Kunskapsbank > Hur fungerar Google?

Först och främst ska man tänka på att Google inte speglar internet rakt upp och ned. Google katalogiserar hela internet och går igenom alla hemsidor sedan skapar de ett s.k index. Indexet uppdateras olika ofta beroende på hur “populär” sidan är i Googles ögon. Google bygger på en algoritm på ca 200 faktorer som automatiskt delar in de olika webbplatserna i olika kategorier och sedan poängsätter dem.

Vad är Google?

Google är i grunden en sökmotor vars syfte är att indexera nätet och sedan presentera information till besökare.

När Google grundades så hette man Backrub och de var den sökmotor som först byggde på ett “röstsystem” av länkar. Om webbplats 1 länkar till webbplats 2 så gör ju antagligen den det för att personen bakom webbplatsen tycker att det finns något läsvärt/sevärt på webbplats 2.

Google ser då den här länken och ställer sig flera olika frågor t.ex: “Är det rimligt att den här webbplatsen länkar dit? Är det ungefär samma ämnen? Hur många andra sidor länkar webbplats 1 till? Hur många länkar till webbplats 1? Vad har länken för anchor text? Hur länge har webbplats 1 funnits? Verkar materialet på sidan vara bra?” och så vidare. När Google sedan bildat sig en uppfattning så får då webbplats 2 några “poäng” för att det verkar som om webbplats 1 röstade på dem. Om Google kommer fram till att webbplats 1 är en spamsida så får inte webbplats 2 några poäng alls.

Den allra viktigaste faktorn i Googles algoritm är antalet länkar en webbplats får och kvalitén på dem. Men Google överväger många andra faktorer också, som är viktiga att ta i hänsyn när man jobbar med sökmotoroptimering.

*” anger obligatoriska fält

Kontakta oss

Vi arbetar med dig för att skapa en skräddarsydd lösning som passar just dina behov - boka ett möte och begär din offert

 

Vanliga rankingfaktorer

  • Hur snabbt webbplatsen laddar
  • Är innehållet bra eller finns det en massa svordomar eller dåligt språk?
  • Är sidan lättnavigerad?
  • Innehåller sidan de fraser eller ord användaren sökte på? Eller synonymer?
  • Hur många delningar man har från social media
  • Hur mycket text finns det på sidan
  • Vilka sidor länkar sidan ut till?

Google uppdatera ständigt sina algoritmer för att försöka ge användaren så bra resultat som möjligt. Här kan du se de stora ändringar Google har gjort genom åren.

En vanlig myt

Om jag klickar mycket på min webbplats på Google så kommer jag högre upp i resultaten.

Svar: Nej, det stämmer inte om du gör det själv. Google anpassar däremot resultat beroende på vilka webbplatser man varit inne ifrån på samma dator (eller Google konto) och därför kan din webbplats få ett annat resultat. Det hjälper inte heller om halva kontoret sitter och söker och klickar hela tiden.

Däremot så finns det signaler som visar att om man i en mycket större omfattning (och från olika datorer) får mer klick på sin webbplats en sidor som är högre upp i resultatet så kan det spela en (marginell) skillnad. Det är dock isåfall en av dem minsta faktorerna.