Kunskapsbank > Ankartext: Vad är det och hur du skriver dem

Vad är en ankartext?

För dig som arbetar med sökordsoptimering och har som mål att skaffa bättre ranking på sökmotorerna är det viktigt att ha koll på ankartexter och länkar. En ankartext är den klickbara texten i en länk, till exempel den här som länkar till vårt längre inlägg om hur du lyckas med sökmotoroptimering.

Texten som markeras i blått och är klickbar, ankartexten helt enkelt, har både ett användar- och SEO-värde och målet för dig som ska länka är att du kombinerar båda för bästa resultat.

För att din länk ska vara användarvänlig ska den i korta drag inte vara förvirrande. Det ska vara tydligt att det är en länk, man ska få en klar bild av vart man hamnar om man trycker på länken och den ska vara relevant. Du vill helt enkelt göra ankartexten på så sätt att besökarna förstår den. Förresten, på engelska heter det "anchor text". 

*” anger obligatoriska fält

Få en offert

Vi arbetar med dig för att skapa en skräddarsydd lösning som passar just dina behov - boka ett möte och begär din offert

Ankartexter och SEO

Så hur kan du jobba för att få dina ankartexter att resultera i högre ranking på Google?

Först och främst bör du göra en sökordsanalys för att ta reda på dina sökord. Har du redan gjort detta har du kommit en bra bit på vägen, annars hittar du här en guide om hur du kan göra en sökordsanalys.

När du vet vilka sökord du vill ranka med på Google är det dags att börja använda dessa i dina ankartexter.

Om du säljer kaffemaskiner och vill att folk ska hitta dig genom att söka på kaffe-relaterade sökord är det viktigt att dina interna och externa länkar som leder till dina olika sidor har relevanta sökord. Det gör nämligen att Googles algoritmer identifierar att din sajt handlar om just dina sökord och på sikt kommer du att belönas med bättre ranking.

Viktigt med variation bland ankartexterna

Googles algoritmer är smarta och alldeles för många länkar utan relevant innehåll på sajten och endast samma sökord kommer göra Google misstänksamma.

För att inte få motsatt effekt med lägre ranking är det därför viktigt att variera. Det kan du lösa ganska enkelt genom att använda dina sökord i den löpande texter och lägga till en “läs mer här” som ankartext istället. På så sätt behåller du användarvänligheten, som också den är viktig för att ranka på Google.

Här kan du läsa mer om hur du skriver en SEO text som rankar på Google.