Kunskapsbank > Annonsera på Google – Så fungerar det + 5 steg för att komma igång

Varje dag görs cirka 5,8 miljarder sökningar på Google och i toppen av många sökningar syns Google Ads-annonser. Google Ads sök-annonser är klickbara annonser i sökresultatet,

En välfungerande Google Ads-kampanj kan vara extremt effektivt för att driva rätt målgrupp till din hemsida och på så sätt öka försäljningen av en produkt eller tjänst.

Exempel på en annons i Google Ads för bilprovningen

Med Google Ads betalar du alltid per klick, pay per click (PPC). Detta till skillnad från Googles organiska sökresultat där klicken är gratis.

En av de absolut största fördelarna med att annonsera på Google är att du kan sätta en budget och sen se resultaten ganska direkt. Du kan enkelt testa dig fram och ändra både budget, målgrupp och utformning av annonsen för att se vilket alternativ som ger bäst effekt.

Få en gratis Google Ads-analys av din hemsida!

Vi går genom ditt Google Ads-konto och ger tips på hur dina annonser kan prestera bättre. Gäller företag med minst 10 000 kr/månad i annonsbudget.

Varför ska jag annonsera på Google?

Med ett så enormt antal sökningar som görs är det idag ett måste som företagare att ta plats på Google. Med Google Ads kan du skapa optimerade annonser utifrån dina egna mål, och på kort tid visas högst upp på Google.

En annan anledning till att börja med Google Ads är att det går mycket snabbare än exempelvis sökmotoroptimering.

Redan samma dag som du startar din Google Ads- kampanj kan den vara live på Google.

Tänk dock på att du kontinuerligt måste optimera dina kampanjer för att de ska bli så lönsamma som möjligt. Ju längre du haft din kampanj, desto mer data har du att fatta beslut på.

En stor fördel med Google Ads är att verktyget gör det enkelt för dig att spåra precis allt kring din kampanj. Du kan se exakta söktermer och konverteringar, vilket gör hela processen med att optimera för rätt sökfraser mycket enklare.

Så, hur kommer du igång med att annonsera på Google? Låt oss gå igenom fem steg för en bra start.

Steg 1: Sätt upp dina mål

När du går in på Google Ads och ska starta en ny kampanj kommer du få möjligheten att fylla i dina mål. Vill du att din annons ska resultera i fler kundsamtal till ditt företag?

Ökad försäljning av en viss produkt eller sign-ups? Eller vill du få fler kunder att besöka din fysiska butik?

Ta en stund åt att fundera på vad du vill åstadkomma med kampanjen. Desto tydligare mål du har, desto bättre resultat kommer du att se.

Steg 2: Välj rätt sökord

När du satt upp målen är det dags att fylla i ditt företagsnamn. Därefter ska du fylla i en länk till en sajt som du vill att folk ska hamna på när de klickar på annonsen.

Ta en extra titt så att du väljer rätt sida. Optimalt är att ha optimerade landningssidor för dina olika kampanjer.

Därefter får du möjligheten att välja keywords, dina sökord. Har du inte koll på vilka sökord din målgrupp använder sig av bör du göra en sökordsanalys innan du går vidare till nästa steg.

Genom att veta vad dina potentiella kunder söker på skaffar du dig en enorm fördel och sparar pengar.

Vi har tagit fram en guide kring hur du gör en egen sökordsanalys + de 10 bästa verktygen du kan använda.

Ahrefs är ett bra verktyg att använda för att göra en sökordsanalys

Ett annat tips är att smygkika på dina konkurrenter. Ni kommer i slutändan tampas om samma kunder så det skadar inte att se hur mer etablerade och större aktörer utformar sina annonser och vilken typ av sökord de använder sig av.

Steg 3: Välj geografisk målgrupp

Var befinner sig dina potentiella kunder? Ta reda på vilken geografisk plats du vill rikta din annons emot och fyll i den för att sikta in dig på kunder i ett visst område.

Vill du få fler kunder till din bilverkstad i Skellefteå? Rikta in dig på Skellefteå och närområdet. Är du däremot verksam på flera orter kan det vara en bra idé att köra olika kampanjer parallellt för varje orts-sida på din sajt.

Vi har tidigare skrivit en artikel om lokal seo, vilket är sökmotoroptimering för det lokala söket. 

Steg 4: Bestäm hur annonsen ska se ut

Ett av de roligaste stegen i processen är att bestämma själva utseendet och utformningen av annonsen. Här kan du verkligen prova dig fram.

Tänk på att texten du skriver kommer att vara mycket viktig. Därför kan vi inte nog understryka hur viktigt det är att du skriver för din målgrupp.

Hur väl du optimerar dina Google Ads-annonser kan göra väldigt stor skillnad för vilka resultat du får

Steg 5: Bestäm betalsätt

Avslutningsvis kommer du att få fylla i betalningsalternativ, dina betaluppgifter och eventuella rabattkoder.

Tänk på att du endast betalar när någon klickar på din annons och du kan därför gå in och justera under tiden annonsen är uppe, för att se vilka effekter det ger.

Budget vid annonsering på Google

Google Ads ger dig kontroll över din budget och det finns inget minimum på hur mycket du måste spendera eller bindningstid. Du kan enkelt bestämma hur mycket du vill spendera per månad, per dag och per annons.

Du kan också vara trygg med att du kan pausa annonsen, eller avsluta den när du vill utan extra kostnader.

I denna artikeln kan du se uppskattningar för vad Google ads kostar.

Gör det själv eller anlita en Google Ads-byrå

Google Ads är ett relativt enkelt verktyg att arbeta i och många företagare, särskilt på mindre nivå, styr sina kampanjer själva. Dock finns det ett flertal byråer där ute som specialiserat sig på just Google Ads och som du av olika anledningar funderar över att anlita.

Om du går i tankarna på att anlita en byrå har vi skrivit en artikel om vad du bör tänka på innan du väljer Google ads byrå.

På Viseo har vi många års erfarenhet av att hjälpa kunder med deras Google Ads-kampanjer.

Här kan du läsa om hur vi hjälpte företaget John Henric med att öka deras Google Ads-försäljning med 550%.

Lycka till!