Kunskapsbank > Vad kostar Google Ads? (Adwords)

Google Ads, tidigare känt som Google AdWords, är Googles plattform för betald annonsering.

I oktober år 2000 lanserades AdWords för första gången och idag är Google Ads sökmotorns allra främsta inkomstkälla. År 2020 omsatte Google närmre 147 miljarder dollar i annonsintäkter.

Google Ads är de betalde annonserna i Google-resultatet

Med Google Ads betalar du varje gång någon klickar på din annons i sökresultatet. Denna kostnaden kallas för “CPC”: Cost Per Click.

Google Ads kostnad

Vad Google Ads kostar beror på ett flertal faktorer. Studier har gjorts som visar att ett genomsnittligt klick i Google Ads kostar 4,09 - 8.18 kr per klick. Men kom ihåg att kostnaden kan skilja sig väldigt mycket beroende på bland annat bransch, konkurrens och syfte med din kampanj.

För vissa sökningar kan kostnaden per klick kosta tiotals ören, medan inom andra branscher kan kostnaden per klick kosta hundratals kronor.

I den här artikeln ska vi gå igenom de olika faktorerna så att du som funderar på att börja med Google Ads får en uppfattning om vad det kan kosta just dig.

Många företag väljer att ta hjälp av en Google Ads byrå för att få ner kostnaden per klick. Läs detta blogginlägg där vi går igenom vad som kan vara bra att tänka på om du funderar på att anlita en Google Ads-byrå.

Få en gratis Google Ads-analys av din hemsida!

Vi går genom ditt Google Ads-konto och ger tips på hur dina annonser kan prestera bättre. Gäller företag med minst 10 000 kr/månad i annonsbudget.

Vad innebär Pay-per-click?

Idag investerar ca 65 % av alla små och medelstora företag i PPC-annonser (pay-per-click).

Många riktar sina annonsutgifter till Google Ads, som är världens mest använda digitala annonstjänst. Siffror visar att Google Ads i genomsnitt ger 200 % i ROAS.

Men eftersom skillnaderna kan vara enorma mellan olika branscher, så är många företag osäkra vad de kostnaden är per klick, och hur mycket pengar de bör lägga på Google Ads.

Så mycket spenderar företag på Google Ads

Att svara på hur mycket ditt företag bör lägga på Google Ads är omöjligt. Google Ads-budget går från några hundralappar upp till hundratusentals, eller miljoner kronor i budget per månad.

Den bästa statistiken vi har att tillgå är från USA.

Där har man sett att medelstora företag i snitt spenderar mellan 9000 till 10 000 dollar per månad på Google Ads. Detta motsvarar drygt 80 000 - 90 000 kr.

Faktorer som branschtillhörighet, konkurrens och vilken typ av produkt som marknadsförs avgör också priset.

Google Ads Quality Score

En annan sak som påverkar kostnaden för Google Ads-annonsering är Quality Score på Google.

Quality Score är Googles sammanfattande betyg av den totala användarupplevelsen som dina annonser och dess målsidor ger när folk söker efter dina sökord. Ditt Quality Score värderas på en skala 1-10. Du kan se ditt Quality Score när du tittar på din sökordsrapprort.

Bättre optimerade annonser kan vara skillnaden mellan positiv och negativ ROI

Genom att skapa trovärdiga och högkvalitativa annonser, med hög relevans till sidorna de länkar till, kan du  öka ditt score och få bättre resultat. Desto högre score du har, desto billigare CPC kan du också få.

Skillnaden mellan söknätverk och displayannonser

Google Ads erbjuder två typer av annonser; sökannonser och displayannonser.

Sökannonserna är de sponsrade text-annonserna som dyker upp i Google-resultatet när du gör en sökning. 

Sökannonser har en högre kostnad än display-annonser.

Displayannonser är bannerannonser som visas på hemsidor  som använder Google-annonsering. Dessa annonser är mindre benägna att bli klickade, och konvertera. Därav är displayannonser billigare.

Exempel på displayannons för Mat.se

Om du vill komma igång med dispayannonsering hittar du en komplett introduktion om hur du gör här.

Se vad Google Ads kostar för din bransch genom uppskattningen av CPC-priser (Cost Per Click) nedan (alla priser är i amerikanska dollar):

 

Bransch Söknätverksannonser
Displayannonser
Advokat 1,43 0,62
Motobranschen 2,46 0,58
B2B 3,33 0,79
E-handel 1,16 0,45
Utbildning 2,4 0,47
Finans och försäkring 3,44 0,86
Hälsa och medicin 2,62 0,63
Industri 2,56 0,54
Fastigheter 2,37 0,75
Teknik 3,8 0,51
Resor 1,53 0,44

Så uppskattar du kostnaden för din Google Ads-kampanj

Det finns inget enkelt svar på vad en Google Ads-kampanj kommer att kosta. Det enda sättet är att sätta igång annonsering och testa sig fram. Nedan kan du se ett exempel vad den totala Google Ads-kostnaden kan bli för ett företag;

Annonseringsbudget; 50 000 SEK
Genomsnittlig kostnad per klick söknätverket: 90 öre/klick
Genomsnittlig per klick Displaynätverket: 15 öre
Kostnad för Google Ads byrå: Mellan 5 000 - 20 000 kr, beroende på annonsbudget

Kom dock ihåg att målet med Google Ads-budgeten givetvis är att det ska ge en positiv ROI. Du bör alltså se kostnaderna för Google Ads som en investering, snarare än en kostnad.

Att tänka på innan du börjar med din Google Ads-kampanj

Det finns ett flertal saker du bör ha förståelse för innan du sätter upp din första Google Ads-kampanj.

Hur väl optimerade dina annonser kan vara direkt avgörande för om de är lönsamma eller ej.

I det här inlägget har vi på Viseo skrivit en större guide om hur du kommer igång med Google Ads och du hittar även 6 tips om hur du lyckas med dina kampanjer.