Kundcase > Kundcase John Henric

Vi ökade John Henrics Google Ads-försäljning med 550%

550 %

i ökad Ads-försäljning

Så här gjorde vi

John Henric är en av Skandinaviens största butiker inom skjortor, tröjor och accessoarer för män. Eftersom en stor del av försäljningen sker via nätet var utmaningen som företaget stod inför under hösten 2017 påtaglig: Google Ads-annonseringen var inte lönsam.

För att vända de röda siffrorna till gröna i Google Ads-kontot tog John Henric hjälp av Viseos experter.

John Ekström

VD, John Henric

”Viseo har ökat vår Google Ads-försäljning med 550 % och hjälpt oss att nå ut till nya marknader. Vilket är en viktigt del för vår tillväxt!”

roi

Processen, steg för steg

Första kontakten med Viseo

Topias, kundansvarig på Viseo, fick kontakt med John Henric första gången under hösten 2017. Problemet för kunden var solklart: John Henrics Google Ads-konto var inte lönsamt – något som är A och O för en e-handlare.

Topias

VD, Viseo

”Det är viktigt att få ut så mycket som möjligt av varje annonseringskrona.

Jag föreslog att börja med en komplett genomgång av kontot för att ta reda på var problemen fanns och hur vi kunde förbättra annonseringen"

Audit av Google Ads-konto

Arbetet började med att Viseos Google Ads-expert Marcus gjorde en fullständig genomgång av John Henrics Google Ads-konto.

Marcus insåg snabbt ett av de största problemen med annonseringen; annonserna för skjortor, som är John Henrics huvudprodukt, var inte lönsamma.

I tillägg fanns det flera annonsgrupper som rullade på och kostade pengar, men som inte genererade någon försäljning.

Optimering av annonseringen i Google Ads

Direkt efter att problemen med annonseringen upptäckts drog arbetet igång med att optimera kontot för att göra det lönsamt igen.

Det första som gjordes var att lägga om strategin för annonseringen helt och hållet. Annonsering för skjortor stoppades helt eftersom konkurrensen var för tuff och kostnad per klick alldeles för hög.

Istället började Viseos Ads-team titta på andra möjligheter för annonsering. Snart hittade teamet ett flertal accessoarer med lägre konkurrens och billigare kostnad per klick.

Med den nya strategin blev kostnaden per konvertering snabbt lägre. Ads-teamet kunde även se att många kunder som klickade sig in via accessoarer även köpte skjortor när de väl var inne på John Henrics hemsida.

Marcus

Senior SEM-Specialist, Viseo

”Att totalt vända strategi för annonseringen visade sig snabbt vara ett lyckat drag.

Vi betalade mindre för att få in besökare till hemsidan, samtidigt som försäljningen ökade”

Expansion till nya marknader

När Google Ads-annonseringen visade gröna siffror hade det naturliga steget varit att fortsätta öka budgeten i Sverige för att driva in mer trafik.

Men Viseos Ads-team kunde se att det fanns bättre vägar att gå.

Om mer pengar hade lagts på annonser i Sverige hade kostnaden per konvertering gått upp.

Att expandera till nya marknader för att hålla så hög ROI som möjligt blev istället nästa steg. En strategi lades upp för att expandera till nya länder och hitta sökorden som ger lägst CPA för varje land.

Första land för expansionen var USA. Därefter följde Storbritannien, Kanada och Australien.

På mindre än ett år gick John Henric från att bara sälja inom Sverige, till att bli en global bästsäljare inom herrmode!

John

VD, John Henric

”Att växa internationellt på så pass kort tid var helt otroligt. Det kändes riktigt häftigt att helt plötsligt ha kunder över hela världen!”

Google Shopping-optimering

Google Shopping är en annonserings-plattform som ofta förbises. Viseos Ads-team såg att här fanns potential för John Henric att optimera. Medan i princip samtliga konkurrenter lät Google Ads-annonserna rulla på per automatik i Google Shopping, så sattes ett manuellt system upp för att maximera ROI för John Henrics Google Shopping-annonsering.

I systemet läggs annonserna in manuellt och titeloptimeras för Google Shopping. Därefter delas annonserna upp i olika grupper och kampanjer baserat på hur väl de konverterar. De högst konverterande grupperna får en större budget.

Topias

VD, Viseo

“Vi såg potentialen för John Henric i Google Shopping. Många e-handlare kör in sina Ads-annonser direkt till Google Shopping. Men vi valde att istället optimera annonserna enskilt för Google Shopping för att få bättre ROI"

Resultat: 550 % i ökad Google Ads-försäljning och expansion till fyra nya marknader.

Samarbetet med Viseo har lett till att John Henric gått från röda till gröna siffror på sitt Google Ads-konto. Försäljningen via Google Ads har ökat med 550 %.

Intäkterna har använts för att expandera till nya marknader. John Henric har gått från att enbart sälja till svenska konsumenter, till att bli en internationell bästsäljare med kunder över hela världen!

Vill du också nå nya höjder med din Google-annnonsering? Kontakta oss!