Google Ads är de annonser som syns antingen högst upp, till höger eller längst ned på Google. Till skillnad från det organiska sökresultatet så kan du betala för att synas på Google och du betalar endast när någon faktiskt klickar på din annons.

En av fördelarna med Google Ads är att du kan sätta en budget och sedan relativt snabbt vara igång med att synas på Google. Du kan testa en mängd olika annonser för att se vilka som fungerar bäst.
En av nackdelarna är att det bara är ungefär 20% som klickar på annonserna medans resten ignorerar dem.

Med Google Ads Display kan du också synas på en stor mängd andra webbplatser som Google samarbetar med i form av banners.

Hur kommer man igång med Google Ads?

Du kan antingen sätta upp kampanjen själv men för att inte riskera att förlora pengar så kan det vara värt att låta ett SEM och SEO företag titta på det. Google Ads styrs nämligen av en stor mängd olika faktorer, främst en kombination mellan bud, kvalité på annonserna och Click Trough Rate.

Läs mer: Här är Googles egen sida om Google Ads.

Google AdWords byter namn till Google Ads

24 juli 2018 böt Google namnet på Google AdWords till Google Ads vilket chockerade många p.ga. det varit ett såpass välkänt varumärke i flera år. I samband med namnbytet gavs även profilmaterial en ordentlig uppfräschning.

Frågor?

Har du några frågor eller vill du bara ta en kopp kaffe och prata lite SEO? Oavsett vad du behöver hjälp med eller har frågor kring så är det bara att kontakta oss för gratis konsultation.

Kontakta oss