Kunskapsbank > Google Ads – Så här börjar du annonsera på Google

Google Ads är de annonser som syns antingen högst upp eller längst ned på Google. Till skillnad från det organiska sökresultatet så kan du betala för att synas på Google och du betalar endast när någon faktiskt klickar på din annons.

En av de största fördelarna med Google Ads är att du kan sätta en budget och sedan relativt snabbt vara igång med att synas på Google. Du kan testa en mängd olika annonser för att se vilka som fungerar bäst.

Med Google Ads Display annonser kan du också synas på en stor mängd andra webbplatser som Google samarbetar med i form av banners.

Få en gratis Google Ads-analys av din hemsida!

Vi går genom ditt Google Ads-konto och ger tips på hur dina annonser kan prestera bättre. Gäller företag med minst 10 000 kr/månad i annonsbudget.

5 anledningar till att jobba med Google Ads

  1. Betala endast per klick - Med Google Ads betalar du endast när någon klickar på en annons. Det är dock väldigt viktigt att understryka att bara för att någon klickar på annonsen så är det inte säkert personen konverterar till en kund. Där är väldigt viktigt att jobba med konverteringsoptimering och att synas på rätt sökord.
  1. Kom igång snabbt - Till skillnad från sökmotoroptimering (SEO) så går det snabbt att få resultat av Google Ads. Du kan vara uppe på Google samma dag! Det tar däremot några veckor att justera kampanjen så det får en bra ROI.
  1. Du kan synas högst upp på Google - Google gör allt för att fler ska klicka på Google Ads och på vissa sökningar tar Ads upp en stor del av klicken. Man ska dock komma ihåg att det inte alltid är bäst att synas högst upp. I många fall är det mer kostnadseffektivt att synas på position 2 eller 3 för att det är mer kostnadseffektivt och din budget kommer räcka till mycket mer klick. 
  1. Få väldigt detaljerad statistik - En stor fördel med Google Ads är att du kan spåra precis allt. Exakt vad personer sökt på, konverterat på osv. Det gör det enkelt att optimera för rätt sökfraser som leder till en positiv ROI.
  1. Valfri budget - Det finns ingen begränsning på hur lite eller mycket du kan börja annonsera för. Oavsett om du vill lägga 5000 eller 1 miljon kronor i månad

Viseo rekommenderar dock att ha en budget på minst 10 000 kr/mån för att kunna göra ett bra test under 6 månader.

11 Tips om hur du lyckas med Google Ads

Även om Google gör sitt bästa för att du enkelt ska kunna komma igång med Google Ads så är den en stor skillnad mellan att sätta igång ett konto och lyckas får en positiv ROI (Return On Investment) därför delar vi med av oss av lite tips om vad du behöver tänka på.

  • Ha unika annonser för alla sökord - En vanlig miss många gör är att bara ha många sökord men få annonser. Förenklat kan man säga att det behövs en annons per sökord. Det blir väldigt många annonser så du bör jobba på ett automatiserat sätt.

    Har du inte koll på vilka sökord din målgrupp använder sig av bör du göra en sökordsanalys innan du går vidare till nästa steg.

    Genom att veta vad dina potentiella kunder söker på skaffar du dig en enorm fördel och sparar pengar. Vi har tagit fram en guide kring hur du gör en egen sökordsanalys + de 10 bästa verktygen du kan använda.

  • Använd negativa sökord - Spåra alla konverteringar och se vilka sökningar som inte konverterar och lägg till dem som negativa sökord. Du kanske t.ex ser att "rosa skor" konverterar men inte "billiga rosa skor" (och andra sökord med "billiga". Lägg då till "billiga" som ett negativt sökord.
  • Välj hur din Google Ad ska se ut - Ett av de roligaste stegen i processen är att bestämma själva utseendet och utformningen av annonsen. Här kan du verkligen prova dig fram.

    Tänk på att texten du skriver kommer att vara mycket viktig. Därför kan vi inte nog understryka hur viktigt det är att du skriver för din målgrupp.

Hur väl du optimerar dina Google Ads-annonser kan göra väldigt stor skillnad för vilka resultat du får.

  • Jobba i Google Ads Editor - Det är inte effektivt att jobba direkt i Google Ads när du har lite större konton. Lär dig hur du jobbar med Google Ads Editor:

google ads sverige

  • Vänd dig till rätt geografi - Se till att synas endast i Sverige om du nu vill marknadsföra till Sverige. Det går också att vända sig mot särskilda språk då det kan vara så att man vill vända sig mot t.ex engelsktalande fast inte till USA. Väldigt många företag marknadsför sig mot marknader de aldrig kommer få några konverteringar från och förlorar på så sätt en stor del av sin budget.

    Var befinner sig dina potentiella kunder? Ta reda på vilken geografisk plats du vill rikta din annons emot och fyll i den för att sikta in dig på kunder i ett visst område.

    Vill du få fler kunder till din bilverkstad i Skellefteå? Rikta in dig på Skellefteå och närområdet. Är du däremot verksam på flera orter kan det vara en bra idé att köra olika kampanjer parallellt för varje orts-sida på din sajt.

    Vi har tidigare skrivit en artikel om lokal seo, vilket är sökmotoroptimering för det lokala söket.

  • Sätt upp dina mål - När du går in på Google Ads och ska starta en ny kampanj kommer du få möjligheten att fylla i dina mål. Vill du att din annons ska resultera i fler kundsamtal till ditt företag?

    Ta en stund åt att fundera på vad du vill åstadkomma med kampanjen. Desto tydligare mål du har, desto bättre resultat kommer du att se. Ökad försäljning av en viss produkt eller sign-ups? Eller vill du få fler kunder att besöka din fysiska butik?

  • Ha väloptimerade landningssidor - En annan stor miss är att man skickar besökare till fel undersidor eller startsidan där de inte kommer att konvertera. Tänk igenom vad du vill att besökaren ska göra efter de klickat på annonsen och se till att det finns tydliga CTA's (Call To Actions).
  • Håll koll på konkurrenter och bygg script - Viseo har byggt ett system som kan hantera all data och anpassar sig mot konkurrenterna, samlar in viktig information och bygger ut kontot under tid. Systemet använder ”if/else-statements” för att automatiskt justera bud m.m.
ads_system

Verktyget A/B-testar även olika annons-texter för att själv hitta de varianter som ger lägst CPA.

  • Bestäm betalsätt - När du är färdig med utformandet av din annons kommer du att få fylla i betalningsalternativ, dina betaluppgifter och eventuella rabattkoder.

    Tänk på att du endast betalar när någon klickar på din annons och du kan därför gå in och justera under tiden annonsen är uppe, för att se vilka effekter det ger.

  • Håll budget - Google Ads ger dig kontroll över din budget och det finns inget minimum på hur mycket du måste spendera eller bindningstid. Du kan enkelt bestämma hur mycket du vill spendera per månad, per dag och per annons.

    I denna artikeln kan du se uppskattningar för vad Google ads kostar.

  • Gör det själv eller anlita en Google Ads-byrå - Google Ads är ett relativt enkelt verktyg att arbeta i och många företagare, särskilt på mindre nivå, styr sina kampanjer själva. Dock finns det ett flertal byråer där ute som specialiserat sig på just Google Ads och som du av olika anledningar funderar över att anlita.

    Om du går i tankarna på att anlita en byrå har vi skrivit en artikel om vad du bör tänka på innan du väljer Google ads byrå.

    På Viseo har vi många års erfarenhet av att hjälpa kunder med deras Google Ads-kampanjer.

    Här kan du läsa om hur vi hjälpte företaget John Henric med att öka deras Google Ads-försäljning med 550%.

Vanliga frågor om Google Ads

Vad kostar Google Ads?

När man jobbar med Google Ads betalar man per klick. Klickpriset styrs bland annat av hur hög konkurrensen är och hur högt quality score dina annonser har.

Priset för Google Ads optimering av en byrå skiljer sig mycket åt. Det viktiga är att du frågar byrån viken ROI du kan förvänta dig.

Hur kommer man igång med Google Ads?

Du kan antingen sätta upp kampanjen själv men för att inte riskera att förlora pengar så kan det vara värt att låta ett SEM och SEO företag titta på det. Google Ads styrs nämligen av en stor mängd olika faktorer, främst en kombination mellan bud, kvalité på annonserna och Click Through Rate.

Om du redan har konto så är första steget att Viseo gör en Google Ads analys där vi tar reda på var största felen finns.

Läs mer: Här är Googles egen sida om Google Ads.

Google AdWords byter namn till Google Ads

24 juli 2018 bytte Google namnet på Google AdWords till Google Ads. I samband med namnbytet gavs även profilmaterial en ordentlig uppfräschning.

Hur kan Viseo hjälpa dig med Google Ads?

Viseo har 10 års erfarenhet av Google Ads och har jobbat med de flesta branscherna. Du får en dedikerad senior konsult (alla har 5+ års erfarenhet av Google Ads) och en egen projektledare.

Viseo jobbar idag med konton med budgetar på mellan 10 000 kr - 3 miljoner kronor i månadsbudget.

Kolla in vårt case med John Henric där vi ökade försäljningen med 550% på Google Ads.

Kontakta oss idag för att komma igång med Google Ads så snart som möjligt!