Sökmotoroptimering – Guide till hur du lyckas med SEO år 2020

Letar du efter tips om hur du lyckas  med sökmotoroptimering (SEO) år 2020? Då har du kommit rätt!

Under tiden du läst den här meningen så har det gjorts ca 160 000 sökningar på Google. Det görs nämligen ungefär 80 000 sökningar per sekund.

I januari 2020 så fanns det 1,74 miljarder webbplatser på nätet.

Google har bara 10 sökresultat på sin förstasida.

Målet med den här artikeln är att du ska lära dig hur du blir en de här miljarder hemsidor som syns på sida ett med hjälp av sökmotoroptimering.

 

Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering, eller som det ofta förkortas; SEO handlar om att förbättra en webbplats synlighet på sökmotorer som t.ex Google och Bing.

Google är överlägset störst i Sverige med ungefär 95% av marknaden.

Sökmotoroptimering gjort på rätt sätt leder till att man syns högt upp i sökmotorerna på relevanta sökningar. Det leder till att man får in potentiella kunder på hemsidan som sedan kan konvertera till kunder.

Det handlar kort om gott att öka kvaliteten och kvantiteten av besökarna som kommer in på din webbplats.

Vad betyder SEO?

Det kommer från engelskan Search Engine Optimization och är alltså precis samma sak som sökmotoroptimering. Kort och gott om att förstå sökmotorernas algoritm och optimera webbsidor för det.

Innan du börjar

Det är viktigt att ha i åtanke att sökmotoroptimering är ett arbete som aldrig tar slut.

För att ta sig till toppen och stanna där behöver man fortsätta att arbeta kontinuerlig. Det finns inga genvägar. Sökmotoroptimering bör vara en del av din verksamhet. På samma sätt som din verksamhet stagnerar om du inte driver den framåt gör SEO också det.

En stor fördel med sökmotoroptimering är att man inte behöver betala per besökare utan om man utformar webbplatsen på rätt så driver man så kallade “organisk” trafik.

Tips för sökmotoroptimering av din webbplats

Planering

Först och främst ska vi göra något riktigt roligt. Vi ska ska nämligen sätta upp nåbara mål för din sökmotoroptimering.

Data är A och O i all internetmarknadsföring. Om vi inte vet hur en webbplats presterar idag i form av besökare och konverteringar så vet inte om sökmotoroptimeringen har fungerat eller inte.

Om vi utgår från att ditt mål är att få 100 leads per månad från din webbplats så är det viktigt att du vet hur många besökare du har, var de kommer ifrån, samt hur många leads du har idag.

Om du nu får 1000 besökare från Google och 20 leads varje månad så behöver du 5x fler besökare för att nå upp till ditt mål förutsatt att konverteringsgraden är densamma.

sökmotoroptimering statistik

En sån här fin kurva kan sökmotoroptimering skapa!

Idag: 20 leads = 1000 besökare = 2% konverteringsgrad

Mål: 100 leads = 5000 besökare = 2% konverteringsgrad

Första steget i planeringen som ska leda till fler besökare är att skapa nytt innehåll på webbplatsen och optimera och utöka det innehåll du har.

Planera nytt relevant innehåll & sökords research

Hur vet man vad man ska skapa relevant innehåll kring då? Jo, vi tittar på 3 olika saker:

1.Utforma innehållet efter dina mål

Om du magiskt fick 5000 personer att varje månad stå utanför din butik eller ditt kontor och som vill läsa vad du skrivit eller skapat relaterat till din bransch.

Vad hade du då skrivit om och vad hade varit deras nästa action efter att de läst eller skummat igenom vad du skrivit eller skapat?

Ofta har man flera olika mål. För av 5000 besökare så kommer bara några procent vara redo att handla eller kontakta dig just nu.

Så dels vill man synas på sökningar där du kan konvertera besökare till kunder och dels vill man ofta synas på mer informativa sökningar där målet t.ex är att samla in en mailadress.

Ett exempel på detta är sökningen “naprapat i norrköping”. Om du rankar högt på ett sådan sökfras och du är en naprapat i Norrköping så kan det med sannolikt leda till nya kunder.

Att synas på “vad är en naprapat” däremot är inte lika värdefullt.

Däremot kan sökordet “bota ryggont” vara en bra informativt sökord där målet är att samla in en mailadress från sökaren så du sedan kan fortsätta din digitala marknadsföring via mail eller remarketing.

Välj ut X antal ämnen du vill skriva om där du tänker igenom vad sökaren är ute efter med sitt så kallade “search intent”.

2.Identifiera hur personer söker & välj sökfraser

Låt oss säga att du tycker att din supermetod om hur du botar ryggont med hjälp av sniglar är kanon (totalt påhittat) så behöver du titta på hur många som faktiskt söker “bota ryggont med sniglar”.

Om ingen eller väldigt få personer söker kring det ämnet och du har en låg ROI (return on investment) per kund så är det nog inte värt det. Om det däremot endast är populärt bland en liten skara finanspersoner med stora plånböcker och några behandlingar per månad resulterar i en bra ROI, så kan det vara värt det.

Det går inte att generalisera här utan du behöver göra en uträkning på att förutsatt att din konverteringsgrad är t.ex 2% så får du X antal nya affärer vilket liter till X kr i vinst.

För att få reda på antalet sökningar per månad kan du t.ex använda Google Ads Keyword planner.
Välj ut 2-3 huvudsökord per ämne.

 

3.Hur hög är konkurrensen kring ämnet?

Nu vill vi veta om du har en rimlig chans att faktiskt komma upp på Google förstasida på rätt sökord med hjälp av sökmotoroptimering.

Om du t.ex är ett hotell i Stockholm eller säljer sneakers online så skulle jag inte satsa på sökord som “hotell stockholm” eller “köpa sneakers”. Utan jag hade tittat närmare på konkurrensen kring “hotell på södermalm” eller “köpa gula sneakers”. Om du är en redovisningsbyrå däremot så spelar det mindre roll och du kan satsa på t.ex redovisningsbyrå i Malmö, Göteborg, Lund eller Borås.

För att ta reda på hur konkurrensen ser ut så är det bästa verktyget idag Ahrefs och används av de flesta inom SEO sfären.

Att ha i åtanke hela tiden är att Google ser varje undersida som en egen “del” av internet. Om du skrivit en superintressant guide som många länkar till fast din webbplats överlag inte syns på Google så kan du ändå ranka högt på just den undersidan.

Här är några av sakerna du kan titta på:

  • Titta på vilka resultat som kommer upp. Ser du nyckelorden i alla de blåa titlarna? Eller är det flera som verkar dyka upp ändå?
  • Hur höga UR (URL Rating) har sidorna som rankar samt hur hög har din? Du kommer att kunna öka din UR med hjälp av externa och interna länkar. Men ett bra riktmått är att om väldigt få har 0 i UR på förstasidan så kan nyckelordet vara svåroptimerat.
  • Hur högt DR (Domain Rating) har webbplatserna? Samt hur hög har din? Finns det sidor med lågt DR eller har alla högre än dig? Den här siffran spelar mindre roll än UR men bör tas med i beaktning.

Man bör inte lägga för stor vikt vid dessa siffror eftersom att Ahrefs inte vet exakt hur Googles algoritm fungerar och att hur man utformar själva innehållet har har väldigt stor betydelse men det är en väldigt god hjälp.

 

ahrefs sökmotoroptimering

 

SEO-tips: Så skriver du SEO optimerat innehåll

En av de vanligaste frågorna kring sökmotoroptimering är hur man skriver för att Google ska tycka om innehållet och ranka det högt. Det ska vi gå igenom nu.

Tiderna är långt borta då det var viktigt att få med sökord man vill ranka på i X % av texten. Google har blivit bättre på att förstå texten, hitta överoptimering och liknande.

Ett exempel på en senare uppdatering av det här slaget är Googles BERT uppdatering som gjorde Google bättre på att förstå nyanser. Här kan du se ett exempel:

bert uppdatering

Här ser vi hur Google nu tolkar ordet “to” rätt och mycket riktigt visar visum information för Brasilianer istället för felaktig info om visumfrihet för amerikaner till Brasilien.

Skriv alltid för besökaren

Grundrådet är att alltid skriva för besökaren först och främst.

En tumregel man kan ha är att man vill “skriva så bra content att folk “automatiskt” delar och länka till artikeln”.

På sikt kommer Google att bli ännu bättre på att tolka bra och dåligt skrivet innehåll så det är lika bra att göra det rätt från början. Försök att skapa riktigt intressant innehåll uppbackat av fakta.

MEN nu läser du ju detta för att få konkreta tips och vad som funkar just nu. Så här kommer tipsen.

Använd de här tipsen för att utforma ett optimerat innehåll för både Google och användaren

För exemplets skull använder jag en naprapat som har som mål att få 20 kundkontakter per månad samt samla in 100 mailadresser.

Låt oss säga att en av ämnena du valt att skriva om är kring hur man botar ryggskott.

1. Titta på vad Google tycker är “search intent” kring den här sökningen.

Börja med att söka på sökfrasen och se vilka av Googles sökresultat som kommer upp. Är det en informationssökning? Är det guider som kommer upp, långa inlägg, korta inlägg? Hur är de utformade?

google seo

Här ser vi vad som kommer upp på sökningen. Sök och se om liknande resultat kommer upp för fler sökfraser. T.ex kanske “tips för ryggskott” och “bota ryggskott” ger samma resultat på Google medans “ryggskott övningar” inte gör det.

Nu ska vi titta på vilka sökord och sökningar som är relaterade till sökfrasen. Om någon söker efter t.ex “kaffe” så letar Google också efter så kallade “LSI” sökord. Så för att se om en artikel verkar vara informativ så kanske man också letar efter “filter”, “is” “cold brew” “espresso” osv.

Det finns flera sätt att få fram LSI sökord en av de enklaste är att använd Googles auto complete funktion. De fetmarkerade sökorden är sökningar som ofta göras i samband med sökningen du söker på. Testa att göra sökningar på dem och se om du får liknande resultat eller om det ser annorlunda ut i sökresultaten.

LSI sökord

 

Du kan också titta på relaterade sökningar längst ned på Google.

2. Använd LSI sökorden som stöd när du utformar innehållet

Jag brukar se LSI sökorden som stödord och idéer till rubriker. Tanken är absolut inte att proppa in massor av de sökorden utan att skriva på ett sådant sätt så att du ger svar till frågor som användarna söker efter.

Om du kan ge riktigt bra svar till användarna så de inte behöver gå tillbaka till Google och söka igen. Då har du gjort ett riktigt bra jobb och Google kommer tycka om din site!

3. Spåra resultatet och uppdatera artikeln.

Använd verktyg som t.ex SERpbot och lägg in de sökord du vill synas på.

Om du ser att vissa sökord kommer en bit på vägen men inte hela vägen fram kan du fortsätta att lägga till mer och bättre innehåll och bygga länkar till undersidan.

Du kan också använda ahrefs och titta på “pages” för att se förslag på sökord du börjar ranka på men inte tillräckligt högt.

top pages ahrefs

On page – det tekniska

Förutom texten på en hemsida så finns den även en uppsjö av andra “on page” faktorer som spelar in. Det är ett dussintal faktorer som är viktiga men här är några av de viktigaste:

1. Ha huvudsökorden i Titeln taggen.

Titeln är det som syns på Google och representerar varje hemsida.

2. Se till att hemsidan laddar snabbt.

Allt över 3 sekunder behöver optimeras direkt. Google säger att 53% av besökarna lämnar en sida om den tar längre än 30 sekunder att ladda .

Tänk på att du behöver testa alla dina mest besökta undersidor var för sig.

Vanliga fel för att hemsida laddar långsamt är:

  • För stora bilder
  • Sidan använder inte cache

De bästa verktygen för att testa din hemsida är WebPageTest  och GTmetrix.

3.Ha inte “duplicate content”

Se till att du inte använder samma innehåll på flera av dina undersidor.

4.Använd mycket bilder och använd alt taggar för dem.

Se till att dina bilder har relevanta sökfraser i alt taggarna för bilder.

5.Interna länkar

Det här är en riktig guldgruva som många missar. Google tittar ju antalet starka länkar du får från din hemsida från andra hemsidor. Men de tittar även på länkar från din egen sida. De undersidor som får flest interna länkar kommer Google uppfatta som du också tycker är viktigast.

Du kan t.ex använda Google Search console eller Ahrefs för att se vilka sidor som får får flest interna länkar.

6. Använd sökfraser och sökord i rubriker (H1,H2,H3.)

Länkar – den magiska ingrediensen

Innan Google blev Google så hette sökmotorn “Backrub”. Anledningen till det är att stora delar av algoritmen bygger på ett röstningssystem – antalet bra “backlinks” eller “länkar” man får till sin webbplats.

En av Googles grundare Larry Page, lade grunden till PageRank. PageRank är en algoritm som sätter en viss poäng på varje undersida på internet. Och förenklat: desto högre poäng desto högre chans finns det att ranka.

Även om Googles system blivit mycket smartare så är länkar fortfarande en av de absolut viktigaste delarna i sökmotoroptimering.

Om vi jämför med hur det såg ut för 10 år sedan så är det idag viktigare att länkarna är relevanta.

Den här grafen visar sambandet mellan antalet domäner som länkar till en sida och vilka positioner webbplatsen har på Google.

antal domän

(Bild från Backlinko.com)

Hur får jag länkar?

Att få länkar till webbplatsen är något som går att likna vid ett PR arbete.

En av de vanligaste är att skriva bra innehåll och kontakta relevanta bloggar på nätet. Många webbplatser letar efter nytt intressant innehåll för deras besökare och i utbyte får du en länk till din webbplats.

Om du köper sökmotoroptimering av ett företag så fråga dem hur de jobbar med länkbygge, samt hur många länkar du kommer att få per månad.

Andra sätt att få länkar är att köpa dem direkt från bloggare.

Det går också att köpa blogginlägg osv direkt av företag som jobbar med det.

  • Få länkar från starka domäner. Du kan använda verktyg som t.ex Majestic eller Ahrefs för att hitta metrics. Några intressanta siffror är trafik, trustflow och Domain Authoirity.
  • Bygg länkar från så relevanta webbplatser som möjligt. Det är absolut inte ett måste men om din webbplats handlar om kläder är det bättre att få en länk från en modetidning än från en IT tidning. Detta förutsatt att båda webbplaserna har lika bra metrics i övrigt.
  • Se till att länkarna är “do follow”. Det finns såkallade “nofollow” länkar som är en kod som webbmastern kan lägga till vilket visar Google och andra sökmotorer att det är en “köpt” länk. Nu har Google även introducerat “sponsored links” taggar vilket också ger mindre styrka till din domän.
  • Länkar i innehåll. Helst vill du att länken som byggs till din site ligger inbäddat i content. Det visar för sökmotorerna att det finns mer bra information på den länken. Om du t.ex får en länk från en footer på en sida så visar det att länken inte borde vara så värdefull.

Tänk hela tiden på att grunden alltid handlar om att du har bra innehåll som folk vill länka till och som naturligt kan sprida på sociala medier.

Konvertering – från besök till kund

Låt oss säga att du femdubblat trafiken från 1000 till 5000 besökare till månad med hjälp av din sökmotoroptimering. Förhoppningsvis har du valt rätt sökfraser att jobba med och skrivit bra innehåll.

Nu vill du att besökarna tar en action på webbplatsen t.ex som att kontakta dig eller skriva upp sig på ett nyhetsbrev.

En väldigt viktig del av sökmotoroptimering är konverteringsoptimering.

Tänk på hela kundresan. Vad de har sökt på, vad de är ute efter

Skriv en bra metadescription för varje undersida och använd huvudsökorden i den. Huvudsökorden blir markerade i fet stil och ökar Click Trough Rate (CTR).
Ha en bra CTA (Call To Action), helst “above the fold”.
Använd en exit intent pop up för sekundär CTA där besökarna t.ex kan signa upp sig för ett nyhetsbrev.

Kolla in vår guide om konverteringsoptimering för att lära dig var du behöver tänka på.

Rinse and repeat!

Låt oss nu säga att du har dubblat trafiken, kan du då lägga dig på sofflocket?

Nepp, sökmotoroptimering tar aldrig slut utan du behöver ständigt uppdatera hemsidan med nytt innehåll och hålla koll på vilka positioner du har på Google, och andra sökmotorer, hur trafiken ser ut.

När du ser att du rankar på vissa sökord så kan du vad som behöver göras bättre.

 

Använd “lågt hängande frukter metoden”.

En sökmotoroptimerings taktik som vi använder för befintligt innehåll är lågt hängande frukter. Vi identifierar sökord som t.ex har position 3-20 eller 3-10 på Google med fler än X antal sökningar varje månad och undersöker vad vi kan göra bättre. Se nedan exempel:

retargeting ahrefs

Här ser vi att både orden “retargeting” och remarketing” och vilken position de har på Google. Vi kan också se att positionerna nyligen förbättras, detta pga av att vi precis använt oss av “lågt hängande frukter” metoden.

Vi identifierade att dessa sökord låg på position 6-8 på Google och nu är det på position 4-5 pga av förbättra innehåll.

Vi kommer nu att utvärdera detta ytterligare och sedan fortsätta att förbättra sökmotoroptimeringen för just den här undersidan så att vi fortsätter vandra upp mot position 1.

För att indexera nytt innehåll snabbare kan du använda dig av Google Search Console.

Vad kostar SEO?

Det är många faktorer som behöver vägas in när man räknar ut vilken budget man behöver. Det styrs av dina mål och vilken bransch det gäller. SEO är dock i regel en kostnadseffektiv marknadsföring då personer använder sökmotorer för att hitta vad de letar efter, så per definition kommer konverteringen vara högre än att synas mot den stora massan.

Frågan är egentligen inte vad priset är utan vilken ROI (Return On Investment) du kan få. Det viktiga är alltid att mäta och se om du får din ROI. Tanken är ju att sökmotoroptimering inte ska vara en kostnad utan en investering. Vi är en SEO byrå du kan ta hjälp av.

De bästa SEO verktygen

Jag har redan nämnt flera av verktygen i texten ovan men här har du lite fler tips. Vi har även skrivit ett inlägg om de 20 bästa SEO verktygen.

  • Ahrefs – Ett av de största analysverktygen för sökmotoroptimerare.
  • Majestic SEO – Ett annat stort analysverktyg för SEO’s.
  • Google keyword Planner – Ett gratis verktyg för att se hur många sökningar olika sökord har på Google. Du behöver ett Google ads konto för att kunna använda verktyget. Funkar lika bra för sökmotoroptimering.
  • Google Search Console – Ett riktigt bra verktyg för att kunna se hur din hemsida presterar på Google. Helt gratis.
  • Google Analytics – Behöver ingen närmare förklaring
  • WordPress – En vanlig fråga är om WordPress är ett måste för SEO. Det är det absolut inte och Google bryr sig inte om vilket CMS system du använder. Däremot så finns det verktyg som t.ex Yoast SEO som gör vissa saker enklare att ändra. Så på så sätt kan WordPress vara bra.

 

Behöver du hjälp med sökmotoroptimering (SEO)?

Klicka här för att kontakta oss. Så återkommer vi inom 1-2 dagar. Vi kan hjälpa dig att få fler kunder från Google och även med utbildning och kurser i sökmotoroptimering på plats i Stockholm och på andra orter.

Slutord

Sökmotoroptimering är fortfarande bland de mest kostnadseffektiva och långsiktiga marknadsföringsstrategierna som finns.

Med rätt verktyg, bra innehåll och länkar går det att ta förstapositionerna på t.om de allra mest konkurrensutsatta sökorden även om du startar först idag.

Frågor om SEO?

Har du några frågor eller vill du bara ta en kopp kaffe och prata lite SEO? Oavsett vad du behöver hjälp med eller har frågor kring så är det bara att kontakta oss, det kostar inget att ta fram ett förslag.

Kontakta oss