Se hur din hemsida läcker pengarFå videoanalys

Att tänka på innan du anlitar ett sökoptimeringsföretag (SEO-byrå)

Skrivet av Marcus Sandström 24 / 01 / 20

Det finns idag massor sökoptimeringsföretag (SEO företag), hundratals SEO-konsulter och därtill ännu fler webbdesignsföretag och mediabyråer som pratar om sökmotoroptimering.

Bland så många alternativ så kan det vara skönt att vara påläst kring ett par faktorer som kan hjälpa dig att avgöra hur bevandrat företaget egentligen är inom SEO och vad de skulle kunna göra för att öka din trafik och din vinst från Google och andra sökmotorer.

Vilka är dina mål? Förstår SEO byrån dem? 

Ha i åtanke att slutmålet med en lyckad sökmotoroptimering inte enbart bör vara att komma högt upp i sökresultaten. En lyckad sökmotoroptimering ska generera fler kundkontakter och de kunder kommer som ett resultat av en hög placering på sökmotorerna, en välplanerad konverteringsoptimering och en god analytisk förmåga av besökarbeteendet.

Be att få processen förklarad för dig – hur ska dessa besökare bli till faktiska kunder?

Rapportering – Se till att du kan följa vad som händer!

På vilket sätt och hur ofta rapporterar SEO byrån? Vad ingår i rapporterna? Kan du dela med dig av rapporten till andra på företaget med enkelhet?

I en kundundersökning fann vi att att det bland det viktigaste för våra kunder är just rapporteringen. De känner att det är väldigt viktigt att kunna förstå vad vi gjort och vad resultaten har blivit.

SEO byrå Google Analytics

Det här är några exempel på vad du som är bra att få i en rapport:
➡ Vilken ROI (Return On Investment) du har på din sökmotoroptimering
➡ Beroende på mål – Hur många bokningar, kontakter eller köp du fått?
➡ Vilka positioner viktiga sökord har på Google kan vara intressant i vissa fall. Dock är det för många SEO byråer som lägger all för stor del av rapporteringen på detta. Det viktiga är ju inte bra positioner i sig utan mer affärer.
➡ Hur mycket besökare du får från Google vs andra platser på nätet
➡ Mer statstik om dina besökare
➡ All lämplig information du kan behöva för att kunna ta framtida beslut om marknadsföring att satsa på

💡 I vår kundundersökning fick vi 9.5/10 i nöjdhet inom kommunikation och rapportering. Citat från kunderna löd t.ex “Er rapportering är riktigt bra och det är enkelt för andra på företaget att förstå vad som görs.”

💡 Läs mer om vad vår kund John Henric säger om vår tjänst. 

Vilken länkstrategin använder sig företaget av?

När man väljer ett sökoptimeringsföretag så är det viktigt att företaget kan förklara exakt vad man kommer att utföra och att man fått förklarat för sig ungefär hur man ska utföra arbetet. De flesta sökoptimeringsföretag eller SEO-experter jobbar med att bygga inlänkar och då är det viktigt att företaget förklarar hur länkstrategin är utformad.

Vilka resultat kan du förvänta dig?

Det är viktigt att sätta förväntningar innan projekt påbörjar. SEO byrån bör kunna ge någon form av uppskattning innan jobbet påbörjar. Det är viktigt att det görs en riktigt audit som jämför med vad konkurrenter gör och på vilket sätt de jobbar med sökmotoroptimering.

SEO är långsiktigt och var försiktigt med sökoptimeringsföretag som lovar resultat inom någon eller några veckor.

En väldigt viktigt del av sökmotoroptimering är content. Vi har skrivit en artikel om hur content marknadsföring och sökmotoroptimering hör ihop. Lite beroende på din budget för nytt eller omskrivet innehåll på din webbplats så kan du förvänta dig olika resultat.

Det är fullt möjligt att gå från 1000 till 50 000 besökare på 6-12 månader (vi har sett det fler gånger) men då behöver man skriva mycket nytt bra innehåll och sedan SEO optimera innehållet och bygga länkar.

sökoptimeringsföretag rapport

Var försiktigt vid utlovade garantier

Vissa sökoptimeringsföretag vill ofta ge uppfattningen av dem är bäst i branschen och garanterar att man ska synas på förstasidan på Google inom allt ifrån ett par dagar till en månad. Inget seriöst sökoptimeringsföretag kan garantera detta och man kan absolut inte köpa sig någon plats i de organiska listningarna av Google eller av någon som påstår sig representera dem.

Skomakarens barn? Tittar var SEO företaget själva rankar på Google

Detta tips gäller generellt för alla företag du ska anlita men specifikt för sökoptimeringsföretag. Dyker det upp negativa sökresultat, särskilt på förstasidan, vid en sökning på företagsnamnet, så är de förmodligen inte särskilt bra på att sökoptimera just sökresultat.

Kolla också om företaget syns på sökord så som, “seo konsult”, “konverteringsoptimering” “sökoptimeringsföretag”, “marknadsföring på internet” osv.

Just ordet “sökmotoroptimering” har en väldigt hög konkurrens och det ligger mycket prestige i det så det är inte riktigt en måttstock men det är värt att testa 5-10 andra fraser du tycker att företaget borde synas på.

Vad kostar en SEO byrå?

Det är givetvis beroende på en mängd faktorer men främst på hur hög konkurrensen är kring din bransch, hur “bra” din website är och vad dina mål är. Om du vill gå från 10 till 20 kontakter per månad är det givetvis billigare än om du vill gå från 10 till 100.

För att ge dig ett hum om priserna för sökmotoroptimering hos ett SEO företag så vi skrivit mer om sökmotoroptimering priser här.

Hoppas att detta har hjälpt dig i jakten på att hitta rätt SEO företag. Du kan läsa mer om vår sökmotoroptimering här.

Om du letar efter en SEO byrå i Stockholm så kontakta oss!





Vill du få fler besökare?
Gratis rapport om hur din hemsida kan prestera bättre.
Direkt skickad till din e-post.

Marcus Sandström

Skrivet av: Marcus Sandström

Marcus är en av grundarna till Viseo. Han jobbar sedan flera år tillbaka med att hjälpa företagare att nå sina mål med hjälp av internetmarknadsföring.