Google Ads är de annonser som syns antingen högst upp eller längst ned på Google. Till skillnad från det organiska sökresultatet så kan du betala för att synas på Google och du betalar endast när någon faktiskt klickar på din annons.

En av de största fördelarna med Google Ads är att du kan sätta en budget och sedan relativt snabbt vara igång med att synas på Google. Du kan testa en mängd olika annonser för att se vilka som fungerar bäst.

Med Google Ads Display kan du också synas på en stor mängd andra webbplatser som Google samarbetar med i form av banners.

 

5 anledningar till att jobba med Google Ads

1. Betala endast per klick
Med Google Ads betalar du endast när någon klickar på en annons. Det är dock väldigt viktigt att understryka att bara för att någon klickar på annonsen så är det inte säkert personen konverterar till en kund. Där är väldigt viktigt att jobba med konverteringsoptimering och att synas på rätt sökord.

2.Kom igång snabbt
Till skillnad från sökmotoroptimering så kommer går det snabbt att få resultat av Google Ads. Du kan vara uppe på Google samma dag! Det tar däremot några veckor att justera kampanjen så det får en bra ROI.

3. Du kan synas högst upp på Google
Google gör allt för att fler ska klicka på Google Ads och på vissa sökningar tar Ads upp en stor del av klicken. Man ska dock komma ihåg att det inte alltid är bäst att synas högst upp. I många fall är det mer kostnadseffektivt att synas på position 2 eller 3 för att det är mer kostnadseffektivt och din budget kommer räcka till mycket mer klick. 

4. Få väldigt detaljerad statistik
En stor fördel med Google Ads är att du kan spåra precis allt. Exakt vad personer sökt på, konverterat på osv. Det gör det enkelt att optimera för rätt sökfraser som leder till en positiv ROI.

5. Valfri budget
Det finns ingen begränsing på hur lite eller mycket du kan börja annonsera för. Oavsett om du vill lägga 5000 eller 1 miljon kronor i månad
Viseo rekommenderar dock att ha en budget på minst 10 000kr för att kunna göra ett bra test.

6 Tips om hur du lyckas med Google Ads

Även om Google gör sitt bästa för att du enkelt ska kunna komma igång med Google Ads så är den en stor skillnad mellan att sätta igång ett konto och lyckas får en positiv ROI (Return On Investment) därför delar vi med av oss av lite tips om vad du behöver tänka på.

  1. Ha unika annonser för alla sökord
    En vanlig miss många gör är att bara ha många sökord men få annonser. Förenklat kan man säga att det behövs en annans per sökord. Det blir väldigt många annonser så du bör jobba på ett automatiserat sätt.
  2. Använd negativa sökord
    Spåra alla konverteringar och se vilka sökningar som inte konverterar och lägg till dem som negativa sökord. Du kanske t.ex ser att “rosa skor” konverterar men inte “billiga rosa skor” (och andra sökord med “billiga”. Lägg då till “billiga” som ett negativt sökord.
  3. Använd Google Ads Editor
    Det är inte effektivt att jobba direkt i Google Ads när du har lite större konton. Lär dig hur du jobbar med Google Ads Editor.google ads sverige
  4. Vänd dig till rätt geografi
    Se till att om du bara syns i Sverige om du nu vill marknadsföra till Sverige. Det går också att vända sig mot särskilda språk då det kan vara så att man vill vända sig mot t.ex engelsktalande fast inte till t.ex USA. Väldigt många företag marknadsför sig mot marknader de aldrig kommer få några konverteringar ifrån och förlorar på så sätt en stor del av sin budget.
  5. Ha väloptimerade landningssidor
    En annan stor miss är att man skickar besökare till fel undersidor eller startsidan där de inte kommer att konvertera. Tänk igenom vad du vill att besökaren ska göra efter de klickat på annonsen och se till att det finns tydliga CTA’s (Call To Actions).
  6. Håll koll på konkurrenter och bygg script

Viseo har byggt ett system som kan hantera all data och anpassar sig mot konkurrenterna, samlar in viktig information och bygger ut kontot under tid. Systemet använder ”if/else-statements” för att automatiskt vissa bud.

ads_system

Verktyget A/B-testar även olika annons-texter för att själv hitta de varianter som ger lägst CPA.

 

Vanliga frågor om Google Ads

Fråga: Vad kostar Google Ads?
Svar: När man jobbar med Google Ads betalar man per klick. Klickpriset styrs bland annat av hur hög konkurrensen är och hur högt quality score dina annonser har. Priset för Google Ads optimering av en byrå skiljer sig mycket åt. Det viktiga är att du frågar byrån viken ROI du kan förvänta dig.

Fråga: Håller Viseo Kurser i Google Ads?
Svar: Ja det gör vi. Kontakta oss för att få mer information. Vi håller ofta workshops och Google Ads kurser där du lär dig att hantera ditt eget konto.

Hur kommer man igång med Google Ads?

Du kan antingen sätta upp kampanjen själv men för att inte riskera att förlora pengar så kan det vara värt att låta ett SEM och SEO företag titta på det. Google Ads styrs nämligen av en stor mängd olika faktorer, främst en kombination mellan bud, kvalité på annonserna och Click Trough Rate.

Om du redan har konto så är första steget att Viseo gör en Google Ads audit där vi tar reda på var största felen finns.

Läs mer: Här är Googles egen sida om Google Ads.

Google AdWords byter namn till Google Ads

24 juli 2018 bytte Google namnet på Google AdWords till Google Ads. I samband med namnbytet gavs även profilmaterial en ordentlig uppfräschning.

Hur kan Viseo hjälpa dig med Google Ads?

Viseo har 10 års erfarenhet av Google Ads och har jobbat med de flesta branscherna. Du får en dedikerad senior konsult (alla har 5+ års erfarenhet av Google Ads) och en egen projektledare.

Viseo jobbar idag med konton med budgetar på mellan 10 000 kr – 3 miljoner kronor i månadsbudget.

Kolla in vårt case med John Henric där vi ökade försäljningen med 550% på Google Ads.

Kontakt oss idag genom att klicka på knappen nedan eller uppe i högra hörnet!

Frågor?

Har du några frågor eller vill du bara ta en kopp kaffe och prata lite SEO? Oavsett vad du behöver hjälp med eller har frågor kring så är det bara att kontakta oss för gratis konsultation.

Kontakta oss