Kunskapsbank > Vad är en sökmotor? Så fungerar sökmotorer

En sökmotor är ett verktyg som hjälper oss att hitta information som finns sparad i ett datasystem. Vanligtvis tänker vi på en sökmotor som en webbsida eller tjänst där vi kan söka efter information på Internet, och då särskilt på World Wide Web (WWW). Idag är Google den mest kända och använda sökmotorn, men det finns också andra som Bing och Yahoo! som erbjuder liknande funktioner.

Det finns även sökmotorer som används för att hitta information på en specifik dator eller för att söka på flera sökmotorer samtidigt. En del sökmotorer är dessutom specialiserade, till exempel för att söka efter forskningsartiklar eller bilder, vilket gör dem användbara inom särskilda områden.

När man gör en sökning, visas resultaten oftast som en lista där det mest relevanta resultatet hamnar högst upp. Relevansen bestäms av en algoritm – en typ av beräkningsregel – som avgör hur väl olika resultat matchar det man söker efter. Algoritmen tar hänsyn till flera saker, som innehållet på sidan och hur populär den är, för att ge användaren så bra resultat som möjligt.

De mest populära sökmotorerna i världen

Sökmotor Andel %
Google 89.34 %
Bing 4.16 %
Yandex 2.78 %
Yahoo! 1.33 %
Baidu 0.82 %
DuckDuckGo 0.69 %
Naver 0.35 %
AOL 0.02 %

Datan baserad från Oktober 2024.

Alternativa och nya sökmotorer

Förutom de etablerade jättarna finns det nya och alternativa sökmotorer som erbjuder unika funktioner och en annorlunda sökupplevelse. Här är några populära exempel:

  • Perplexity AI: En AI-driven sökmotor som fokuserar på att besvara komplexa frågor med sammanfattade och citerade svar. Den är utformad för att ge en konversationsliknande upplevelse där användaren kan ställa följdfrågor och få djupare information på ett enkelt sätt.
  • You.com: En AI-sökmotor som sätter integritet och personalisering i fokus. You.com använder avancerad språkbehandling för att förstå användarens intentioner och erbjuder verktyg som YouChat och YouWrite, vilket gör den till ett kraftfullt verktyg för både sökning och innehållsskapande.
  • Komo Search: En sökmotor som använder generativ AI för att snabbt ge informativa svar på användarens frågor. Med sin inbyggda chattfunktion och en lättläst presentationsstil är Komo särskilt användbar för den som söker efter snabba och tydliga svar.
  • DuckDuckGo: En integritetsfokuserad sökmotor som inte sparar användarens sökhistorik eller personlig information. DuckDuckGo har blivit populär bland användare som värdesätter sin integritet och som vill undvika spårning på nätet.

Dessa alternativa sökmotorer erbjuder smarta funktioner och anpassningsmöjligheter som gör dem intressanta för användare som söker en mer personlig eller säker sökupplevelse.

*” anger obligatoriska fält

Kontakta oss

Vi arbetar med dig för att skapa en skräddarsydd lösning som passar just dina behov - boka ett möte och begär din offert

Sökmotorns historia

Den första sökmotorn för Internet dök upp innan World Wide Web fanns. WHOIS anses vara den första av alla sökmotorer. Den användes – och används än idag – för att söka efter information om olika servrar på Internet.

En annan av de allra första sökmotorerna var Archie, som användes för att söka FTP-sajter. Innan WWW uppfanns existerade ett protokoll som hette Gopher. Två sökmotorer, Veronica och Jughead, användes då för att söka efter information i de kataloger som Gopher bestod av.

När WWW skapades i början av 1990-talet var den första sökmotorn W3Catalog, som finns kvar än idag. En annan av pionjärerna bland sökmotorerna var Aliweb. Därefter började det dyka upp fler och fler sökmotorer. WebCrawler var den första sökmotor som indexerade all text på webbsidorna. Lycos var ett annat stort namn bland sökmotorerna i början av 1990-talet

Yahoo kom 1994 och blev en av de största sökmotorerna. AltaVista blev så småningom en av de populäraste sökmotorerna och användes av många innan Google började ta marknadsandelar. RankDex som kom 1996 var den första sökmotor som använde hyperlänkar för att bedöma hur relevant en sajt är, något som fortfarande är en viktig rankingfaktor hos bland annat Google.

Google tar över

1998 kom Google med sin första sökmotor. Efter millennieskiftet ökade Google starkt i popularitet tack vare sin rankingmekanism som kallas för PageRank. Hastigheten för sökningarna var ett annat av Googles trumfkort. Idag är Google världens mest använda sökmotor med en mycket bred marginal över de andra sökmotorerna. Google används för över 90 procent av alla sökningar på webben. På andra och tredje plats kommer Bing och Yahoo.

Så fungerar en sökmotor idag – Rankingfaktorer

Vi kan utgå från Google när vi talar om hur sökmotorer fungerar. Övriga sökmotorer fungerar på liknande sätt, även om de ändå skiljer sig åt på många sätt och vis. En sökrobot eller ”spindel” besöker regelbundet alla världens hemsidor för att indexera informationen – text, bilder, video och dokument.

När en användare gör en sökning hämtas resultatet från sökmotorns enorma index, en stor databas som lagrar all den information som spindlarna hämtat in.

Google använder sig av en mängd olika rankingfaktorer för att bedöma vilka resultat som är viktigast. Hur rankingfaktorerna används och beräknas sköts av en så kallad algoritm, en datakod. Det sägs att det finns över 200 rankingfaktorer, även om mycket av det som finns under huven på Google förblir hemligt.

Bland de viktigaste rankingfaktorerna hör sajtens eller den enskilda webbsidans innehåll. Google är bra på att känna igen vilken typ av innehåll en webbsida består av. Hur många länkar och hur starka länkar som pekar mot en webbsida är en annan mycket viktig rankingfaktor. På senare tid har Google lagt allt mer vikt vid att premiera webbsidor som är snabba och användarvänliga.

Tidigare var det lättare att manipulera sökresultaten genom att till exempel använda många nyckelord och skaffa sig mängder av billiga länkar. Idag är Google mycket smartare än för bara några år sedan. Sådana taktiker är därför idag kontraproduktiva.

Med jämna mellanrum släpps nya uppdateringar av algoritmen vilket gör att företag som arbetar med sökmotoroptimering ständigt måste ligga i framkant för att hänga med i utvecklingen.