Se hur din hemsida läcker pengarFå videoanalys

Topp 10 verktyg för att hitta rätt sökord

Skrivet av Martin Sundberg 11 / 04 / 19

Din sökordsanalys är en av de absolut viktigaste delarna för att lyckas med SEO. Främst vill du identifiera sökord med relativt hög trafik, men som samtidigt inte är alltför konkurrensutsatta – något som ofta är lättare sagt än gjort.

Med rätt verktyg blir processen att identifiera rätt sökord däremot betydligt enklare.

Det finns en uppsjö av sökordsverktyg att välja mellan, och prisklassen varierar från gratis upp till flera tusen kronor per månad.

Nedan har jag listat 10 favoritverktyg (för alla budgetar) som kan hjälpa dig identifiera sökorden som ditt företag bör fokusera på.

Google Sökordsplanerare
Gratis

Googles sökordsplanerare är fortfarande ett av de enklaste och mest effektiva verktygen för att hitta nya sökord. Verktyget är gratis att använda, men kom ihåg att du måste ha ett Google Ads-konto.

När du skriver in ett sökord i fältet kommer du att få upp en lista med massvis av relaterade sökordsförslag:

google_sokord

google_sokord2

Ifall du har aktiva Google Ads-kampanjer kommer du att kunna se exakta genomsnittliga sökningar per månad.

Om inte så kommer du att få se ett ganska stort spann (0 – 100 sökningar/månad, 100 – 1000 sökningar/månad, 1 000 – 10 000 sökningar/månad osv.):

sokord_3

Att inte veta om ett sökord har 100 eller 950 sökningar per månad kommer göra sökordsanalysen svår. Därför rekommenderar jag starkt att du har aktiva kampanjer för Google Ads om du planerar att använda sökordsplaneraren.

Sökordsplaneraren ger dig dessutom ett hum om hur konkurrensutsatta de olika sökorden är för Google Ads, och vad det genomsnittliga budet per klick ligger på.

Ahrefs
Från 99 USD/månad

Ahrefs är utan tvekan ett av mina favoritverktyg för flera olika SEO-ändamål. Ett av dem är nya sökordsidéer.

I Ahfres kan du hitta förslag på sökfraser genom att klicka dig in under ”Keywrods Explorer”. Här skriver du sedan in ditt sökord och klickar på sök-knappen:

ahrefs

På resultatsidan för sökordet kommer du bland annat att få information om sökvolym/månad, svårighetsgrad för att ranka på sökordet och förslag på andra relevanta sökord:

ahrefs2

En ny funktion, som kan vara användbar när du planerar long tail sökord och content till din hemsida, är sökfraser med valda sökordet som innehåller en fråga:

ahrefs4

Ett annat sätt att få idéer för sökord i Ahrefs är att kika på dina konkurrenter. Detta gör du genom att skriva in en konkurrents hemsida och sedan klicka på ”organiska sökord”:

ahrefs3

SEMrush
Från 99 USD/månad

Tillsammans med Ahrefs är SEMrush ett av de absolut populäraste SEO-verktygen för sökordsanalys. Precis som Ahrefs är SEMrush packat med funktioner, bland annat kan du information om sökvolym, trend för sökordet, samt förslag på long-tails och relaterade sökfraser:

semrush

Keywordtool.io
Från 89 USD/månad

Som namnet avslöjar är Keyword Tool ett verktyg som hjälper dig att hitta relevanta sökord, baserat på Googles Autocomplete. Skriv in ett sökord i fältet och Keyword Tool genererar mängder med relevanta fraser som innehåller sökordet du angett:

keywordtool

Detta är ett särskilt bra verktyg för dig som redan har ett sökord i åtanke, men vill ha fler förslag på long tail-sökord. Om du exempelvis säljer bilstolar så kommer Keyword tool ge dig förslag på sökningar som innehåller ordet bilstol, exempelvis ”bilstol 4 år”, ”bilstol barn” osv.

Det finns även en flik för ”Questions”, där du kan se sökningar som ställts som en fråga innehållandes sökordet. T.ex.: ”hur lång utan bilstol” och ”bilstol hur gammal”:

keywordtool5

Fördelen med Keyword Tool är att du får väldigt många förslag. Verktyget ger oftast betydigt många fler förslag på frågor innehållandes sökordet jämfört med exempelvis ahrefs.

Gratisversionen av Keyword Tool ger dig flera sidor med potentiella sökord, men för att kunna se volym och konkurrens måste du betala.

Ubersuggest
Gratis

Ett enkelt och rättframt sökordsverktyg som tagits fram av Neil Patel. Precis som Keyword Tool scrapar Ubersuggest sökord från Google Autocomplete.

Med Ubersuggest får du 1) förslag på sökfraser som innehåller ditt angivna sökord, och 2) förslag på relaterade sökord:

ubersuggest

Verktyget är helt gratis och ger dig dessutom estimerad sökvolym per månad, kostnad per klick i Google Ads, och konkurrens både för betald annonsering och i det organiska sökresultatet.

Ett plus är att du enkelt kan exportera resultatet till en CSV-fil för Excel.

ubersuggest

Answer the Public
Gratis

Answer the public är ett gratisverktyg som kan vara speciellt bra när du brainstormar sökord och idéer för content. Verktyget hjälper dig att hitta ”questions”, “prepositions”, “comparisons”, “alphabeticals”, och “related searches”:

answerpublic

Med “questions” (frågor) så får du förslag på frågor som ställts innehållandes sökordet. Låt oss säga att du anger sökordet ”skjortor”. Du kommer då att få förslag såsom ”hur mäter man skjortor”, ”vad är skjortor gjorda av” och ”hur packar man skjortor”.

Under prepositions, så får du förslag på sökfraser som innehåller prepositioner, d.v.s. ord som ”för”, ”utan” och ”till”. Till exempel: ”skjortor för långa män”, ”skjortor till nyår” och ”skjortor utan ärmar”:

answerpublic_2

Comparisons (jämförelse) ger dig sökord som innehåller ord som ”och”, ”vs”, ”eller” osv. Detta funkar inte alltid helt felfritt på svenska, men kan fortfarande ge bra idéer:

answerpublic_3

Alphabetics ger dig sökfraser som innehåller det angivna sökordet:

answerpublic_4

Den sista kategorin, related, kan man egentligen hoppa över då den verkar ge runt 20 slumpmässiga sökfraser innehållandes sökordet (om du vill använda ett gratisverktyg för att hitta relaterade sökfraser är verktyg som Ubersuggest bättre).

Moz Keyword Explorer
Från 99 USD/månad

Moz erbjuder ett riktigt bra verktyg för att upptäcka nya sökord. Likt flera andra verktyg på listan så matar du in ett sökord och får sedan förslag på relaterade sökfraser:

moz

Moz Keyword Explorer bättre än många andra på att hitta unika söktermer som inte direkt är relaterade till sökordet, men som fortfarande kan vara väldigt relevanta för målgruppen.

Verktyget innehåller givetvis ett flertal funktioner, bland annat kan du se hur många % av sökningarna som resulterar i ett klick i det organiska sökresultatet. Det kan även vara värt att titta på ”priority” – Moz egna ”sammanlagda poäng” som kan ge dig en indikation på ifall sökordet är värt att fokusera på.

En nackdel med Moz Keyword Explorer är att det likt Ahrefs ingår i helhetspaketet och därav är priset något högre.

WordStream Keyword Tool
Från 299 USD/månad

Ett verktyg som i viss utsträckning påminner om Keywordtool.io. WordStream ger dig en lista med relevanta sökord tillsammans med sökvolym, konkurrens, kostnad per klick och ”Opportunity Score”. Gratisversionen är betydligt tunnare än Keywordtool och ger bara 10 förslag på relaterade sökord med sökvolym:

wordstream

Likt Moz och Ahrefs måste du köpa hela WordStream-tjänsten för att få tillgång till sökordsverktyget.

Keywords Everywhere
Gratis

Keywords Everywhere är ett plugin för Chrome och Firefox som ger dig prices vad namnet utlovar: sökord överallt. Sökorden poppar upp på höger sida av sökresultatet i Google. Här kan du se volym för relaterade sökningar:

keywordseverywhere

Du ser dessutom den uppskattade sökvolymen, kostnad per klick och konkurrens direkt under sökrutan:

keywordseverywhere2

Med andra ord: Keywords Everywhere är ett kanonverktyg för dig vill ha koll på sökord och sökvolymer varje gång du gör en sökning på Google.

Utöver Google så fungerar Keywrods Everywhere på en mängd andra sidor, bland annat YouTube, Amazon och eBay.

KWFinder
Från 29 USD/månad

Slutligen har vi KWFinder, ett lätthanterligt verktyg som gör det enkelt att hitta long-tail keywords. Verktyget ser ut som flera andra betalverktyg på listan och ger dig statistik som sökvolym, trend och en indikation på hur svårt sökordet är att ranka på:

KWFinder

Fördelen med KWFinder jämfört med exempelvis SEMrush och Ahrefs är priset: från runt 250 kr per månad.

Gratisversionen är däremot väldigt begränsad och ger dig endast två sökningar per 24 timmar.

Vilket av verktygen ska du välja för att hitta sökord?

Det beror på dina ändamål och budget.

Om du har råd skulle jag definitivt rekommendera något av betalverktygen. Personligen gillar jag Keyword Tool och Ahrefs. De kommer att spara dig tid samtidigt som datan oftast är mer tillförlitlig.

Kom ihåg – oavsett vilket verktyg du väljer så är det viktigt att du inte stirrar dig blind på sökorden. Gör en ordentlig sökordsanalys och ha sökorden i åtanke när du planerar ditt content (de avslöjar trots allt vad din målgrupp söker efter), men låt dem inte helt styra vad du ska skriva om.





Vill du veta varför du inte syns bättre på Google? FFå en kostandsfri genomgång av din hemsida över telefon*.
Vår expert med över 8 års erfarenhet går igenom er website. Han tittar dessutom på vad det är som gör att dina konkurrenter syns bättre på Google. Inga krav, inga förbindelser.
* Företaget behöver ha minst 10 miljoner kr i omsättning.

Martin Sundberg

Skrivet av: Martin Sundberg

Martin har arbetat flera år inom digital marknadsföring och älskar att hjälpa företag att få in fler affärer via Google. Han har en kandidatexamen i psykologi och studerar nu UX på masternivå.