss för att få hjälp med Google Analytics 4