Blogg > Vad är sökmotoroptimering och fungerar det egentligen?

  Det finns många uppfattningar och lika många missuppfattningar om vad sökmotoroptimering egentligen är för något. Det ska vi nu ta och försöka att reda ut.

Först och främst ska det nämnas att det är en stor skillnad på sökmotoroptimering (eller vad många kallar Googleoptimering) och sponsrade länkar/pay per click/annonser på Google. Sökmotoroptimering handlar om att få bättre positioner i de organiska resultaten. 

Som sökmotoroptimerare lär man sig att förstå hur Google fungerar och påverkar således positionerna sin webbplats får av Google. Man håller sig också uppdaterad kring ändringarna i Googles sökalgoritm för att försöka att säkerställa de förbättrade resultaten.

Man kan aldrig betala Google direkt för att få bättre positioner i det organiska sökresultatet, utan man utövar helt enkelt sökmotoroptimering för att få det. Sponsrade länkar/annonser/pay per click syns överst eller till höger om de organiska resultaten, dessa kan man köpa direkt av Google eller via ett företag och då får du betala för varje gång någon klickar på annonsen. Priset bestäms av en mängd faktorer och ligger mellan ca 1 kr - 100kr per klick - besök till din hemsida.

organiskt-vs-adwords

Det rödmarkerade är annonser (Google AdWords). Innan du fortsätter att läsa kan det vara bra att ta en snabb titt på en video (ca 3 min) från Google om hur sökmotorn fungerar.

Vad är då sökmotoroptimering (SEO)?

Definition från Wikipedia:

Sökmotoroptimering är ett samlingsnamn för de olika metoder och tekniker som används för att få en webbsida att synas så högt upp som möjligt bland resultaten vid sökningar i sökmotorer. Eftersom rangordningen av webbsidor sker automatiskt genom algoritmer kan man försöka att till webbplatsägarens fördel optimera den bedömning av en webbsida som sökmotorerna gör genom att genomföra ändringar i de faktorer som algoritmerna tar hänsyn till.”

De algoritmer Wikipedia skriver om består i Googles fall av ca 200 olika faktorer. Google tittar bland annat på vad som händer själva webbplatsen och domänet, vilket kallas “on page”. Men till allra största del så tittar Google på vad som händer utanför webbplatsen, alltså hur “omtalad” eller populär den är, vilket kallas off page. Här kan du se en fördelning på viktiga faktorer inom sökmotoroptimering.

 

Sökmotoroptimering

Bildkälla: Moz.com research

On page

On page handlar om vad som finns på hemsidan och domänet - vad som händer på webbplatsen helt enkelt. Det man ska ha i åtanke är att även om domänet får en övergripande poäng av Google och sätts i ett visst fack beroende på ämne så betygsätts varje undersida för sig. Det är därför speciellt viktigt att man tydligt delar upp webbplatsen på rätt sätt och att länkarna man får till sig kommer till rätt undersida. Exempel på vad Google tittar på on page: *Texten på sidan *Titlar, rubriker *Språklig kvalite på texter *Authorship *Hur gammalt domänet är *Laddningstider på sidan *Vad som står i URL:erna  

Texten på sidan

Nu för tiden behöver man inte till någon större utsträckning “skriva för Google” utan det viktigaste är att skriva för läsaren. Google är ändå rätt bra på att tolka synonymer och sammanhang. Man ska dock ändå tänka på att använda ord som andra använder så man inte använder branschspecifika ord som de potentiella kunderna kanske inte använder. Det som är väldigt viktigt och som man bör tänka på är att texterna på webbplatsen måste vara unika! Givetvis kan du kort citera källor (inte hela texter) men annars ska allt innehåll vara unikt. Google kan utan problem koppla ihop och se om man lånat text från någon annans sida.  Det som också är viktigt när man jobbar med sökmotoroptimering / SEO är att man tänker utifrån både hur Google och användaren läser webbplatsen så att man inte utesluter någon av dem - skriv för båda två!  

Off page

Det här är den största delen av sökmotoroptimering och Googleoptimering. Om Google bara hade gått på vad som står på sidan (on page) så skulle man få väldigt svårt att avgöra vilka som ska ranka på förstasidan och vilka som ska ranka högt upp. Detta löser man genom att titta på en mängd utomstående faktorer, bland annat hur omtalad en webbplats är. Några exempel på vad Google tittar på: *Antal externa länkar som leder till webbplatsen *Relevanta länkar med hög kvalitet *Sociala signaler som Facebook delningar och gillningar, Google +1, länkar från LinkedIN etc.  

Inlänkar

Länkar är den absolut största delen av Googles algoritm och har varit så ända sedan sökmotorn startade 1997 och hette Backrub (bolaget Google grundades 1998). Man kan säga som så att varje länk som kommer från ett annat domän till din sida räknar Google som en röst. Får du en länk från en nystartad blogg som ingen läser och som ingen länkar till så är den länken inte alls speciell värdefull och hjälper kanske inte din rankning. Om länken däremot kommer från en sida som i sin tur har mycket länkar och är populär så blir värdet på den rösten högre. Det finns väldigt många olika sätt att få bra och kvalitativa länkar till din webbplats, här är tre av dem: *Gästblogga på sidor Google tycker om. Kontakta bloggare och fråga om du får skriva ett blogginlägg som vänder sig till deras läsare och i bloggposten länka till dig. *Skapa bra innehåll och sprid. Om du skapar riktigt bra innehåll på din webbplats, tävlingar eller liknande och sedan sprider det på sociala medier samt maila bloggare så finns det en chans att de länkar till dig. Här gäller det att man står ut riktigt ordentligt med något häftigt verktyg eller liknande för att folk ska bemöda sig att länka till dig. Gör man det bra fungerar det dock! *Använd egna domäner att bygga länkar ifrån. Det här är svårt att göra själv då det är mycket tidskrävande att driva många domäner som helat tiden behöva skapa nytt innehåll och sedan länka därifrån. Du kan inte bara registera 10 nya domäner och börja länka därifrån då Google inte kommer att lägga någon vikt vid de länkarna. De måste ha funnit länge och DE i sin tur fått många inlänkar till sig. Många SEO företag jobbar på det här sättet.

Algoritmen

Googles algoritm uppdateras ständigt med ett antal större uppdateringar per år. Bara under 2012 gjordes 39 st större uppdateringar i algoritmen. Vad man försöker göra är att hela tiden ge användarna ett bättre resultat. Eftersom att det förekommer en hel del försök av främst engelspråkiga siter att snabbt synas på värdefulla sökord genom att spamma så måste Google bekämpa dessa då de ofta inte levererar något riktigt värde till användaren. Detta har dock inget med vanlig sökmotoroptimering att göra då man vanligtvis jobbar långsiktigt och därför ser till att följa Googles riktlinjer. Här kan du följa de absolut största uppdateringar som gjorts på Google sedan år 2000.

Sökmotoptimering som marknadsföring

Att synas på högt på populära sökfraser är en sak, men det leder inte automatiskt till nya kunder eller kundkontakter. Det är också viktigt att man gör en bra research; att man tar reda på vilket sätt just sina potentiella kunder söker.

Det kan man göra på flera olika sätt, dels genom Keyword Planner men också genom att göra olika test med Google AdWords och se vilka sökord som får mycket besök och vilka av de nya besökarna som konverterar till nya kunder eller kundkontakter. Detta leder oss in på konverteringsoptimering vilket också en en viktig del för att man ska få ut så mycket som möjligt av sökmotoroptimeringen.  

Frågor som: "Vad gör besökarna på sidan, vad läser dem, varför kontaktar dem oss, varför kontaktar dem oss inte" kan man få svar på med konverteringsoptimering.  Behövs annorlunda erbjudanden, klarare "call to action", pop up rutor om en besökare spenderat en viss tid på en undersida eller kanske en  bättre om oss sida?

Anledningarna till att en sida inte konverterar kan vara många och med hjälp av konverteringsexperter så kan man ta fram en bra lösning. Hoppas detta har varit till hjälp och om ni har några frågor så skriv dem gärna i kommentarsfältet så svarar vi så snabbt vi kan. Ha en fortsatt bra dag och lycka till med din Googleoptimering! Vill ha svar på någon fråga eller ha hjälp med sökmotoroptimering? Kontakta oss i formuläret!

  • Konverterings-analys av din hemsida!

    Vi går igenom vart din hemsida läcker pengar och hur du kan göra fler besökare till kunder eller leads. Pris 7 500 kr. (Maxtid 5h)

Marcus Sandström

Älskar sökmotoroptimering och konverteringsoptimering. Medgrundare till Viseo.