Att tänka på innan du anlitar ett sökoptimeringsföretag (SEO-byrå)

Skrivet av Oscar Sandström 27 / 04 / 12

Det finns idag flertalet sökoptimeringsföretag (SEO företag), uppåt hundra SEO-konsulter och därtill ännu fler webbdesignsföretag och mediabyråer som pratar om sökmotoroptimering. I denna röra så kan det vara skönt att vara påläst kring ett par faktorer som kan hjälpa dig att avgöra hur bevandrat företaget egentligen är inom SEO och vad de skulle kunna göra för dig i besökare och vinst.

Placeringar eller kunder
Ha i åtanke att slutmålet med en lyckad sökmotoroptimering inte enbart bör vara att komma högt upp i sökresultaten. En lyckad sökmotoroptimering ska generera fler kundkontakter och de kunder kommer som ett resultat av en hög placering på sökmotorerna, en välplanerad konverteringsoptimering och en god analytisk förmåga av besökbeteendet. Be att få processen förklarad för dig – hur ska dessa besökare bli till faktiska kunder?

Vilken länkstrategin använder sig företaget av?
När man väljer ett sökoptimeringsföretag så är det viktigt att företaget kan förklara exakt vad man kommer att utföra och att man fått förklarat för sig ungefär hur man ska utföra arbetet. De flesta sökoptimeringsföretag eller SEO-experter jobbar med att bygga inlänkar och då är det viktigt att företaget förklarar hur länkstrategin är utformad.

Kräv att få följa arbetet
Erbjuder SEO-byrån halvårs- eller kvartalsrapportering och enbart rapporterar hur ni ligger till i sökmotorerna, så kan det vara det vara bra att ta sig en tankeställare. Det är viktigt att du underrättas så ofta som möjligt, minst en gång i månaden om hur placeringar i sökresultaten och hur besökbeteendet ser ut.

Vilka resultat kan du förvänta dig?
Hör med den tilltänkta projektledaren för din sökmotoroptimering om vad han eller hon tror är ett realistiskt resultat att förvänta sig. Detta kan sedan följas i rapporteringen.

Var försiktigt vid utlovade garantier
Vissa sökoptimeringsföretag vill ofta ge uppfattningen av dem är bäst i branschen och garanterar att man ska synas på förstasidan på Google inom allt ifrån ett par dagar till en månad. Inget seriöst sökoptimeringsföretag kan garantera detta och man kan absolut inte köpa sig någon plats i de organiska listningarna av Google eller av någon som påstår sig representera dem.

Efterforskningar på sökmotorer
Detta tips gäller generellt för alla företag du ska anlita men specifikt för sökoptimeringsföretag. Dyker det upp negativa sökresultat, särskilt på förstasidan, vid en sökning på företagsnamnet, så är de förmodligen inte särskilt bra på att sökoptimera just sökresultat. Kolla också om företaget syns på sökord så som “sökoptimering”, “seo byrå”, “marknadsföring på internet” osv. Just ordet “sökmotoroptimering” har en väldigt hög konkurrens och det ligger mycket prestige i det så det är inte riktigt en måttstock men det är värt att testa 5-10 andra fraser du tycker att företaget borde synas på.

Hoppas att detta har hjälpt dig i jakten på att hitta rätt SEO företag. Du kan läsa mer om vår sökmotoroptimering här.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

Skrivet av: Oscar Sandström

Oscar är en av grundarna till Viseo och experternas expert. Som Head of SEO ser han till att kunderna når upp till och överträffar sina mål.