Vad du behöver veta om Googles senaste uppdatering

Skrivet av Marcus Sandström 10 / 03 / 16

Google gör som bekant ständiga uppdateringar av både sin algoritm och av utseendet på sökresultatet.

Googles senaste stora uppdatering är något som du kanske själv ha

De har tagit bort alla annonser som förr fanns på höger sida på Googler märkt av i sökresultaten, nämligen att Google har ändrat hur Google AdWords (annonserna på Google) syns på Google:

  •  Det finns nu fyra stycken annonser högst upp

Låt oss gå tillbaka och titta på hur Google såg ut runt 2010:

google old
Google har sedan förnyats gång på gång och gör hela tiden tester för att kunna leverera så bra resultat som möjligt till användarna.

Det här är så här som du nog känner igen Google sedan en bra tid tillbaka med tre annonser högst upp och annonser på höger sida samt ibland längst ned under de organiska sökresultaten:

test 2

 

Och så här ser Google alltså ut nu, sedan en kort tid tillbaka:

results-after-new

Annonserna på höger sida är borta och det är fyra stycken längst upp och tre stycken längst ned. Totalt 7 annonser istället för totalt 11 som tidigare.

 

Vad betyder det här för din marknadsföring på Google?

Det är för tidigt för att säga exakt vilken påverkan detta kommer att få och det kommer givetvis att skilja sig mellan olika sorters branscher. Det har dock redan kommit en del undersökningar och det är möjligt att gissa vad som kommer att hända. För att få en säkerställd statistik så behöver det dock gå längre tid.

Vi kan börja med att ge några gissningar för vad som kan komma att hända gällande Google AdWords:

  • Position 4 på Google AdWords kommer antagligen, åtminstone till en början ge väldigt mycket besökare. När användarna om ett tag börjar inse att de första fyra istället för de första tre resultaten är annonser så finns det anledning att anta att besöken till plats 4 kan komma att minska.
  • Klickpriset på Google AdWords kan komma att öka för toppositionerna pga av att annonsörerna bjuder mer för att synas högst upp
  • Position 5-7 på Google AdWords (nu längst ned på Google istället för på höger sida) lär få minskat antal besökare om man jämför med tidigare


Några gissningar för vad som kommer att hända med den organiska trafiken från Google:

Det kommer in motstridiga rapporter om den organiska trafiken ökar eller minskar och det är som sagt för tidigt för att dra några definitiva slutsatser här också.

En del tror att den fjärde annonsen kommer ta besökare från den första organiska platsen. Andra tror att besökarna istället kommer att öka. Detta p.g.a. 5.51% av sökarna (enligt en undersökning från Advanced Web Ranking) som tidigare klickade på annonserna till höger nu kommer välja ett annat resultat vilket blir en fördelning på annonser högst upp men även de organiska resultaten.

 


Vad du kan göra för att komma stärkt ur den här uppdateringen:

1. Förbättra din AdWords kampanjer
Konkurrensen om de fyra första platserna kommer nu att vara stenhårda. Det är därför viktigare än någonsin att du ständigt jobbar med optimera din kampanj baserat på dina konverteringsgrader och se till att du får maximalt med klick för din budget.

Det blir ännu viktigare att fortsätta testa nya sökord för att se hur de konverterar. Man ska givetvis alltid försöka att hitta nischade högkonverterande sökord men det kan vara värt att gå steget längre och hitta många sökord som har en låg sökovolym för att få ett lågt klickpris. Istället för att köra “reservdelar till (bilar/volvo)” så kan man gå ner på serienummer nivå och bjuda på hundratals nya sökord som tillsammans får en bra söknivå.

Se och till att utnyttja möjligheten med Google Shopping.

google shopping

2.  Utveckla din sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering fortsätter (sedan ca 10 år tillbaka) att vara ett av de mest kostnadseffektiva sätten att driva affärer till din webbplats. När Googles design ändras på det här sättet är det möjligt att man ser en ändring i antalet besökare via den organiska trafiken, åtminstone till en början innan Googles användare vant sig.

Det ska bli spännande att se utvecklingen framöver men min rekommendation är att jobba med fler och mer nischade sökord. Samt även se till att du rankar högt på sökord du vill synas på i din contentstrategi. Du kan också jobba mer med sökord där inte AdWords annonser finns, oavsett om det är 3 eller 4 annonser högst upp så försvinner alltid en del av trafiken till AdWords annonserna. Du kan alltid kontakta oss om du har funderingar på hur du kan välja vilka ytterligare sökfraser du bör jobba med så kan vi spåna lite idéer med dig.

3. Ha konverteringsoptimering i fokus
Det är extremt viktigt att göra något av alla de besökare du får från Google. När det blir dyrare och svårare att få besökare så blir det allt viktigare att se till att de bra besökarna faktiskt konverterar och blir kunder.

Om du inte redan idag jobbar med konverteringsoptimering så är det något du bör överväga att göra. Om du har en högre konverteringsgrad än dina konkurrenter så kommer du att få överhanden till slut. Bättre ROI ger dig mer pengar att återinvestera i mer annonsering vilket leder till mer försäljning.

En högre konverteringsgrad öppnar också för möjligheten att annonsera med mindre relevanta sökord men där ni fortfarande går plus.

Enklaste sättet att starta med konverteringsoptimering är att göra en fullständig översikt på er hemsida och täppa igenom de största hålen samt göra en lista på vad du behöver testa.

Börja sedan med det som är enklast och där du har störst chans att få stora genomslag.

 

Slutsats

Slutsatsen är att Google ännu en gång gjort en större designändring av sitt sökresultat och precis som alla andra gånger de gjort det är viktigt att anpassa sig. Det  gör du genom en kombination av att se över er AdWords annonsering och anpassa den till det nya, att jobba med en större spridning av sökord för sökmotoroptimering samt se till att din konverteringsoptimering fungerar bra så att du får ut så mycket som möjligt av varje besökare du betalar för.

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

Skrivet av: Marcus Sandström

Marcus är en av grundarna till Viseo. Han jobbar sedan flera år tillbaka med att hjälpa företagare att nå sina mål med hjälp av internetmarknadsföring.