Så får du fler kunder att kontaka dig eller handla hos dig – Call To Action

Skrivet av Marcus Sandström 10 / 02 / 16

I det här inlägget kommer jag att gå igenom vad ett Call To Action (CTA) är för något och varför det är väldigt viktigt för att få dina kunder att kontakta dig eller handla hos dig.

Vad är ett “Call To Action”?

Det är precis vad det låter som, en uppmaning till användaren att ta någon form av handling på webbplatsen. Det kan vara att det ska ringa dig, fylla i sin mail eller telefonnummer, handla på webbplatsen eller ladda hem något gratismaterial. En call to action består av två steg:
1. Förklara värdet / problemet
2. En uppmaning om vad besökaren ska göra (kontakt, nedladdning, köp etc.)

Jag skulle säga att en klar majoritet av svenska företags webbplatser har ingen tydlig call to action. Att ha en kontaktsida i sig räknas inte som en call to action utan det måste vara mer specifikt än så, varför ska personen klicka på din kontaktsida och när?

Hur du tar fram ett bra Call To Action:

Bestäm värdet
Svara först på frågan vad du vill att besökaren får ut av att genomföra ditt CTA, vad tjänar de på det? Vilka problem löser du åt dem?
Se till att välja något slagkraftigt som gör att besökaren tycker att det är intressant. Även om en CTA absolut kan vara “Behöver du hjälp? Ring oss nu på nummer xx-xxxxx” så är det bättre om du lägger
till exakt vad de kan få hjälp med, hur snabbt eller liknande. Försöka fram fördelarna eller problemet du löser helt enkelt.

Här är ett exempel på hur Skype gör det:

Skype cro
Exempel på bra Call To Action:
*Våra kunder har minskat sina kostnader med xx% i snitt. Vi förklarar hur du kan minska dina kostnader också.
Slå in ditt telefonnummer här så ringer vi inom x timmar. ”Ring mig”

*Få reda på hur 90% av våra kunder blev av med sitt ryggont
Gratis guide om de bästa stretchövningarna. “Ladda ned nu”!

Använd kampanjer och ett brådskande språk
Du kan använda dig av kampanjer för att få besökare att agera på sidan snabbare. Om du emellanåt kör erbjudanden som t.ex lyder “Gratis rådgivning i 10 minuter veckan ut” så ökar chanserna att besökaren agerar på uppmaningen.

Om det finns en möjlighet att använda ett “brådskande” språk så gör gärna det, ord som:
Köp nu, beställ nu, ring nu, erbjudandet gäller till, registrera idag osv. är bra.

Knappar och färger
Tänk på att knappen på ett “CTA” ska förklara vad som händer när de trycker på knappen. Om du vill att användaren ska kontakta dig så kan knappen heta “Kontakta oss” och inte “Skicka”, eller om ditt CTA är att någon ska få tillgång till extramaterial på din webbplats så kan knappen heta “få exklusiv tillgång”.

Du bör också välja en färg som är din “CTA färg” som sticker ut från resten av webbplatsen. På detta sätt dras uppmärksamheten ännu mer mot din CTA.

Viseos CTA färg är ljusblå

cro viseo

Ha CTA på många undersidor
Du kan variera ditt CTA så du inte har samma på varje undersida. På din blogg kanske ett visst CTA funkar bättre än på dina undersidor om dina tjänster eller produkter. På samma sätt kanske din förstasida ska ha ett eget CTA. Det bör finnas någon form av CTA på alla undersidor.

Smarta pop-up rutor
Något som vi använt till flera av kunder är att om en besökare är en viss tid på webbplatsen och inte lagt till något i varukorgen kommer en pop up ruta upp som säger “handla nu och få 20% i rabatt, använd den här rabattkoden”. Eller om en person klickat runt på ett visst antal undersidor hos en konsult så kommer en pop up ruta upp som säger “Vill du ha en gratis utbildning på 15 min? Skriv in din mail så kontaktar vi dig”. Då vet du att kunden är tillräckligt kvalificerade så det är värt att lägga 15 minuter extra för att hjälpa personen vilket ökar chanserna att denne blir kund hos dig.

Triggerbee som vi använder så ingår en sådan lösning där man kan ställa in allt sådant själv utan att kunna koda, vilket är bra om man inte redan har någon som sköter det hela åt dig.
Det är väldigt smidigt att bara kunna välja vilken design man vill ha på pop-up rutan, välja vad det ska stå och sedan välja när den ska dyka upp och på vilka undersidor.

Här är förresten Triggerbees CTA:
triggerbee cro

Slutligen

Call To Action är bland det absolut mest grundläggande man måste ha i åtanke när man vill ha mer kunder från sin webbplats och jag hoppas att den här guiden har gett dig en överblick inom området.

Om du vill veta mer kring detta så skriv i kommentarerna nedan så svarar jag.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

Taggar:

Skrivet av: Marcus Sandström

Marcus är en av grundarna till Viseo. Han jobbar sedan flera år tillbaka med att hjälpa företagare att nå sina mål med hjälp av internetmarknadsföring.