Se hur din hemsida läcker pengarFå videoanalys

Vi undersöker: Fem viktiga faktorer för att ranka på Google Maps

Skrivet av Martin Sundberg 22 / 03 / 19

Har ditt företag på något sätt en fysisk lokal närvaro?

I så fall bör lokala sökningar vara en viktig del av er SEO-strategi.

Varför?

Två anledningar:

  1. Lokala sökningar blir populärare för var dag som går – En Google-rapport från förra året visade att sökningar med ordet ”nära mig” ökade med 500 % mellan 2015 – 2017.
  2. Lokala sök = köpbenägna kunder – När en person söker efter exempelvis ”Hantverkare Göteborg” är chansen stor att personen verkligen är på jakt efter att anlita en hantverkare. Rapporter har visat att minst 50 % av alla lokala sökningar leder till ett fysiskt besök redan samma dag.

Ett av de bästa sätten att synas på lokala sökningar är genom att ranka högt på Google Maps.

De tre företag som hamnar högst upp på lokala sök har nämligen fått ”position 0” genom Google Maps. Detta innebär att dessa tre företag syns tydligt innan det organiska sökresultatet:

hantverkare_gbg

Så hur gör du då för att hamna högre upp på Google Maps?

Som vanligt är ett bra sätt att titta hur andra företag som lyckats har gjort. Jag valde ut tre populära lokala sökord (”Tandläkare Stockholm”, “Bilhandlare Göteborg” och “Gym Malmö”) och tittade närmare på företagen som rankar #1 på dessa sökord på Google Maps:

Google_maps1

Nedan har jag sammanfattat fem faktorer som bidragit till att dessa tre företag (City Dental, Hedin Bil Göteborg och Nordic Wellness) rankar högt på Google Maps.

Detta är saker som ditt företag också kan göra för att hamna högre upp på dina lokala sökord.

Lista ditt företag på Google My Business och kontrollera att uppgifterna är korrekta

För att kunna synas på Google Maps måste ditt företag vara listat genom Google My Business (GMB). Om du inte gjort detta än så är det verkligen dags.

Det är enkelt och går snabbt att göra.

Se till att uppdatera uppgifterna om ditt företag exempelvis skulle byta address, öppettider eller telefonnummer. Lägg även till foton från din verksamhet.

Både City Dental, Hedin Bil Göteborg och Nordic Wellness Malmö City har fullständig information på Google Maps med öppettider, korrekta adresser och foton från verksamheten.

Kan låta som en självklarhet, men fortfarande något som förvånansvärt många företag missar.

foto_adress

Om ditt företag är närvarande på flera olika platser så kan det vara en god idé att skapa separata landningssidor för dessa som du sedan kopplar till Google My Business.

Detta har exempelvis Nordic Wellness gjort:

nordic_wellness

Citations är fortfarande viktigt

“Local Citations” är hemsidor där din verksamhets namn, telefonnummer och adress finns listat. Att ha många citations från trovärdiga sajter är en väldigt viktigt faktor för att ranka bra på lokala sök.

Det kan dels vara plattformar som listar verksamheter (exempelvis Reco.se), men även andra hemsidor som nämner ditt företag med kontaktuppgifter.

Det finns flera faktorer som påverkar hur värdefull en citation är. Hemsidans styrka och relevans är två av de viktigaste.

Några exempel på sajter där du kan få citations:

  • Reco.se (generell omdömessajt)
  • Thatsup.se (Krog- och nöjesguide för Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala)
  • Hemnet.se (Mäklare)
  • Brabyggare.se (Hantverkare)
  • Frisorsok.se (Frisörer)

Alltså: se till att du finns med på sajter som listar företag inom din nisch.

Till exempel: City Dental verkar inom vård-nischen (tandläkare). Därför har man sett till att bli listade (få citations) på plattformar för olika typer av vård, såsom  Varden.se, Bokavard.se och Tandläkare.se:

Tandlakare.se

Dubbelkolla alltid att uppgifterna från dina citations stämmer överens med de som du uppgett i Google My Business.

Arbeta med att få recensioner

Recensioner är viktiga.

Rapporter har visat att 86 % av alla kunder på nätet läser recensioner om lokala företag och 8 av 10 litar lika mycket på en recension online som om de skulle fått tipset av en nära vän. I tillägg läser 9 av 10 svaren som företag ger på frågor från kunder.

Både City Dental och Hedin Bil Göteborg har samlat på sig 150 + recensioner via Google. Nordic Wellness har 4,2 i kundnöjdhet:

recensioner

Att ha många positiva recensioner från kunder hjälper inte bara ditt företag att ranka högre på Google Maps – du kan räkna med att även konverteringen höjs. Ett företag som har 200 recensioner med 4.7 i snittbetyg kommer troligtvis att få fler klick än ett företag som har 20 recensioner och 1.7 i snittbetyg.

Tips:

Det finns flera olika sätt att jobba med att få recessioner. Det enklaste är att följa upp med dina kunder efter ett köp och fråga om de kan lägga en ärlig recension (kom ihåg att det är emot Googles policy att ge kompensation för recensioner eller be kunder lägga positiva recensioner).

Optimera din start-/landningssida för lokala sök

Mycket inom SEO handlar om att optimera din sajt för att Google så enkelt som möjligt ska förstå vad den handlar om.

Att tydligt visa på din start-/landningssida vad ditt företag sysslar med och vart ni finns är givetvis viktigt för att ranka på lokala sökningar.

Några tips på saker du kan göra:

  • Skriv ut dina adressuppgifter tydligt på startsidan/landningssidan (var noga med att uppgifterna stämmer överens med de som du har lagt till i Google My Business). Hedin Bil har tydligt skrivit ut adressuppgifterna (som stämmer överens med GMB) på förstasidan:

adress_hemsida

• Se till att få med de viktigaste lokala sökorden i titlar/rubriker. Detta är något som både Nordic Wellness Malmö City och City Dental har gjort:

tabs

  • Om möjligt, baka gärna in Google Maps på din start-/landningssida. Titta hur City Dental har gjort (Google Maps inbakat längst ner på startsidan):

city_dental

Arbeta med länkbygge

Det är fortfarande viktigt att få bra inlänkar till din hemsida – även för det lokala söket. Kom dock ihåg att kvalitet är viktigare kvantitet.

Om du kan få bra länkar till din sida från andra relevanta och trovärdiga sajter kommer det boosta din ranking på Google Maps. Speciellt om länken finns i det sammanhang där det lokala sökordet på något sätt omnämns (till exempel: ”Hasses Bygg AB (länk) är en bra hantverkare i Göteborg”).

Några tips för att få bra inlänkar:

  • Skapa riktigt bra content som du delar i alla dina kanaler.
  • Arbeta med att bli en auktoritet inom ditt område och ställ upp på intervjuer med tidningar och hemsidor inom din nisch.

Testa Ads för Google Maps (Bonus)

Precis som för det vanliga sökresultatet så finns möjligheten att sätta upp annonser genom Google Ads på Google Maps. Detta gör att du kan hamna högst upp i det lokala sökresultatet utan att ranka organiskt.

Även om City Dental rankar högst på “Tandläkare Stockholm” så hamnar Älvsjö Tandvård och Distriktstandvården över i resultatet eftersom det kör Ads:

ads

Här hittar du en komplett guide till hur du sätter upp lokala sökannonser på Google Maps.

Summering

Att ranka högt upp på Google Maps kan vara extremt värdefullt för dig som har fysisk närvaro och kunder som gör lokala sökningar.

Vill du veta mer om hur du kan optimera din hemsida för att hamna högre upp på Google Maps och få in fler affärer till ditt företag? Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig inom tre arbetsdagar 😊





Vill du veta varför du inte syns bättre på Google? FFå en kostandsfri genomgång av din hemsida över telefon*.
Vår expert med över 8 års erfarenhet går igenom er website. Han tittar dessutom på vad det är som gör att dina konkurrenter syns bättre på Google. Inga krav, inga förbindelser.
* Företaget behöver ha minst 10 miljoner kr i omsättning.

Martin Sundberg

Skrivet av: Martin Sundberg

Martin har arbetat flera år inom digital marknadsföring och älskar att hjälpa företag att få in fler affärer via Google. Han har en kandidatexamen i psykologi och studerar nu UX på masternivå.