Kunskapsbank > Synas på Google – Hur du kan synas på Google

Synas på Google - Så gör du SEO

Företag, hemsidor och bloggar som syns högst upp bland Googles sökresultat får automatiskt högre trafik vilket i sin tur leder till, inte bara mer uppmärksamhet, utan bättre försäljning och marknadsföring. 

Men hur hamnar man på de där åtråvärda platserna på Googles förstasida?

I den här artikeln går vi igenom hur du och ditt företag kan synas bättre på Google. Vad ska du tänka på? Hur ska du arbeta med rubriker? Kan man synas på google gratis? Det är några av frågorna vi ska ge svar på i den här artikeln. Dessutom ska vi titta närmare på några av de fallgropar man som SEO-nybörjare lätt kan falla i. 

Vad är sökmotoroptimering – SEO

SEO är en förkortning för sökmotoroptimering, vilket handlar om att genom olika tillvägagångssätt och tekniker anpassa innehållet på den aktuella hemsidan för högre Google-rankning. Vilka länkar som syns efter en viss sökning på Google bestäms av algoritmer och det finns flera knep för att presentera innehåll som premieras. På så sätt kan du optimera de olika delarna av sajten för att komma högre upp. 

Den som integrerar sökmotoroptimering på rätt sätt premieras med högre ranking på sökmotorerna. Det i sin tur lockar fler besökare till hemsidan vilket snabbt kan leda till fler kunder.

Vill du läsa mer om vad sökmotoroptimering är så har Viseos medgrundare Marcus Sandström har skrivit ett fördjupande inlägg om SEO

Hur gör man sökordsanalys?

För att synas bättre på Google som företag är det viktigt att man först identifierar vilka sökord man vill ranka högt på. Så gör du en grundlig sökordsanalys.

  • Tänk som kunden eller besökaren

Till exempel: Om du driver en skoaffär i Uppsala, vad tror du att din kund skulle söka på för att hitta dig? ‘Skoaffär Uppsala” är då sökord som du självklart vill ranka högt på precis som ‘köpa skor i Uppsala”, ‘köpa skor i Uppsala centrum’ om din butik ligger centralt. 

  • Kika på konkurrenter

Är du ny i branschen eller är det första gången du börjar kika på SEO? Ett bra knep är alltid att titta på konkurrenterna. Vilka rankar högst upp på Google och vilka sökord rankar de högt på?  

  • Tänk lokalt

Lokalanpassade sökord kan hjälpa dig att synas bättre på Google. Har du ett kontor eller en butik på Stureplan i Stockholm så vill du säkert ranka bra på sökord som innefattar centrala Stockholm, men även Östermalm, Norrmalm och Stureplan. Har ni lokal nära Historiska Museet? Även om företaget inte har någon som helst koppling till en attraktion eller sevärdhet är det bra att länka ihop hemsidan med lokala populära turistmål och platser. 

 

  • Vilka frågor ställer dina kunder? 

Våra kunder vill till exempel lära sig sökmotoroptimering eller få hjälp med att synas bättre på Google. Algoritmerna på Google premierar information och fakta, så se gärna till att bygga blogginlägg kring frågor som rubriker. Att rubriken till den här sektionen är ‘Hur gör man sökordsanalys’ är ingen slump. 

 

  • Var så specifik som möjligt

Oavsett om du ska svara på en fråga eller skriva brödtext till en underrubrik, håll dig kort och koncis och sväva inte iväg för att öka chansen att premieras av Googles algoritmer. 

Vill du läsa ännu mer om hur du hittar rätt sökord för just ditt företag så har vi ett längre inlägg som behandlar just det med 10 enkla verktyg som du kan använda dig. 

Synas på Google gratis

Många ställer sig frågan: Kan jag synas på google gratis? Svaret är enkelt: Ja, Google tar inte betalt för placeringarna förutom de som placeras allra högst upp och är markerade som annonser. Att sökmotoroptimera ett specifikt blogginlägg med relevanta sökord kan man göra med lite research, men ett gediget och långvarigt SEO-arbete tar tid och tid är som bekant pengar. 

Därför väljer många företag som vill synas bättre på Google att anlita en SEO-byrå som kan hjälpa till med att ta fram strategier, mål och resultat. 

På Viseo erbjuder vi en gratis analys av din hemsida där du får tips på saker du kan göra för att synas bättre på Google.

Vad kostar det att synas på Google? 

Det enkla svaret är att det inte kostar någonting att synas på Google. Google tar inte betalt för sina sökmotorplaceringar. Vill man däremot skaffa bra placeringar snabbt kan man använda sig av Google Ads som är Googles annonsplattform. Vi har tidigare skrivit en lång guide om hur du kan komma igång med Google Ads och på så sätt nå fler kunder och ha annonsplaceringar högst upp på just dina sökord. 

Ett annat alternativ är att anlita en SEO-byrå eller en SEO-konsult som tittar på hemsidans förbättringsmöjligheter och kan presentera en långsiktig strategi för bättre Google-placering. 

 

Så skriver du SEO-optimerat content

För att synas bättre på Google är det viktigt att texterna på din hemsida eller blogg följer algoritmernas riktlinjer och smak. Här går vi igenom några tips på hur du på egen hand kan sökmotoroptimera dina inlägg. 

  • Guida eller upplys dina läsare

Driver du en barberarsalong? Skriv inte bara inlägg om nya produkter som du fått in. Tänk istället på att lära läsaren något, vilket Google premierar. Kanske kan inlägg som “5 tips för att trimma skägget som en barberare” eller “så ser skäggtrenden ut 2022”. Varva mellan rubriker och mellanrubriker och länka till både externt material (behöver inte vara konkurrenter) och egna sidor från den egna hemsidan.

 

  • Google-optimera rubriker

Som skribent vill du fånga läsarens uppmärksamhet och distraktionerna på internet är många. Därför är det viktigt att du skriver engagerande rubriker där läsaren både får reda på vad den kan förvänta sig av innehållet, samtidigt som det ska locka till att läsa mer. “Olika skäggtrender i år” är inte lika optimalt som den mer specifika “Här är de hetaste skäggtrenderna 2022”

Nedan hittar du de två översta resultaten på sökningen “sminktrender 2021”. Två bra och specifika rubriker. 


  • Strukturera texten

För att få dina blogginlägg att synas bättre på Google bör du tänka på strukturen i dina inlägg. Google älskar snyggt strukturerade texter som är lätta att navigera över för läsaren. Att jobba med mellanrubriker, listor och punkter är heta tips. 

  • Använd dina sökord 

När du identifierat ditt företags sökord är det viktigt att du använder dessa på ett smidigt sätt i både rubriker, URL:er och i själva inläggstexten. Glöm inte att integrera dina sökord i alt-texter och bildbeskrivningar för att synas bättre på Googles bildsök.

 

  • Bestäm innehållet innan du börjar skriva

För att ditt inlägg eller din artikel ska bli bra och resultera i att du syns på google som företag är det viktigt att du redan innan du börjar skriva bestämmer vad inlägget ska handla om. Varken läsaren eller Googles algoritmer gillar långa ivägsvävande inlägg som inte håller sig till ett specifikt ämne. 

Synas på Google Maps 

Lokala sökningar blir allt mer populära och som företag med lokal närvaro på en eller flera orter är det viktigt att hänga med bland söktrenderna. Har ditt företag en fysisk butik? Då är det hög tid att du registrerar dig på Google My Business för att därefter synas på Google Maps. 

Se alltid till så att dina företagsuppgifter är korrekta och uppdaterade i Google My Business.

Ranka bättre på Google lokalt

Ett annat tips för att synas bättre på Google och få högre ranking är att jobba med “Local Citations”. Det är hemsidor som specialiserar sig på att lista företag och samlar din verksamhets namn, address och telefonnummer.

Reco.se är ett bra exempel på en hemsida där du som företagare kan få “Local Citations”. Sajten samlar rekommenderade företag inom olika kategorier. Driver du restaurang så är Thatsup.se en bra sajt att vara listad på. Varje unik bransch har sina egna sajter där man som företagare kan bli listad och på så sätt nå bättre ranking på Google. 

synas på google

Synas bättre på Google med recensioner

Du har säkert kommit på dig själv med att titta på en restaurang eller en butiks omdömen på Google innan du valt att klicka vidare eller bestämt dig för ett besök. Recensioner är således jätteviktiga, både för företagets anseende och för att locka besökare från Google. Rapporter visar att 86 % av alla kunder online tar del av recensioner och den absoluta majoriteten tar en bra recension som en avgörande faktor i beslutsprocessen. 

En snabb Googling på “bästa restauranger Stockholm” ger en topp 3-lista baserat på recensioner och omdömen där restaurangen Punk Royale hamnar i topp. Gemensamt för de tre restaurangerna är att de samlat på sig ett gediget antal recensioner och omdömen samt fått höga resultat. 

Lägg också märke till att sökorden “bästa restaurang” lyfts fram av Google, från några av recensionerna. 

Att skaffa bättre sökmotorplaceringar genom Google Maps är relativt enkelt och för dig som är intresserad så har vi skrivit ett inlägg med flera tips på hur du som företagare kan få din hemsida att synas bättre med hjälp av Google Maps.

Anlita en SEO-byrå

Det finns mycket du kan göra själv för att skaffa bättre ranking på Google, men ett gediget och grundligt SEO-arbete kan vara både tidskrävande och avancerat. SEO-byråerna har tillgång till experter och kan göra bland annat användartester som inte går att göra själv. 

Du som går i tankarna på att anlita en SEO-byrå bör tänka på följande: 

Vilket är ditt SEO-mål?

Ta reda på vad du vill uppnå och få ut av samarbetet redan innan du hör av dig. Är det försäljningen du vill öka? Kanske få fler kontaktförfrågningar eller öka den organiska trafiken på din webbplats? 

Titta på tidigare kundcase

Om det inte finns listat på byråns hemsida, be alltid om att få titta på resultat från tidigare kunder. På så sätt får du en tydlig bild över hur byrån arbetar, vilket också kan hjälpa dig att identifiera dina mål. På Viseo har vi samlat en blandning av kundcase här

Hur kommer kundkontakten se ut?

Kommunikation är på många sätt A och O i alla lyckade samarbeten och inte minst när det gäller SEO-arbete. Se alltid till att välja en SEO-byrå som värdesätter kommunikation. 

Vi jobbar alltid med nära kundkontakt och är transparenta i vårt arbete genom att hålla i möten, uppföljningar och dela med oss av rapporter och resultat. 

Få en bild av resultatet

Som kund vill du veta vad du kan förvänta dig av den SEO-byrå du anlitar. En seriös SEO-byrå ska kunna ge dig en uppfattning och bild över vad du kan förvänta dig av resultatet. Det är alltid viktigt att det görs en grundlig analys som ser över konkurrenterna och hur de arbetar med SEO. 

Här kan du läsa mer om Viseo och våra tjänster