Se hur din hemsida läcker pengarFå videoanalys

De 20 bästa verktygen för SEO-Test och SEO-Analys av din hemsida

Skrivet av Martin Sundberg 04 / 05 / 20

I den här guiden berättar jag mer om SEO-test och SEO-analys. Du får lära dig vad det är, varför det är viktigt och vilka jag tycker är de bästa verktygen för SEO-test och SEO-analys på marknaden idag.

Vad är SEO-test och SEO-analys?

Ett SEO-test eller en SEO-analys är en utvärdering av hur ditt företag presterar inom SEO. Det innebär att du gör en granskning av din webbplats för att se att den är väl optimerad för att ranka högt på sökmotorer.

För att göra denna granskning använder du olika digitala verktyg för att göra en analys från både ett tekniskt och innehållsmässigt perspektiv. Det handlar ofta om att se till att du har optimerat bilder och texter för sökmotorer och att du scannar av för att se hur du och dina konkurrenter rankar på de viktigaste sökorden för er verksamhet.

Varför det är viktigt att göra en SEO-analys

Den absolut viktigaste anledningen till att du som företagare bör jobba aktivt med SEO är för att se till att just ditt företags hemsida tar de högsta placeringarna på sökmotorer som Google för de sökord som leder potentiella kunder till dig.

Det hjälper dig också att alltid ligga steget före dina största konkurrenter. När du gör en SEO-analys kan du få svar på viktiga frågor så som:

  • Söker folk på de sökord vi tycker är viktiga för vår verksamhet?
  • Rankar vi på viktiga sökord?
  • Hur presterar våra direkta konkurrenter?
  • Är vår hemsida optimerad för Google?
  • Har vi konkurrenter i sökresultatet vi inte är medvetna om?

Vad du bör tänka på när du väljer verktyg

När du ska välja verktyg för ditt SEO-arbete bör du fundera på vilka ändamål som är viktigast för dig och ditt företag samt hur stor budget ni har tillgänglig för att spendera på SEO. Det finns både gratis verktyg och verktyg som du betalar för.

Vill du göra en satsning på din SEO rekommenderar jag garanterat någon av de verktyg du måste betala för då dessa verktyg ofta är mer strukturerade vad gäller sammanställning av data.

I slutändan de att spara dig avsevärt med tid jämfört med de enklare gratisverktygen. I de betalda verktygen är också datan mer tillförlitlig vilket hjälper dig att ta mer korrekta beslut för ditt företags verksamhet.

De 20 bästa verktygen för SEO-analys och SEO-test

Google sökordsplanerare

Det är alltid bra att börja från Googles egna verktyg. Google sökordsplanerare är enligt mig ett av de absolut enklaste och mest effektiva verktygen för att hitta nya sökord till din webbplats.

Du kan använda detta verktyg för att se om du verkligen använder alla de sökord som din webbplats bör ranka på eller om det finns utrymme för optimering med nya starka sökord. Det är helt gratis att använda Google sökordsplanerare om du har ett Google Ads-konto.

BuzzSumo

Buzzmo är ett bra verktyg för att hitta artiklar som är populära i olika sociala nätverk. Detta verktyg ger dig framförallt information om vilka rubriker inom ett ämne som fungerar väl i och med att de genererar många klick.

Använd det här verktyget för att se hur väl ditt innehåll presterar på sociala medier jämfört med dina konkurrenters. Kanske finns det utrymme för dig att förbättra ditt innehåll för att få större effekt på sociala medier?

Moz Keyword Explorer

Moz Keyword Explorer är ett verktyg du betalar för att använda (99 USD per månad) men som jag måste säga ändå är ett av de bästa verktygen för SEO. Det jag gillar med extra mycket med Moz är att du lätt hittar mer unika söktermer som är relevanta för din målgrupp. Det är ett bra verktyg för att se till att din webbplats syns på fler sökord som din målgrupp använder.

För att göra en SEO-analys är Moz Keyword Planner bra för att se hur många procent av sökningarna på ett sökord som genererar ett klick i det organiska sökresultatet. Moz har också något som kallas “priority” vilket fungerar som ett slags poängsystem som du kan använda för att analysera hur värdefulla de sökord du använder är.

Ahrefs

Ahrefs är många SEO-experters favoritverktyg och definitivt även mitt. Det är ett enkelt verktyg för att hitta nya sökord men också för att analysera din webbplats prestation vad gäller SEO. Du kan snabbt se hur dina olika sidor rankar på olika sökord samt se hur om du under den senaste tiden har klättrat uppåt eller nedåt i position.

I Ahrefs kan du också snabbt se hur många externa sidor som länkar till dig, om du har tappat några länkar och hur bra din sida är strukturerad för att sökmotorer ska tycka om den och ranka den högt. Trots att Ahrefs kostar runt 99 USD i månaden skulle jag verkligen rekommendera att du investerar i detta verktyg om du vill göra en seriös satsning på SEO.

DeepCrawl

DeepCrawl är ett riktigt bra verktyg för att hjälpa dig med din SEO-analys. Verktyget ger dig ett djupdyk ner i all information vad gäller eventuella kvalitetsproblem med din webbplats som i sin tur kan leda till att sökmotorer inte tycker om den. Exempel på problem som DeepCrawl kan hjälpa dig att identifiera är om du har använt för lite text eller har problem med din metadata. DeepCrawl kostar 80 USD i månaden.

Screaming Frog

Screaming Frog är ett klassiskt SEO-verktyg som hjälper dig att scanna igenom din sajt för att upptäcka eventuella problem med din metadata, storleken på bilder eller titlarna på dina olika sidor. Du kan använda Screaming Frog gratis upp till 500 URL, därefter måste du uppgradera till en betalversion. Du kan dock komma ganska långt i din analys på gratisversionen.

SEMrush

SEMrush är ett bra verktyg för att både hitta nya sökord men också analysera din webbplats för SEO. Du kan till exempel upptäcka nya möjligheter för backlinks. Du kan med SEMrush på ett enkelt sätt också hålla koll på vad dina konkurrenter gör för att lära dig från deras strategier.

Link Miner

Link Miner är en gratis Chrome-extension som är framtagen av en av SEO-världens legender Jon Cooper. Jag tycker det är ett bra verktyg för att snabbt hitta brutna länkar. Det är ett enkelt, smidigt och användbart verktyg för dig att använda till din SEO-analys.

SEOCockpit

En viktig del av din SEO-analys är att hålla koll på att du optimerar för så många relevanta sökord som möjligt. Genom att använda ett verktyg som SEOCockpit kan du snabbt hitta smarta synonymer till de sökord du redan använder.

Forecheck

Forecheck är faktiskt ett prisbelönt verktyg som du kan använda till att scanna igenom din sajt för att identifiera olika kvalitetsproblem. Forecheck hittar snabbt fel såsom 404-problem, problem med din server, saknad av metadata och titlar eller problem med redirects. Forecheck har en gratisversion som du kan testa.

Snippet Optimizer

Ett bra verktyg för att se hur den metadata och de metatitlar du har faktiskt kommer att se ut i sökmotorn. Det är ett snabbt sätt att göra en analys och ett bra snabbtest innan du sätter nya sidor live.

Majestic

Majestic är förmodligen ett av de mest populära verktygen för att utvärdera länkar. Genom att använda Majestic kan du göra en snabb analys över hur många länkar du har till din sida, kvaliteten på länkarna och hur de slutligen bidrar till att förbättra rankingen av hela din webbplats.

BuiltWith

Med Builtwith kan du se vilka plattformar dina konkurrenter använder för att bygga deras siter. Det kan vara ett bra sätt att också reflektera över ifall du använder rätt plattform själv eller om du kan lära dig något nytt från dina konkurrenter.

KWFinder

Ännu ett verktyg för att söka efter nya sökord. Här kan du också hitta bra long-tail keywords. KWFinder ger dig bra och lättöverskådlig statistik över sökvolym och trend. Det är att bra verktyg för att se om din sida täcker de sökord den bör och eventuellt hitta nya där det behövs. KWFinder kostar 29 USD i månaden.

AnswerThePublic

Ett gratis verktyg som är väldigt bra vid brainstorming av nya keywords är AnswerThePublic. Du skriver bara in ett sökord i deras sökruta och får sen upp massvis med förslag på relaterade sökord i en rad olika kombinationer. Om du efter din SEO-analys har sett att din huvudkonkurrent presterar bättre, kan du använda detta kreativa verktyg för att ta fram nya ideer.

MOZ Link Explorer

Detta är ett av de största och mest träffsäkra verktygen för att analysera länkar, auktoriteten av din sida och din sidas backlinks. Du hittar här över 35 biljoner länkar.

Du kan använda en gratisversion av Link Explorer som ger dig 10 sökningar och 50 rader data varje månad. Du kan också använda det som en extension i till exempel Chrome för att få data direkt när du besöker andra sidor som till exempel dina konkurrenters.

Backlink Checker

Ett tips är att du också använder dig av Ahrefs gratisverktyg för att kolla dina backlinks. Jag tycker faktiskt att detta verktyg är riktigt bra även om det har sina begränsningar jämfört med deras mer komplexa version som givetvis också kostar.

Du kan kolla upp till 100 linkar gratis och din sökning är något limiterad i vilka filter du kan använda. Men för att göra en snabb check av dina backlinks eller om du har en tight budget för din SEO så rekommenderar jag verkligen Backlink Checker.

Zeo Mobile First Index Checker

När du gör en SEO-analys är det också viktigt att du gör en check av hur din sida presterar på mobil. Idag använder de allra flesta sina mobiler för att komma åt sökmotorer.

Google har till och med skiftat helt till mobile-first indexing. Jag tycker att det absolut bästa verktyget för att se hur din sida rankar för mobilanvändare är genom att använda Zeo Mobile First Index Checker.

SEO Minion

Det här är ett populärt verktyg som fungerar som en Chrome extension. Jag gillar detta verktyg för den ger dig snabbt mycket data. Du kan till exempel lätt få information om on-page SEO och hitta brutna länkar på din sida.

SimilarWeb

Mitt sista tips blir vad jag tycker är ett bra verktyg för att göra en SEO-analys av dina konkurrenter. Att hålla koll på dina konkurrenters SEO-strategier är ett väldigt effektivt sätt att också analysera och förbättra dina egna resultat. Med SimilarWeb kan du bland annat analysera dina konkurrenters trafik och deras bäst presterande sidor.

Martin Sundberg

Skrivet av: Martin Sundberg

Martin har arbetat flera år inom digital marknadsföring och älskar att hjälpa företag att få in fler affärer via Google. Han har en kandidatexamen i psykologi och studerar nu UX på masternivå.