Se hur din hemsida läcker pengarFå videoanalys

Sökordsanalys – Så hittar du rätt sökord (+10 bästa verktygen)

Skrivet av Martin Sundberg 04 / 05 / 20

Din sökordsanalys är en av de absolut viktigaste delarna för att lyckas med SEO. Främst vill du identifiera sökord med relativt hög trafik, men som samtidigt inte är alltför svåra att ranka på – något som ofta är lättare sagt än gjort.

I den här guiden får du veta:

  • Vad en sökordsanalys är
  • Varför det är viktigt att göra en sökordsanalys
  • Vilka ord och fraser du bör ha koll på
  • Hur du steg för steg går tillväga för att göra en sökordsanalys
  • Mina 10 bästa verktyg att använda för att hitta rätt sökord

Vad är en sökordsanalys?

En sökordsanalys är en del av SEO som innebär att hitta rätt sökord som gör att din sajt kan ranka högre på sökmotorer (Google, Bing etc.).

Utifrån dessa ord kan du sedan skapa relevant  innehåll som är anpassat för att kunderna ska hitta dig och besöka din webbsida.

Varför är det viktigt att göra en sökordsanalys?

Att göra en gedigen sökordsanalys är viktigt för att förstå vilka sökord dina kunder använder. Ifall du använder fel ord på din webbsida, alltså ord som ingen söker på, så går du miste om ett stort antal potentiella kunder.

Tyvärr har många företag tagit fram sin sökordslista baserat på hur de själva pratar om sina produkter och tjänster. Men när de sedan undersöker hur väl sökorden presterar, visar det sig att kunderna söker på helt andra saker för att hitta motsvarande produkter.

Resultatet blir att kunderna och företaget inte hittar varandra, eftersom orden som är tänkta att koppla ihop dem inte matchar.

Det är därför oerhört viktigt att göra en ordentlig sökordsanalys innan du skapar landningssidor på din sajt där du berättar om dina produkter.

Genom att göra en bra sökordsanalys så kan du identifiera vilka sökord du bör skriva innehåll om, och vilka som är viktigast att prioritera.

Viktiga ord och fraser att ha koll på

Som i alla branscher finns en uppsättning av specifika ord och fraser som du behöver ha koll på inom SEO. Du klarar dig givetvis utan att kunna dessa, men det underlättar för dig om du vill djupdyka eller bredda din kunskap. Här kommer jag därför att beskriva några av dessa.

Search Intent

Search intent syftar till vad konsumenten har för intention med sin sökning – alltså varför de söker som de gör. Detta är betydelsefullt för att förstå hur du ska utforma innehållet på din sajt.

Sättet du strukturerar ditt arbete kring sökord och nyckelord skiljer sig nämligen åt beroende på om kunden söker efter information eller är redo att genomföra ett köp.

Search intent avspeglar sig dessutom ofta i hur användaren skriver in sin sökning och vad de förväntar sig att hitta.

Om du inte har koll på detta riskerar du att hänvisa en informationssökande person direkt till utcheckningen eller en köpsugen person till en informationssida. I båda dessa fall skapas frustration hos kunden, med minskad önskan att bli kund hos just dig som följd.

Fokusnyckelord eller nyckelfras

Fokusnyckelord syftar till en specifik textsträng som du skriver in för varje enskild sida på din webbplats så att sökmotorerna ska förstå vad sidan handlar om.

Om du exempelvis har en sajt där du säljer löparskor kanske du har en specifik sida för damskor, en för herrskor och en för barnskor. Dina nyckelord bör då vara just dessa tre, och din nyckelfras kanske är något i stil med” Här hittar du löparskor för barn i alla åldrar. Vi har barnskor i storlekar från XX till YY”.

Long tail sökord

Long tail sökord, eller långa sökfraser, är sökord som består av minst tre-fyra ord. Till skillnad från vanliga, breda sökord är long tail sökord mer specifika vilket gör att de ofta är lättare att ranka på eftersom konkurrensen är mindre.

Långa sökfraser kan dessutom ge en betydligt högre konvertering än vanliga sökord då den som söker vet vad den vill ha. Att inkludera dessa i din sökordsresearch är därför något jag rekommenderar att du gör för att nå bästa resultat med ditt SEO-arbete.

Ta exempelvis sökordet “köpa bil” – ett sökord som har hård konkurrens och därmed är svårt att ranka högt på. Här kan du istället använda dig av long tail sökord som har lägre sökvolym, men betydligt mindre konkurrens.

Sökordsstrategi

En sökordsstrategi är den strategi du lägger upp för att jobba med ditt innehåll på sidan. Strategin syftar till att skapa en långsiktig plan för vad du ska förbättra, samt hur du avser följa upp resultaten och sedan lägger upp ett kontinuerligt förbättringsarbete.

För kom ihåg, att jobba med SEO är inte ett arbete du gör en gång och sedan är klar med. Vill du behålla din position på sökmotorerna och se till att kunderna fortsätter hitta till dig behöver du kontinuerligt optimera din sajt med rätt innehåll.

Så här gör du en sökordsanalys – steg för steg

Så, nu när du har stenkoll på det grundläggande är det dags att komma igång med din sökordsanalys. Jag har satt ihop en enkel steg-för-steg-guide om hur du gör en sökordsanalys.

1. Vad är ditt mål?

Börja med att ta fram målsättningen med din SEO. Vilket mål har ditt företag? Vad är det som gör er speciella? Vilken är din målgrupp? Svaren på dessa frågor är underlaget för sökordsanalysen.

2. Gör en lista över dina sökord

Nu är det dags att ta fram en lista över dina sökord. Försök att lista ut vad det är din målgrupp letar efter och skriv ned sökorden i exempelvis Excel eller Google Kalkylark. Skriv ned så många sökord som du kan komma på.

Ifall du har svårt att hitta inspiration är ett tips att använda Google Autocomplete. Där kan du hitta värdefulla sökord som du kanske inte har tänkt på.

3. Gör research på dina sökord

Nu är det dags att göra research på de sökord som du har valt ut. Det finns en mängd olika sökordsverktyg du kan använda, både gratis och betalverktyg.

Personligen gillar jag Ahrefs, men vill du inte betala för verktyget finns det gott om kostnadsfria alternativ som fungerar bra. Längre ned i artikeln listar jag 10 verktyg som jag tycker är bra att använda (både gratis- och betalverktyg).

I Ahrefs kan du bland annat se sökvolymer, hur svårt sökordet är att ranka på (keyword difficulty), antal klick, CPC (cost per click) och hur sökvolymen har förändrats senaste åren.

Just i det här exemplet ser vi att sökordet “löparskor” har en keyword difficulty på 6, vilket betyder att det är relativt lätt att ranka på.

Du får även en mängd olika förslag på alternativa sökord där du kan du se sökvolym, svårighetsgrad att ranka på sökordet, CPC, SERP-resultat och mycket mer.

Oavsett vilket verktyg du använder kommer du få massor av förslag på synonymer och relaterade sökord.

4. Glöm inte long tail sökord

Det är lätt att endast fokusera på dina huvudsökord, men många gånger kan det vara väldigt hög konkurrens på dessa. För att uppnå bästa resultat är det bra att kombinera dina huvudsökord med long tail sökord.

Long tail sökord har vanligtvis en mindre sökvolym, men de är oftast betydligt lättare att ranka på eftersom det är lägre konkurrens. Dessutom är det mer troligt att long tail konverterar bättre då användaren vet exakt vad den vill ha.

I Ahrefs kan du sortera dina sökningar på antalet ord. I ovan exempel har jag valt att filtrera sökningen på fyra-fem ord. Jag får då upp förslag som “löparskor bäst i test” och “löparskor med bäst dämpning”. Som du ser är det betydligt lägre sökvolymer men samtidigt mindre konkurrens.

5. Analysera dina konkurrenter

Nu är det dags att ta reda på hur konkurrensen ser ut för dina sökord.

Börja med att Google dina huvudsökord. De resultat som kommer upp på första sidan är de webbsidor du kommer konkurrera med för dina sökord.

Det är svårare att ranka när dina konkurrenter är väletablerade och stora företag. Men du kan alltid titta på deras innehåll och få förslag och idéer på sökord och innehåll.

I många betalverktyg kan du dessutom se dina konkurrenters bästa sökord, vilket innehåll som driver mest trafik och ta reda på var du har mest potential att nå din målgrupp.

I exemplet ovan från Ahrefs ser vi vilka domäner som får flest trafik för sökordet “löparskor”.

6. Skapa landningssidor

När du är klar med din sökordsanalys bör du ha en tydlig bild över vilka sökord/sökfraser som passar just din verksamhet. Då är det dags att skapa relevant innehåll och tydliga landningssidor. Självklart behöver du inte skapa alla dessa sidor på en gång, utan detta är ett långsiktigt arbete.

Vilket eller vilka sökordsverktyg ska du använda då? Nedan är mina 10 favoritverktyg (för alla budgetar) som kan hjälpa dig identifiera sökorden som ditt företag bör fokusera på.

Google Sökordsplanerare
Gratis

Googles sökordsplanerare är fortfarande ett av de enklaste och mest effektiva verktygen för att hitta nya sökord. Verktyget är gratis att använda, men kom ihåg att du måste ha ett Google Ads-konto.

När du skriver in ett sökord i fältet kommer du att få upp en lista med massvis av relaterade sökordsförslag:

google_sokord

google_sokord2

Ifall du har aktiva Google Ads-kampanjer kommer du att kunna se exakta genomsnittliga sökningar per månad.

Om inte så kommer du att få se ett ganska stort spann (0 – 100 sökningar/månad, 100 – 1000 sökningar/månad, 1 000 – 10 000 sökningar/månad osv.):

sokord_3

Att inte veta om ett sökord har 100 eller 950 sökningar per månad kommer göra sökordsanalysen svår. Därför rekommenderar jag starkt att du har aktiva kampanjer för Google Ads om du planerar att använda sökordsplaneraren.

Sökordsplaneraren ger dig dessutom ett hum om hur konkurrensutsatta de olika sökorden är för Google Ads, och vad det genomsnittliga budet per klick ligger på.

Ahrefs
Från 99 USD/månad

Ahrefs är utan tvekan ett av mina favoritverktyg för flera olika SEO-ändamål. Ett av dem är nya sökordsidéer.

I Ahfres kan du hitta förslag på sökfraser genom att klicka dig in under ”Keywords Explorer”. Här skriver du sedan in ditt sökord och klickar på sök-knappen:

ahrefs

På resultatsidan för sökordet kommer du bland annat att få information om sökvolym/månad, svårighetsgrad för att ranka på sökordet och förslag på andra relevanta sökord:

ahrefs2

En ny funktion, som kan vara användbar när du planerar long tail sökord och content till din hemsida, är sökfraser med valda sökordet som innehåller en fråga:

ahrefs4

Ett annat sätt att få idéer för sökord i Ahrefs är att kika på dina konkurrenter. Detta gör du genom att skriva in en konkurrents hemsida och sedan klicka på ”organiska sökord”:

ahrefs3

SEMrush
Från 99 USD/månad

Tillsammans med Ahrefs är SEMrush ett av de absolut populäraste SEO-verktygen för sökordsanalys. Precis som Ahrefs är SEMrush packat med funktioner, bland annat kan du få information om sökvolym, trend för sökordet, samt förslag på long-tails och relaterade sökfraser:

semrush

Keywordtool.io
Från 89 USD/månad

Som namnet avslöjar är Keyword Tool ett verktyg som hjälper dig att hitta relevanta sökord, baserat på Googles Autocomplete. Skriv in ett sökord i fältet och Keyword Tool genererar mängder med relevanta fraser som innehåller sökordet du angett:

keywordtool

Detta är ett särskilt bra verktyg för dig som redan har ett sökord i åtanke, men vill ha fler förslag på long tail-sökord. Om du exempelvis säljer bilstolar så kommer Keyword Tool ge dig förslag på sökningar som innehåller ordet bilstol, exempelvis ”bilstol 4 år”, ”bilstol barn” osv.

Det finns även en flik för ”Questions”, där du kan se sökningar som ställts som en fråga innehållandes sökordet. T.ex.: ”hur lång utan bilstol” och ”bilstol hur gammal”:

keywordtool5

Fördelen med Keyword Tool är att du får väldigt många förslag. Verktyget ger oftast betydligt många fler förslag på frågor innehållandes sökordet jämfört med exempelvis Ahrefs.

Gratisversionen av Keyword Tool ger dig flera sidor med potentiella sökord, men för att kunna se volym och konkurrens måste du betala.

Ubersuggest
Gratis

Ett enkelt sökordsverktyg som tagits fram av Neil Patel. Precis som Keyword Tool scrapar Ubersuggest sökord från Google Autocomplete.

Med Ubersuggest får du 1) förslag på sökfraser som innehåller ditt angivna sökord, och 2) förslag på relaterade sökord:

ubersuggest

Verktyget är helt gratis och ger dig dessutom estimerad sökvolym per månad, kostnad per klick i Google Ads, och konkurrens både för betald annonsering och i det organiska sökresultatet.

Ett plus är att du enkelt kan exportera resultatet till en CSV-fil för Excel.

ubersuggest

AnswerThePublic
Gratis

AnswerThePublic är ett gratisverktyg som kan vara speciellt bra när du brainstormar sökord och idéer för content. Verktyget hjälper dig att hitta ”questions”, “prepositions”, “comparisons”, “alphabeticals”, och “related searches”:

answerpublic

Med “questions” (frågor) så får du förslag på frågor som ställts innehållandes sökordet. Låt oss säga att du anger sökordet ”skjortor”. Du kommer då att få förslag såsom ”hur mäter man skjortor”, ”vad är skjortor gjorda av” och ”hur packar man skjortor”.

Under prepositions, så får du förslag på sökfraser som innehåller prepositioner, d.v.s. ord som ”för”, ”utan” och ”till”. Till exempel: ”skjortor för långa män”, ”skjortor till nyår” och ”skjortor utan ärmar”:

answerpublic_2

Comparisons (jämförelse) ger dig sökord som innehåller ord som ”och”, ”vs”, ”eller” osv. Detta funkar inte alltid helt felfritt på svenska, men kan fortfarande ge bra idéer:

answerpublic_3

Alphabetics ger dig sökfraser som innehåller det angivna sökordet:

answerpublic_4

Den sista kategorin, related, kan man egentligen hoppa över då den verkar ge runt 20 slumpmässiga sökfraser innehållandes sökordet (om du vill använda ett gratisverktyg för att hitta relaterade sökfraser är verktyg som Ubersuggest bättre).

Moz Keyword Explorer
Från 99 USD/månad

Moz erbjuder ett riktigt bra verktyg för att upptäcka nya sökord. Likt flera andra verktyg på listan så matar du in ett sökord och får sedan förslag på relaterade sökfraser:

moz

Moz Keyword Explorer är bättre än många andra på att hitta unika söktermer som inte direkt är relaterade till sökordet, men som fortfarande kan vara väldigt relevanta för målgruppen.

Verktyget innehåller givetvis ett flertal funktioner, bland annat kan du se hur många % av sökningarna som resulterar i ett klick i det organiska sökresultatet. Det kan även vara värt att titta på ”priority” – Moz egna ”sammanlagda poäng” som kan ge dig en indikation på ifall sökordet är värt att fokusera på.

En nackdel med Moz Keyword Explorer är att det likt Ahrefs ingår i helhetspaketet och därav är priset något högre.

WordStream Keyword Tool
Från 299 USD/månad

Ett verktyg som i viss utsträckning påminner om Keywordtool.io. WordStream ger dig en lista med relevanta sökord tillsammans med sökvolym, konkurrens, kostnad per klick och ”Opportunity Score”. Gratisversionen är betydligt tunnare än Keyword Tool och ger bara 10 förslag på relaterade sökord med sökvolym:

wordstream

Likt Moz och Ahrefs måste du köpa hela WordStream-tjänsten för att få tillgång till sökordsverktyget.

Keywords Everywhere
Gratis

Keywords Everywhere är ett plugin för Chrome och Firefox som ger dig precis vad namnet utlovar: sökord överallt. Sökorden poppar upp på höger sida av sökresultatet i Google. Här kan du se volym för relaterade sökningar:

keywordseverywhere

Du ser dessutom den uppskattade sökvolymen, kostnad per klick och konkurrens direkt under sökrutan:

keywordseverywhere2

Med andra ord: Keywords Everywhere är ett kanonverktyg för dig som vill ha koll på sökord och sökvolymer varje gång du gör en sökning på Google.

Utöver Google så fungerar Keywords Everywhere på en mängd andra sidor, bland annat YouTube, Amazon och eBay.

KWFinder
Från 29 USD/månad

Slutligen har vi KWFinder, ett lätthanterligt verktyg som gör det enkelt att hitta long-tail keywords. Verktyget ser ut som flera andra betalverktyg på listan och ger dig statistik som sökvolym, trend och en indikation på hur svårt sökordet är att ranka på:

KWFinder

Fördelen med KWFinder jämfört med exempelvis SEMrush och Ahrefs är priset: från runt 250 kr per månad.

Gratisversionen är däremot väldigt begränsad och ger dig endast två sökningar per 24 timmar.

Vilket av verktygen ska du välja för att hitta sökord?

Det beror på dina ändamål och budget.

Om du har råd skulle jag definitivt rekommendera något av betalverktygen. Personligen gillar jag Keyword Tool och Ahrefs. De kommer att spara dig tid samtidigt som datan oftast är mer tillförlitlig.

Kom ihåg – oavsett vilket verktyg du väljer så är det viktigt att du inte stirrar dig blind på sökorden. Gör en ordentlig sökordsanalys och ha sökorden i åtanke när du planerar ditt content (de avslöjar trots allt vad din målgrupp söker efter), men låt dem inte helt styra vad du ska skriva om.

Martin Sundberg

Skrivet av: Martin Sundberg

Martin har arbetat flera år inom digital marknadsföring och älskar att hjälpa företag att få in fler affärer via Google. Han har en kandidatexamen i psykologi och studerar nu UX på masternivå.