Se hur din hemsida läcker pengarFå videoanalys

Så bygger du en landningssida som konverterar: 10 stegs-guide

Skrivet av Martin Sundberg 10 / 05 / 19

Skickar du all din trafik från annonskampanjer direkt till startsidan?

I så fall bränner du annonspengar i onödan.

Din startsida må kännas som den naturliga platsen att skicka dina besökare till.

Men det är knappast den bästa sidan för att maximera antalet konverteringar.

Varför?

Din startsida är just bara en start. Dina besökare behöver vanligtvis navigera sig vidare från startsidan för att hitta vad det letar efter.

Och i de absolut flesta fall kommer de bli distraherade på vägen och lämna din hemsida.

En landningssida däremot, är optimerad för att konvertera besökare till potentiella kunder.

Vad är en landningssida?

En landningssida är en sida med ett tydligt mål: att konvertera besökaren. En konvertering kan exempelvis vara att besökaren köper din produkt, signar upp sig för nyhetsbrev, kontaktar dig eller bokar in ett möte.

aftonbladet_landningssida

Besökarna kommer vanligtvis till landningssidan från en betald annons (exempelvis Facebook eller Google Ads). Generellt ska landningssidan vara en helt fristående sida från den vanliga hemsidan, men många använder idag undersidor på sina hemsidor som landningssidor (vilket kan fungera OK).

Fördelen med att skicka besökarna till en landningssida, jämfört med startsidan, är att du kan öka chansen för konvertering. Allt på landningssidan är optimerat för att besökaren ska nappa på ditt erbjudande. Detta till skillnad från din startsida, där det oftast finns många andra distraktioner som kan driva besökarna iväg från erbjudandet.

Här är ett exempel: ditt företag, ett gym, kör just nu en Facebook-annons där ni erbjuder 3 gratispass med en personlig tränare till alla nya medlemmar. Företaget har gym i flera svenska städer, men annonsen är endast riktad till personer i Uppsala.

Låt oss säga att när Facebook-användare från Uppsala klickar på annonsen så hamnar de direkt på startsidan. På startsidan finns det ingen information om erbjudandet. Bara en välkomstsida för företaget med information om verksamheten och senaste nytt från bloggen.

annons_startsida

Låt oss istället säga att ni skickar besökaren till er landningssida. På landningssidan finns erbjudandet presenterat klart och tydligt, tillsammans med ett formulär för att signa upp sig.

annons_sida2

Vilken av sidorna tror du har störst chans att konvertera besökaren?

Exempel på landningssidor

Viasat har en tydlig landningssida för nya kunder: 2 månader fritt. Inga distraktioner och besökaren behöver bara fylla i ett fält:

Viasat_landningssida

Autobutler har en landningssida för kampanjpris på däckbyte:

autobutler

Autobutler använder en undersida på sina hemsida som landningssida. Detta är definitivt bättre än att skicka besökarna till startsidan. Men det bästa alternativet är nästan alltid att skapa en helt fristående sida likt Viasat har gjort – då minimerar du risken att besökaren distraheras av något annat på hemsidan och klickar sig bort från erbjudandet.

Nedan presenterar jag en 10-stegs guide med allt du behöver för att bygga en landningssida till din hemsida.

Steg 1: Vem riktar sig din landningssida till?

Det absolut första steget, innan du ens börjar gå i tankarna hur din landningssida ska se ut, är att verkligen lära känna din målgrupp på djupet. Detta är en väldigt viktig del inte bara för att bygga landningssidor, utan även för konverteringsoptimering och digital marknadsföring generellt.

Det bästa sättet att lära känna din målgrupp är att prata med dem. Försök få tag i några av dina kunder och ställ frågor som:

  • Hur ser en vanlig dag ut för dig?
  • Ålder?
  • Vart arbetar du?
  • Vad gör du på fritiden?
  • Vad använder du vår produkt till? Hur använder du den?
  • Vad är viktigt för dig när du köper denna typ av produkt?

Att prata med medarbetare som har direktkontakt med dina kunder är också ett alternativ om du av någon anledning inte kan göra intervjuer. Kundtjänst och säljare brukar ha god kunskap om målgruppen, vilka frågor de vanligtvis undrar över och vad som är viktigt för dem.

Att lära känna din målgrupp är själva grundpelaren när du ska bygga din landningssida. Det kommer bli ofantligt mycket enklare att bygga bra landningssidor som konverterar om du verkligen känner din målgrupp och är medveten vad som är viktigt för dem.

Steg 2: Identifiera din “most wanted action”

En landningssida ska ha ett tydligt mål.

Vilket mål du bör ha beror givetvis på vilken produkt du säljer, och vart i köpresan besökaren befinner sig.

Exempel på mål kan vara:

  • Få besökaren att signa upp sig för nyhetsbrevet
  • Få besökaren att fylla i kontaktformuläret
  • Få besökaren att beställa en produkt
  • Få besökaren att boka in en kostnadsfri konsultation

Om du säljer en dyr och/eller komplicerad produkt så är det oftast bäst att bara ta e-postadressen från besökaren.

Till exempel: om ditt företag säljer en B2B-tjänst till större företag så är det högst otroligt att besökaren kommer att ta ett beslut om att köpa in tjänsten redan vid det första besöket på landningssidan.

Däremot kan det vara intressant för besökaren att bli kontaktad för vidare samtal eller en kostnadsfri konsultation.

securitas_landningssida

Om du däremot säljer en billigare produkt så kan du vanligtvis sälja in produkten direkt. Om du säljer någon form av prenumerationstjänst (exempelvis en digital tjänst) så kan det vara en god idé att erbjuda en gratis provperiod.

visma_landningssida

Steg 3: Rubriken

Rubriken är av de viktigaste delarna på din landningssida. Många besökare kommer bara att läsa din rubrik och skippa, eller i bästa fall skumma igenom, resten av texten på landningssidan.

Så det är verkligen värt att lägga tid på att skapa rubriker som fångar dina besökare. Märk att jag säger rubriker. Du bör nämligen ta fram ett par olika rubrikalternativ som du kan A/B-testa för att se vilket som fungerar bäst.

Om du inte har tillräckligt med besökare för att göra A/B-test kan det fortfarande vara en god idé att ta fram några olika alternativ. Presentera sedan rubrikerna för 5–6 personer och se vilken av dem som bäst fångar deras intresse.

När du skapar dina rubriker, kom ihåg att inkludera din UVP (Unique Value Proposition). Din UVP är vad som gör just din produkt unik jämfört med konkurrenterna. Kanske är ditt vin gjort på de finaste druvorna från de absolut bästa gårdarna. Eller så har din bilverkstad de absolut lägsta priserna på marknaden.

Ett tips: fokusera på fördelar för kunden än specifika detaljer. Oftast bryr sig besökarna inte om vilka häftiga funktioner din produkt har – de vill veta att det löser deras problem på bästa sätt.

Nextory och Bokus Play erbjuder liknande tjänster (premuration på ljudböcker). De har däremot valt att rubriksätt sina landningssidor på helt olika sätt.

Vilken tycker du låter mest tilltalande?

bokus_landningssida

”För dig som lyssnar på ljudböcker” säger mig inte särskilt mycket som kund. What’s in it for me?

nextory

Nextory har gjort ett betydligt bättre arbete med sin rubriksättning. Jag förstår direkt: jag får fri tillgång till både e-böcker och ljudböcker och jag kan avsluta permutationen när som helst. Kanon!

Steg 4: Underrubrik

Det kan vara svårt att presentera hela ditt erbjudande i en kort rubrik. I underrubriken beskriver du din produkt mer ingående. Men kom ihåg att fortfarande hålla det väldigt kort och koncist. Skala ner texten så mycket det bara går, men se samtidigt till att budskapet går fram väldigt tydligt.

Steg 5: Bullet points

I tillägg till underrubriken kan det vara en god idé att lägga till några bullet points som framhäver styrkorna eller fördelarna med din produkt. En besökare som läser dina bullet points ska direkt förstå fördelarna med att använda just din produkt istället för något annat alternativ.

Fortnox-landningssida

Fortnox visar på ett snyggt sätt både fördelarna med sin tjänst i sina bullet-points.

Steg 6: Bilder

Det är inte nödvändigt att ha en bild på din landningssida, men det är oftast att föredra. Hjärnan bearbetar bilder 60 000 gånger snabbare än text. Om du använder en bild kommer detta vara det första som besökaren möts av – så välj den med omsorg.

Hur väljer jag rätt bild?

Bilden ska gå i linje med din rubrik och din UVP. Det kan exempelvis vara en produktbild eller en kontextbild (vad besökaren kan uppnå med din produkt).

Tänk igenom vad du vill att ditt företag/produkten ska symbolisera. Ett företag som säljer hemförsäkringar vill troligtvis förmedla trygghet med sin bild. En dejtingsajt vill förmedla spänning och romantik.

Om det passar, välj gärna en bild med personer i bilden. Studier har visat att bilder med riktiga personer generellt ger ett bättre och starkare intryck till besökarna.

Exempel:

Bilden på dejtingsajten Match.coms landningssida är så tydlig att det inte ens behövs någon rubrik:

match

Återigen, A/B-testa olika bilder om du har möjlighet för att hitta en vinnare.

Steg 7: Social Proof

Vi människor styrs (vare sig vi vill eller ej) i stor utsträckning av vår omgivning. Om vi ser att andra människor tycker något är bra så ökar chansen för att vi tycker detsamma.

Använd social proof på din landningssida för att visa dina besökare att andra kunder tycker om din produkt. Social proof kan exempelvis vara ett positivt omdöme från en kund, citat från kunder eller recensioner från en extern recensionssajt (exempelvis Trustpilot).

nextory2

Om möjligt, ge gärna så konkreta exempel som möjligt: ”Företag X ökade vår försäljning med 55 % på tre månader” är mer konkret än ”Företag X var superduktiga och hjälpte oss sälja mer”.

Steg 8 – Call to Action

Call to Action – det slutgiltiga målet för din landningssida. Du kan ha olika Call to Actions beroende på vilken typ av tjänst du säljer.

Call to Action kan antingen vara en knapp:

izettle

Eller ett formulär:

bambora

Två tips för dina Call to Actions:

  • De ska stå ut tydligt från resten av innehållet. Det ska finnas en tydlig Call to action – din ”Most wanted action”.
  • Texten på din Call to Action-knapp ska tydligt förklara för besökaren vad som kommer att hända ”Prova gratis”, ”Få en kostnadsfri rapport” eller ”Ladda ner gratis e-bok”.

Om du har formulär vid din call to action: se till att minimera antalet fält för att minska friktion för besökarna. Här kan du läsa en mer ingående artikel om hur du optimerar formulär.

Steg 9 – Annonser och landningssida ska gå i linje med varandra

Landningssidor används vanligtvis till betalda annonskampanjer. När besökarna klickar på annonsen (genom exempelvis Google Ads eller Facebook) så ska meddelandet på landningssidan vara exakt detsamma som i annonsen.

Desto mer specifik din annons är, och desto mer din landningssida går i linje med annonsen, desto högre kommer generellt din konverteringsgrad att vara.

En besökare som klickar på en väldigt specifik annons är troligtvis väldigt intresserad av erbjudandet eller produkten.

Exempel 1: Annons matchar inte med landningssida

Glasögonmagasinet annonserar med kostnadsfri undersökning vid köp av glasögon för minst 395 kr. När man klickar på annonsen tas man däremot till startsidan, där det inte finns någon information alls om erbjudandet.

Risken är stor att kunder som till en början ville ta del av erbjudandet snabbt tappar intresset och söker sig vidare.

Exempel 2: Annons matchar med landningssida

Det är väldigt få svenska hemsidor som faktiskt har gjort ett bra arbete med att skapa annonser och landningssidor som går i linje med varandra. Hemside-verktyget Wix har i alla fall lyckats hyfsat bra då budskapet är detsamma i annons och på landningssida (däremot skulle copyn verkligen behöva finaslipas):

Steg 10 – Sätt upp tracking och mål i Analytics

Dina landningssidor är inte till mycket nytta om du inte kan mäta hur de presterar.

Efter att du skapat din landningssida är det av yttersta vikt att du sätter upp tracking i Analytics så att du kan följa resultaten. Denna data kan du sedan använda för att jämföra olika landningssidor mot varandra och se vilka varianter som fungerar bäst.

Från Analytics kan du även få insikt om hur din landningssida presterar på olika enheter, vart trafiken kommer från, vilka målgrupper (ålder/kön) som besöker din landningssida m.m.

Verktyg för att skapa landningssidor

Om du har kunskapen i företaget så kan det vara värt att skapa dina landningssidor helt själv. Många gånger är det däremot både enklare och mer prisvärt att använda ett verktyg för att skapa dem. Några av de populäraste är:

Unbounce – Det kändaste verktyget för att skapa landningssidor. Pris från 79 dollar/månad.

LeadPages – I klass med Unbounce – både vad gäller popularitet och pris. Robust verktyg som har allt du behöver.

Instapage – Ett annat populärt verktyg, något dyrare än Unbounce och LeadPages.

Därför ska du A/B-testa dina landningssidor

Jag nämner ofta vikten av att A/B-testa när du arbetar med konverteringsoptimering.

Dina landningssidor är självklart inget undantag.

Om du inte testar olika varianter av landningssidor och mäter hur de presterar, hur ska du då veta vilken/vilka som konverterar bäst?

Den enda vägvisaren du har ifall du inte A/B-testar är din magkänsla eller personlig åsikter från dina kollegor. Och det är inte något som du vill ska styra dina beslut.

För att kunna få statistiskt säkerställda resultat från A/B-test behöver du ha runt 250 konverteringar under 1-2 veckors tid.

Både Unbounce, Leadpages och Instapage har inbyggda verktyg för A/B-test. Om du bygger din egen landningssida från scratch så kan du göra din A/B-test med verktyg som Optimizely eller VWO.

Givetvis bör du testa olika varianter av landningssidor även om du inte har kommer upp i så många som 250 konverteringar under 1-2 veckor. I detta fall kan du exempelvis göra användartester och intervjua kunder för att få insikter om vilken/vilka varianter som fungerar bäst.





Vill du veta varför din site inte konverterar bättre? Få en kostandsfri genomgång av din hemsida över telefon.*
Vi visar var din hemsida läcker pengar och vad dina konkurrenter gör för att lyckas på Google..
* Företaget behöver ha minst 10 miljoner kr i omsättning.

Martin Sundberg

Skrivet av: Martin Sundberg

Martin har arbetat flera år inom digital marknadsföring och älskar att hjälpa företag att få in fler affärer via Google. Han har en kandidatexamen i psykologi och studerar nu UX på masternivå.