Google AdWords uppdateringar av annonser samt Google Maps

Skrivet av Marcus Sandström 10 / 06 / 16

Google kommer att göra flera uppdateringar av Google AdWords inom kort. Här delar vi snabbt med oss av två av de större nyheterna.

1. Google ökar antalet tecken i Google AdWords annonser

I Februari så tog Google bort annonserna från höger sida i sökresultaten och ökade antalet annonser till fyra ovanför sökresultaten.
Nu kommer nästa stora uppdatering, Google går från att endast ha 1 rubrik med 25 tecken till att ha 2 rubriker med 30 tecken.  Google berättade att tidiga tester ökat klickfrekvensen med 25%.

Dessutom kommer Google att öka antalet tecken som finns i beskrivningen av annonsen. Du som annonsör kommer att kunna skriva en 80 teckens beskrivning, vilket är 5 tecken mer än nu, då du kan skriva två stycken 35-tecken beskrivningar. Visnings URL:en är också borttagen eftersom att AdWords automatiskt kommer att visa den riktiga URL:en.

Såhär ser det ut nu och efteråt:

adwords ny

 

Bildkälla

2. Lokala annonser direkt i Google Maps

Google kommer att introducera annonser som visas direkt i kartan. Det här kan givetvis fungera riktiga bra för lokala aktörer. Om du t.ex har en restaurang skulle du kunna synas med din logo direkt på kartan med speciella luncherbjudanden.

I det här exemplet ser vi hur Best Buy (som är en amerikansk butikskedja) syns direkt på kartan med ett erbjudanden om “10% rabatt på telefontillbehör”.

google maps2

Bildkälla

Frågor?

Har du några funderingar kring hur du skulle kunna förbättra din annonsering i samband med att Google uppdaterar detta? Då är det bara att kontakta oss.

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

Skrivet av: Marcus Sandström

Marcus är en av grundarna till Viseo. Han jobbar sedan flera år tillbaka med att hjälpa företagare att nå sina mål med hjälp av internetmarknadsföring.