Blogg > SEO Text – Så skriver du innehåll som rankar på Google

Hur du skriver dina texter spelar stor roll för din ranking på Google. I det här inlägget går vi igenom tips och trix på hur du kan skriva content för att få bättre placeringar.

När du jobbar med SEO finns det ett stort antal strategier du kan använda dig av för att synas bättre i Googles sökresultat.

Det kan handla om att bygga länkar, optimera dina Google Ads-kampanjer eller göra tekniska förbättringar för att få en snabb hemsida.

Men den viktigaste faktorn av alla för att synas på Google är att skapa riktigt bra content. Googles uppgift är trots allt att presentera det bästa innehållet för användarens sökning.

Få en gratis SEO-analys av din hemsida!

Vi skickar en djupgående analys av din hemsida. Innehåller tips på saker du bör göra för att synas bättre på Google.

SEO Text vs SEO-optimerat innehåll

När jag pratar om "SEO-text" så refererar jag egentligen till SEO-optimerat innehåll. Meningen när du skriver är inte att trycka in så många sökord det bara går i hopp om att din text ska ranka på Google.

Det innehåll som du skriver ska givetvis först och främst vara anpassat för användaren.

Men - det bör även vara anpassat för att Googles algoritmer ska förstå vad innehållet faktiskt handlar om.

Alltså; ditt innehåll bör bygga på ett antal sökord som du vill synas på. Men dina sökord bör absolut inte diktiera exakt hur du skriver dina texter.

Med innehåll som ger värde för användare och dessutom är SEO-optimerat har du goda chanser att synas på Google. I exemplet ovan ser du hur vi på Viseo rankar i topp för "sökmotoroptimering".

Så skriver du SEO som rankar – sju steg

Nedan går jag igenom sju enkla steg för att komma igång och skriva SEO-texter. 

1 - Välj ett ämne som har sökvolym

Innan du börjar skriva, se till att ämnet du väljer har potential att driva besökare till din sida. Vad kan dina potentiella kunder tänkas leta efter på Google?

Om du exempelvis har en e-handel som säljer kaffe, så kan intressanta artiklar vara listor på de bästa kaffemaskinerna, recept som inkluderar kaffe, barista-kunskaper eller andra ämnen relaterade till din produkt.

Innan du börjar är det viktigt att du har koll på dina sökord. Dessa får du fram genom att genomföra en sökordsanalys.

2 - Ta hänsyn till läsarnas mål

När du gör en sökning på Google har du alltid ett mål, oavsett om du slösurfar eller är mer aktivt på jakt efter någonting. Antingen vill du hitta någon typ av information, en produkt eller tjänst, eller så vill du hitta rätt sajt för att köpa just den där produkten eller tjänsten.

Innan du börjar skriva ditt SEO-innehåll bör du därför försöka identifiera vilka intentioner användarna har när de söker efter det valda sökordet.

Vill de ha säljande innehåll (letar efter produkt eller tjänst), eller vill de ha informativt innehåll (söker information om ett ämne)?

3 - Välj en passande rubrik

När du skapar SEO-content så bör du lägga extra krut på rubriken. Det är nämligen ett av de absolut viktigaste elementen i texten.

Det finns två viktiga saker att tänka på när du skriver en SEO-rubrik;

  • Tänk på läsarens mål
  • Inkludera ditt viktigaste sökord
  • Håll dig kortfattad
  • Använd dig av siffror
  • Svara på läsarens tänkbara frågor

4 - Fånga läsarens intresse direkt

Du har ett par sekunder på dig att fånga dina besökares intresse - annars kommer dem att lämna din sajt. Därför är det av yttersta vikt att du skapar intresse direkt i inledningen av texten. Därför är inledningen, förutom din rubrik, den absolut viktigaste delen av din SEO-text.

Skapa en inledning som ger hint om vad texten kommer att handla om, och ge någon typ av hint om intressant innehåll som kommer att pressenteras i texten, utan att avslöja för mycket.

5 - Varva underrubriker och bilder – gör texten lättläst

Både läsaren och Google gillar läsvänliga texter som behåller läsarens fokus. Att använda sig av underrubriker och steg som guidar läsaren genom artikeln varvat med bilder som lättar upp texten kommer ge resultat.

Skriv gärna kortare stycken, skriv listor, ryck ut citat.

6 - Skriv för dina kunder eller läsare

Skriv aldrig bara för att fylla ut text. Googles algoritmer älskar texter som är informativa och bidrar med nytta för användarna. Stanna upp och fundera: Är det jag skriver relevant för mina läsare?

Återigen; du skriver innehåll för dina användare som är sökmotoroptimerat, inte tvärtom.

7 - Se till att texten är lättläst

Att skriva för användarna innebär att dina texter ska vara lätt att läsa. Än en gång; du bör utgå från vem du skriver för. Om du skriver väldigt avancerade artiklar där läsarna redan har väldigt mycket kunskap så kan det vara passande att användare mer avancerade termer.

Skriver du för en mer generell målgrupp så bör du hålla språket så enkelt som möjligt.

Summering

Att skriva en SEO-optimerade texter behöver inte vara svårt. Följ stegen ovan för att komma igång, och kom ihåg att det behöver inte vara perfekt från början.

Det viktigaste att komma ihåg är att du bör utgå från ett sökord/ämne som det faktiskt söks på, att skriva ditt innehåll för läsaren, och att inkludera dina viktigate sökord i rubriker och underrubriker.

Lycka till!

Martin Sundberg

Martin är marknadsansvarig på Viseo. Han har flera års erfarenhet inom content-marknadsföring, SEO och konvertering. Han har även en master-utbildning i UX-design. På fritiden driver han ett Amazon-projekt i USA.