Blogg > Sökordsanalys – Så hittar du rätt sökord (+10 bästa verktygen)
sokordsanalys

Din sökordsanalys är en av de absolut viktigaste delarna för att lyckas med SEO.

Främst vill du identifiera sökord med relativt hög trafik, men som samtidigt inte är alltför svåra att ranka på – något som ofta är lättare sagt än gjort.

I den här guiden får du veta:

  • Vad en sökordsanalys är
  • Varför det är viktigt att göra en sökordsanalys
  • Vilka ord och fraser du bör ha koll på
  • Hur du steg för steg går tillväga för att göra en sökordsanalys
  • Mina 10 bästa verktyg att använda för att hitta rätt sökord

Vad är en sökordsanalys?

En sökordsanalys är en del av SEO som innebär att hitta rätt sökord som gör att din sajt kan ranka högre på sökmotorer (Google, Bing etc.).

Utifrån dessa ord kan du sedan skapa relevant  innehåll som är anpassat för att kunderna ska hitta dig och besöka din webbsida.

Innan du gör din sökordsanalys...

Innan du sätter igång med din sökordsanalys rekommenderar jag starkt att få Viseos gratis SEO-analys av din sajt.

Du kommer då att få en god uppfattning om hur din hemsida presterar i dagsläget, och tips på saker att fixa.

I analysen kommer du bland annat att få;

  • Konkreta tips tekniska förbättrningar
  • Analys av ett av dina viktigaste sökord
  • Analys av dina länkar
  • To-do-list för att din sajt ska synas bättre på Google.

Fyll i din hemsida och e-post nedan för att få analysen gratis.

*” anger obligatoriska fält

Få en offert

Vi arbetar med dig för att skapa en skräddarsydd lösning som passar just dina behov - boka ett möte och begär din offert

Varför är det viktigt att göra en sökordsanalys?

Att göra en gedigen sökordsanalys är viktigt för att förstå vilka sökord dina kunder använder. Ifall du använder fel ord på din webbsida, alltså ord som ingen söker på, så går du miste om ett stort antal potentiella kunder.

Tyvärr har många företag tagit fram sin sökordslista baserat på hur de själva pratar om sina produkter och tjänster. Men när de sedan undersöker hur väl sökorden presterar, visar det sig att kunderna söker på helt andra saker för att hitta motsvarande produkter.

Resultatet blir att kunderna och företaget inte hittar varandra, eftersom orden som är tänkta att koppla ihop dem inte matchar.

Det är därför oerhört viktigt att göra en ordentlig sökordsanalys innan du skapar landningssidor på din sajt där du berättar om dina produkter.

Sökordsanalys

Genom att göra en bra sökordsanalys så kan du identifiera vilka sökord du bör skriva innehåll om, och vilka som är viktigast att prioritera.

Viktiga ord och fraser att ha koll på

Som i alla branscher finns en uppsättning av specifika ord och fraser som du behöver ha koll på inom SEO.

Du klarar dig givetvis utan att kunna dessa, men det underlättar för dig om du vill djupdyka eller bredda din kunskap. Här kommer jag därför att beskriva några av dessa.

Search Intent

Search intent syftar till vad konsumenten har för intention med sin sökning - alltså varför de söker som de gör. Detta är betydelsefullt för att förstå hur du ska utforma innehållet på din sajt.

Sättet du strukturerar ditt arbete kring sökord och nyckelord skiljer sig nämligen åt beroende på om kunden söker efter information eller är redo att genomföra ett köp.

Search intent avspeglar sig dessutom ofta i hur användaren skriver in sin sökning och vad de förväntar sig att hitta. Om du inte har koll på detta riskerar du att hänvisa en informationssökande person direkt till utcheckningen eller en köpsugen person till en informationssida.

I båda dessa fall skapas frustration hos kunden, med minskad önskan att bli kund hos just dig som följd.

Fokusnyckelord eller nyckelfras

Fokusnyckelord syftar till en specifik textsträng som du skriver in för varje enskild sida på din webbplats så att sökmotorerna ska förstå vad sidan handlar om.

Om du exempelvis har en sajt där du säljer löparskor kanske du har en specifik sida för damskor, en för herrskor och en för barnskor.

Dina nyckelord bör då vara just dessa tre, och din nyckelfras kanske är något i stil med” Här hittar du löparskor för barn i alla åldrar. Vi har barnskor i storlekar från XX till YY”.

Longtail sökord

Longtail sökord, eller långa sökfraser, är sökord som består av minst tre-fyra ord.

Till skillnad från vanliga, breda sökord är long tail sökord mer specifika vilket gör att de ofta är lättare att ranka på eftersom konkurrensen är mindre.

Långa sökfraser kan dessutom ge en betydligt högre konvertering än vanliga sökord då den som söker vet vad den vill ha.

Att inkludera dessa i din sökordsresearch är därför något jag rekommenderar att du gör för att nå bästa resultat med ditt SEO-arbete.

Ta exempelvis sökordet “köpa bil” - ett sökord som har hård konkurrens och därmed är svårt att ranka högt på. Här kan du istället använda dig av long tail sökord som har lägre sökvolym, men betydligt mindre konkurrens.

Så här gör du en sökordsanalys - steg för steg

En sökordsstrategi är den strategi du lägger upp för att jobba med ditt innehåll på sidan.

Strategin syftar till att skapa en långsiktig plan för vad du ska förbättra, samt hur du avser följa upp resultaten och sedan lägger upp ett kontinuerligt förbättringsarbete.

För kom ihåg, att jobba med SEO är inte ett arbete du gör en gång och sedan är klar med. Vill du behålla din position på sökmotorerna och se till att kunderna fortsätter hitta till dig behöver du kontinuerligt optimera din sajt med rätt innehåll.

Steg 1: Vad är ditt mål?

Detta steg handlar om att förstå ditt syfte med att vara online. Är du ute efter att öka din försäljning, nå ut till fler läsare, eller kanske sprida kunskap om ett visst ämne?

Ditt mål kommer att påverka vilka sökord du väljer att fokusera på. För att definiera ditt mål, tänk på ditt varumärke, din målgrupp och vad du vill uppnå med din webbplats.

Exempel:

Om du driver en webbutik för ekologiska matvaror kan ditt mål vara att öka försäljningen av dina produkter. Eller om du har en blogg om hållbar levnad, kan ditt mål vara att nå ut till fler läsare och sprida kunskap om hållbara val.

Steg 2: Gör en lista över dina sökord

Här börjar den verkliga sökordsanalysen. Du bör börja med att lista de sökord och fraser som du tror att din målgrupp kan använda när de söker efter ditt innehåll. Denna lista bör baseras på ditt ämne, dina produkter eller tjänster och ditt övergripande mål. Du kan också inkludera frågor som din målgrupp kan ställa.

Här rekommenderar vi exempelvis Google Sheets eller Microsoft Excel för skapa listor i. Vi strukturerar upp våra dokument enligt huvudsökord, sökvolym och sedan sekundära sökord för att skapa en bra överblick på vilka sökord vi vill satsa på.

Exempel:

Om du säljer ekologiska matvaror kan dina sökord vara "ekologiska grönsaker", "köpa ekologiska produkter online", "bästa ekologiska matbutiken", och så vidare.

Steg 3: Gör research på dina sökord

Använd sökordsverktyg som Google Sökordsplaneraren, SEMrush eller Ahrefs för att utöka din lista och förstå sökvolymen och konkurrensen för varje sökord.

Dessa verktyg kan ge dig insikt om vilka sökord som är mest populära och vilka som är mindre konkurrensutsatta. Du kan också se om det finns variationer på dina sökord som du kanske inte har tänkt på.

Matching terms i Ahrefs

I Ahrefs kan du bl.a. utgå från ett huvudsökord och sedan kolla Matching Terms för att se vilka longtail sökord som finns.

Exempel:

Genom att använda Ahrefs så kan det visa sig att "ekologiska grönsaker" har hög sökvolym men också hög konkurrens, medan "köpa ekologiska grönsaker online" har lägre sökvolym men också lägre konkurrens.

Steg 4: Glöm inte longtail sökord

Longtail sökord är längre, mer specifika fraser som kanske inte söks lika ofta, men som kan vara mycket värdefulla. De har ofta mindre konkurrens, vilket betyder att du kan ha en större chans att ranka högt för dem. Dessutom, eftersom de är mer specifika, tenderar de att locka mer kvalificerad trafik till din webbplats.

Exempel:

För att fortsätta med exemplet, en longtail-version av "ekologiska grönsaker" kan vara "köpa ekologiska grönsaker online" eller "bästa stället att köpa ekologiska grönsaker". Dessa fraser är mer specifika och kan locka mer kvalificerad trafik till din webbplats.

Steg 5: Analysera dina konkurrenter

Konkurrentanalys är en viktig del av sökordsanalys. Du behöver förstå vilka sökord dina konkurrenter rankar för, och hur de använder dem på deras webbplatser.

Detta kan ge dig idéer om vilka sökord du kanske har missat, och hjälpa dig att förstå vilka sökord som är mest konkurrenskraftiga.

Exempel:

Om en konkurrent rankar högt för "bästa ekologiska matbutiken", kan du analysera deras innehåll och se hur de använder detta sökord på sin webbplats. Detta kan ge dig idéer om hur du kan förbättra din egen ranking för detta sökord.

Steg 6: Skapa landningssidor

När du har din lista med sökord, är det dags att börja använda dem på din webbplats. Ett effektivt sätt att göra detta är genom att skapa specifika landningssidor för dina mest värdefulla sökord.

Dessa sidor bör vara optimerade för ditt sökord, vilket innebär att sökordet bör finnas i titeln, underrubrikerna, och genom hela texten på ett naturligt sätt.

Exempel:

För sökordet "ekologiska fröer" kan du skapa en landningssida som visar dina ekologiska fröer, ger information om fördelarna och gör det enkelt för besökare att köpa produkter direkt från sidan.

Steg 7: Utvärdera och justera

Detta steg handlar om att följa upp och utvärdera hur väl dina sökord presterar. Använd verktyg som Google Analytics för att följa hur mycket trafik varje sökord driver till din webbplats och vilka sidor som presterar bäst.

Om vissa sökord inte ger de resultat du förväntar dig, kan det vara dags att justera din strategi och testa nya sökord. Du kanske också behöver göra ändringar på dina sidor för att bättre optimera dem för dina sökord.

Steg 8: Uppdatera din sökordslista

Sökordstrender ändras över tid, och det som fungerar idag kanske inte fungerar imorgon. Därför är det viktigt att regelbundet uppdatera din sökordslista och utföra ny sökordsanalys.

Detta innebär att du behöver vara på toppen av branschtrender, förändringar i sökmotorernas algoritmer, och förändringar i ditt eget affärslandskap.

Steg 9: Fokusera på användarintention

När du väljer sökord att fokusera på, är det viktigt att tänka på användarens intention. Är de ute efter information, försöker de hitta en specifik webbplats, eller är de redo att göra ett köp?

Genom att förstå detta kan du bättre matcha ditt innehåll till dina användares behov och förbättra dina chanser att ranka högt för relevanta sökord.

Steg 10: Tänk på SEO bästa praxis

Slutligen, när du implementerar dina sökord, kom ihåg att följa SEO bästa praxis.

Detta inkluderar att skapa kvalitativt innehåll, använda intern och extern länkning på ett effektivt sätt, och att se till att din webbplats är mobilvänlig och snabb att ladda. Undvik också att upprepa dina sökord för ofta, eftersom detta kan leda till överoptimering.

Kvalitet framför kvantitet.

10 SEO verktyg för att hitta bra sökord

Google Sökordsplanerare Gratis

Googles sökordsplanerare (Google Keyword planner) är fortfarande ett av de enklaste och mest effektiva verktygen för att hitta nya sökord. Verktyget är gratis att använda, men kom ihåg att du måste ha ett Google Ads-konto.

När du skriver in ett sökord i fältet kommer du att få upp en lista med massvis av relaterade sökordsförslag:

 

google_sokord google_sokord2

 

Ifall du har aktiva Google Ads-kampanjer kommer du att kunna se exakta genomsnittliga sökningar per månad. Om inte så kommer du att få se ett ganska stort spann (0 – 100 sökningar/månad, 100 – 1000 sökningar/månad, 1 000 – 10 000 sökningar/månad osv.):

sokord_3

Att inte veta om ett sökord har 100 eller 950 sökningar per månad kommer göra sökordsanalysen svår.

Därför rekommenderar jag starkt att du har aktiva kampanjer för Google Ads om du planerar att använda sökordsplaneraren.

Sökordsplaneraren ger dig dessutom ett hum om hur konkurrensutsatta de olika sökorden är för Google Ads, och vad det genomsnittliga budet per klick ligger på.

Det kan också vara värt att kolla in Google Trends.

Ahrefs Från 99 USD/månad

Ahrefs är utan tvekan ett av mina favoritverktyg för flera olika SEO-ändamål. Ett av dem är nya sökordsidéer.

I Ahfres kan du hitta förslag på sökfraser genom att klicka dig in under ”Keywords Explorer”. Här skriver du sedan in ditt sökord och klickar på sök-knappen:

På resultatsidan för sökordet kommer du bland annat att få information om sökvolym/månad, svårighetsgrad för att ranka på sökordet och förslag på andra relevanta sökord:

 

En ny funktion, som kan vara användbar när du planerar longtail sökord och content till din hemsida, är sökfraser med valda sökordet som innehåller en fråga:

ahrefs4

Ett annat sätt att få idéer för sökord i Ahrefs är att kika på dina konkurrenter.

Detta gör du genom att skriva in en konkurrents hemsida och sedan klicka på ”organiska sökord”:

ahrefs3

SEMrush Från 99 USD/månad

Tillsammans med Ahrefs är SEMrush ett av de absolut populäraste SEO-verktygen för sökordsanalys.

Precis som Ahrefs är SEMrush packat med funktioner, bland annat kan du få information om sökvolym, trend för sökordet, samt förslag på long-tails och relaterade sökfraser:

semrush

Keywordtool.io Från 89 USD/månad

Som namnet avslöjar är Keyword Tool ett verktyg som hjälper dig att hitta relevanta sökord, baserat på Googles Autocomplete.

Skriv in ett sökord i fältet och Keyword Tool genererar mängder med relevanta fraser som innehåller sökordet du angett:

Keyword Tool

Detta är ett särskilt bra verktyg för dig som redan har ett sökord i åtanke, men vill ha fler förslag på long tail-sökord.

Om du exempelvis säljer bilstolar så kommer Keyword Tool ge dig förslag på sökningar som innehåller ordet bilstol, exempelvis ”bilstol 4 år”, ”bilstol barn” osv.

Det finns även en flik för ”Questions”, där du kan se sökningar som ställts som en fråga innehållandes sökordet. T.ex.: ”hur lång utan bilstol” och ”bilstol hur gammal”:

keywordtool5

Fördelen med Keyword Tool är att du får väldigt många förslag. Verktyget ger oftast betydligt många fler förslag på frågor innehållandes sökordet jämfört med exempelvis Ahrefs.

Gratisversionen av Keyword Tool ger dig flera sidor med potentiella sökord, men för att kunna se volym och konkurrens måste du betala.

Ubersuggest Gratis

Ett enkelt sökordsverktyg som tagits fram av Neil Patel.

Precis som Keyword Tool scrapar Ubersuggest sökord från Google Autocomplete. Med Ubersuggest får du 1) förslag på sökfraser som innehåller ditt angivna sökord, och 2) förslag på relaterade sökord:

ubersuggest

Verktyget är helt gratis och ger dig dessutom estimerad sökvolym per månad, kostnad per klick i Google Ads, och konkurrens både för betald annonsering och i det organiska sökresultatet.

Ett plus är att du enkelt kan exportera resultatet till en CSV-fil för Excel.

ubersuggest

AnswerThePublic Gratis

AnswerThePublic är ett gratisverktyg som kan vara speciellt bra när du brainstormar sökord och idéer för content. Verktyget hjälper dig att hitta ”questions”, “prepositions”, “comparisons”, “alphabeticals”, och “related searches”:

answerpublic

Med “questions” (frågor) så får du förslag på frågor som ställts innehållandes sökordet. Låt oss säga att du anger sökordet ”skjortor”.

Du kommer då att få förslag såsom ”hur mäter man skjortor”, ”vad är skjortor gjorda av” och ”hur packar man skjortor”. Under prepositions, så får du förslag på sökfraser som innehåller prepositioner, d.v.s. ord som ”för”, ”utan” och ”till”. Till exempel: ”skjortor för långa män”, ”skjortor till nyår” och ”skjortor utan ärmar”:

answerpublic_2

 

Comparisons (jämförelse) ger dig sökord som innehåller ord som ”och”, ”vs”, ”eller” osv. Detta funkar inte alltid helt felfritt på svenska, men kan fortfarande ge bra idéer:

answerpublic_3

Alphabetics ger dig sökfraser som innehåller det angivna sökordet:

answerpublic_4

Den sista kategorin, related, kan man egentligen hoppa över då den verkar ge runt 20 slumpmässiga sökfraser innehållandes sökordet (om du vill använda ett gratisverktyg för att hitta relaterade sökfraser är verktyg som Ubersuggest bättre).

Moz Keyword Explorer Från 99 USD/månad

Moz erbjuder ett riktigt bra verktyg för att upptäcka nya sökord. Likt flera andra verktyg på listan så matar du in ett sökord och får sedan förslag på relaterade sökfraser:

moz

 

Moz Keyword Explorer är bättre än många andra på att hitta unika söktermer som inte direkt är relaterade till sökordet, men som fortfarande kan vara väldigt relevanta för målgruppen.

Verktyget innehåller givetvis ett flertal funktioner, bland annat kan du se hur många % av sökningarna som resulterar i ett klick i det organiska sökresultatet.

Det kan även vara värt att titta på ”priority” – Moz egna ”sammanlagda poäng” som kan ge dig en indikation på ifall sökordet är värt att fokusera på.

En nackdel med Moz Keyword Explorer är att det likt Ahrefs ingår i helhetspaketet och därav är priset något högre.

WordStream Keyword Tool Från 299 USD/månad

Ett verktyg som i viss utsträckning påminner om Keywordtool.io. WordStream ger dig en lista med relevanta sökord tillsammans med sökvolym, konkurrens, kostnad per klick och ”Opportunity Score”.

Gratisversionen är betydligt tunnare än Keyword Tool och ger bara 10 förslag på relaterade sökord med sökvolym:

wordstream

 

Likt Moz och Ahrefs måste du köpa hela WordStream-tjänsten för att få tillgång till sökordsverktyget.

Keywords Everywhere Gratis

Keywords Everywhere är ett plugin för Chrome och Firefox som ger dig precis vad namnet utlovar: sökord överallt. Sökorden poppar upp på höger sida av sökresultatet i Google.

Här kan du se volym för relaterade sökningar:

keywordseverywhere

Du ser dessutom den uppskattade sökvolymen, kostnad per klick och konkurrens direkt under sökrutan:

keywordseverywhere2

Med andra ord: Keywords Everywhere är ett kanonverktyg för dig som vill ha koll på sökord och sökvolymer varje gång du gör en sökning på Google.

Utöver Google så fungerar Keywords Everywhere på en mängd andra sidor, bland annat YouTube, Amazon och eBay.

KWFinder Från 29 USD/månad

Slutligen har vi KWFinder, ett lätthanterligt verktyg som gör det enkelt att hitta long-tail keywords.

Verktyget ser ut som flera andra betalverktyg på listan och ger dig statistik som sökvolym, trend och en indikation på hur svårt sökordet är att ranka på:

 

KWFinder

Fördelen med KWFinder jämfört med exempelvis SEMrush och Ahrefs är priset: från runt 250 kr per månad. Gratisversionen är däremot väldigt begränsad och ger dig endast två sökningar per 24 timmar.

Vilket av verktygen ska du välja för att hitta sökord?

Det beror på dina ändamål och budget. Om du har råd skulle jag definitivt rekommendera något av betalverktygen.

Personligen gillar jag Keyword Tool och Ahrefs. De kommer att spara dig tid samtidigt som datan oftast är mer tillförlitlig.

Kom ihåg – oavsett vilket verktyg du väljer så är det viktigt att du inte stirrar dig blind på sökorden.

Gör en ordentlig sökordsanalys och ha sökorden i åtanke när du planerar ditt content (de avslöjar trots allt vad din målgrupp söker efter), men låt dem inte helt styra vad du ska skriva om.

*” anger obligatoriska fält

Få en offert

Vi arbetar med dig för att skapa en skräddarsydd lösning som passar just dina behov - boka ett möte och begär din offert

Axel Hansson

Jobbar som Head of SEO på Viseo. Arbetat med sökmotoroptimering i snart 15 år och älskar att fokusera mig på den tekniska biten.