Googles ”Position 0”: Så kan du få 40 % fler besökare med Featured Snippets

Skrivet av Martin Sundberg 03 / 12 / 18

Har du märkt av att layouten för Googles sökresultat förändrats under de senaste åren?
De tio blå länkarna, som varit standard sedan Google lanserades 1998, har i allt större utsträckning fått ge plats för informationsrutor i toppen av sökresultatet:

skriva_bra_cv_snippet

bli_frisk_forkylning_snippet
Vad är en featured snippets?

Denna typ av informationsrutor kallas för ”featured snippets”. Eller position “0” alltså en position innan de vanliga sökresultaten 1-10 på förstasidan.
Poängen med en featured snippet är att kort och koncist svara på användarens fråga:

kladdkaka_snippet

billigaste_mobilabonemang

Detta öppnar upp en helt ny möjlighet för dig som vill synas högt i sökresultatet – studier visar nämligen att en sida som har en featured snippet genererar betydligt mycket mer trafik.

Exakt hur mycket är omöjligt att uppskatta, men sajter har rapporterat en ökning med alltifrån 20 till över 600 procent när de fått en featured snippet.

Enligt en studie från Ahrefs får en sida som både rankar #1 i sökresultat och har en featured snippet i genomsnitt hela 28 procent av alla klick. Detta är mer än 40 % mer klick än sidan skulle få om den rankat som #1 (då får man i snitt 19,6% av klicken) , men inte haft en snippet, som konkurrenten har.

Inte dåligt!

Detta jämfört med strax under 20 procent om sidan skulle ranka som #1 men inte ha en featured snippet.

I tillägg så är det faktiskt möjligt att ta en “genväg“ till en featured snippet. Även om det är störst chans att få en featured snippet om du rankar som #1 så är det inte nödvändigt. Om du har en riktigt bra och optimerad sida för sökordet så är det fullt möjligt att få en featured snippet även om du ligger på plats 2 – 10 i sökresultatet.

Med andra ord: det finns goda anledningar att försöka knipa informationsrutan på attraktiva sökord.

I denna artikel tittar vi närmare på hur featured snippets fungerar och vad du kan göra för att öka dina chanser att få en.

Olika typer av featured snippets

Innan vi går in på strategier för att öka chansen att få en featured snippet, låt oss först skilja på de tre olika typerna av featured snippets: paragrafer, listor och tabeller.

Paragrafer – I en ”paragraf-snippet” visas resultatet (svaret på frågan) i en kort paragraf:

demokrati_snippet

Listor – ”List-snippets” visar resultatet som en lista. Detta kan antingen vara en numrerad lista eller en punktlista:

bygga_dator_snippet

Tabeller – ”Tabell-snippets” visar resultatet som en tabell, vanligtvis med 2–3 kolumner:

bank_privatpersoner_snippet

Featured snippet eller answer box?

Ett vanligt misstag är att blanda ihop featured snippets med ”answer boxes”. Precis som featured snippets är answer boxes en informationsruta som avser att ge användare ett kort och koncist svar på sökningen.
Det som skiljer dem åt är att i en featured snippet anges alltid källan för informationen tillsammans med länk och URL:

massivt_travgolv_snippet

I en answer box ges däremot endast ett snabbt svar på frågan av Google, utan att ange någon källa:

answer_box

zlatan_answer_box

Answer boxes visas på frågor som bara har ett tydligt och kort svar. Exempelvis ”Invånare Stockholm” eller ”Zlatan ålder” Här anges ingen källa för informationen.

Hur får man en featured snippet?

Även om det inte finns några enkla knep som garanterar dig att få en featured snippet (det hade varit för bra för att vara sant), så kan du lägga upp en bra strategi för att öka dina chanser.

1: Gör grundarbetet först

Studier har visat att i princip alla featured snippets ges till sidor som rankar bland topp 10 i sökresultatet. Omkring 70 % uppges gå till sajten som rankar som #1.

ica_featured_snippet

Att ranka #1 i sökresultatet ökar dina chanser avsevärt att få en featured snippet.

Vill du också veta hur du kan öka din försäljning?

Få en manuellt skapad rapport av oss som visar var din hemsida läcker pengar.

   Kontakta mig

Alltså: för att kunna få en featured snippet krävs det först att du rankar högt på dina sökord. Och för att ranka bra på sökord krävs det att du gör gediget grundarbete först, såväl on page SEO (SEO optimerat content), som off page SEO (länkar).

 

2: Identifiera potentiella sidor och gör sökordsanalys

En bra start för att hitta möjligheter för snippets är att göra en sökordsanalys. En sökordsanalys är en analys där du identifierar olika sökord som är relevanta för din sida.

Det finns flera olika verktyg för att göra en sökordsanalys. Ett av de vanligaste är Googles sökordsplanerare i Google Ads.

Gör en lista med alla sökord som kan tänkas vara relevanta för att hamna i en featured snippet.

Försök att identifiera sökord med intentionen att få information. Det måste alltså inte bara vara frågor.

Till exempel:

sokords_analys

Låt oss säga att du driver en hemsida som jämför olika banker, med en undersida som jämför sparräntor hos olika banker. Några exempel på relevanta sökord för en featured snippet skulle i detta fall kunna vara direkta sökord som:

Bästa sparräntan”:

basta_sparrantan

Jämför sparräntor”:

jamfor_basta_sparrantan

Men även andra informationssökningar relaterade till sparränta såsom:

Vad är sparränta”:

vad_ar_sparranta

Hur fungerar det med sparränta?”:

hur_fungerar_sparranta

Det kan även vara en god idé att se efter om några av dina sökord redan har en featured snippet. Detta kan du dels göra genom att Googla dina sökord, men ett effektivare sätt är att använda ett SEO-verktyg.

Ett av de bästa verktygen för att hålla koll på dina (och dina konkurrenters) featured snippets är Ahrefs. I Ahrefs går du in på ”Organiska sökord” -> ”SERP-funktioner” och kryssar sedan i ”Featured snippet”:

ahrefs1

ahrefs2

ahrefs_snippets

 

Du kan även identifiera sökord med snippets i Ahrefs genom att gå in på: ”Keywords Explorer”:

keywords_explorer1

Skriv in ditt/dina sökord och klicka på “Sök”:

keywords_explorer2

Klicka dig in på ”Frasmatchning”:

keywords_explorer3

Klicka på “SERP-funktioner” och kryssa i ”Featured snippet”:

keywords_explorer4

Du kan sedan se relevanta sökord som har en featured snippet:

keywords_explorer5

3. Titta hur dina konkurrenter arbetar

En av de bästa strategierna för att lyckas inom sökmotoroptimering är att titta på vad dina konkurrenter som lyckats har gjort, och sedan göra det bättre.

Och featured snippets är inget undantag.

Genom att använda Ahrefs för att hitta sökord med featured snippets (beskrivet ovan) så kan du enkelt identifiera vad dina konkurrenter har gjort för att lyckas få dem.

Låt oss för säga att du driver sajten korkortskolan.se.

I Ahrefs går du in på ”Organiska sökord” -> ”SERP-funktioner” och kryssar i ”Featured snippet”.

Du ser att du sammanlagt rankar på hela 4 407 sökord som har en featured snippet:

korkortskolan_snippet

Du kan nu börja arbeta dig igenom listan för att se vilka av sökorden som du rankar på, men där någon annan har en featured snippet. Du kan se vem som har snippet genom att helt enkelt Googla på sökordet:

korkortskolan_snippet_2

korkortskolan_snippet2

Ett tips är att börja med sökorden som du rankar högst på och sedan arbeta dig nedåt.

Till exempel: På sökordet “vad avgör bland annat att trängselskatt ska betalas?” rankar korkortskolan.se #1, men det är ändå Visma som har fått snippet:

korkortskolan_snippet4

Då kan det vara bra att ställa sig frågan: varför har just denna sida fått en featured snippet?

En trolig anledning som kan spela in i detta fall är att Vismas sida om trängselskatt uppdaterades nyligen (21 maj 2018). Visma har även mer content kring ämnet jämfört med Korkortskolan:

korkortskolan_snippet6

korkortskolan_snippet5

Alltså: identifiera relevanta sökord som dina konkurrenter har featured snippet på. Se sedan vad de har gjort för att få sin snippet och försök att göra det bättre!

 

4: Optimera innehåll för att svara på frågorna

Det finns inga tydliga regler för hur innehåll ska optimeras för att bästa fångas upp som en featured snippet, men generellt brukar man säga att frågan/sökordet gärna ska finnas med i en rubrik som sedan följs av en paragraf, lista eller tabell.

För att öka dina chanser att få en paragraf-snippet kan det vara bra att skriva en paragraf med omkring 45 – 97 ord som svarar på frågan:

varfor_var_man_hicka

För list-snippet så kan det vara bra att försöka hålla listan till mellan 4 och 8 punkter, med en paragraf med runt 10 – 60 ord för för varje punkt på listan:

tips_somna_om

Vill du försöka få en tabell så bör du göra en strukturerad tabell, gärna med 4 – 10 rader och 2 – 3 kolumner:

basta_billan

Detta betyder givetvis inte att du inte kan få en featured snippet om ditt content skulle falla utanför ramen för vad som anges ovan. Använd tipsen istället som riktlinjer när du skapar ditt innehåll.

Kom ihåg att en sida kan få flera featured snippets för olika sökord. Det kan därför vara en god idé att skapa matiga artiklar med många underrubriker som svarar på relevanta frågor om ämnet.

 

5: Uppdatera och håll koll på dina framsteg

Det är ingen hemlighet att Google gillar färskt innehåll. Så om det skulle komma ny information som är relevant – se till att uppdatera dina sidor!

Kom även ihåg att hålla kolla på dina framsteg. Det finns ett flertal SEO-verktyg som kan göra detta. Utöver Ahrefs som jag nämnde tidigare så har även SEMrush och Serpstat liknande funktioner.

 

Summering

Som med allt annat inom sökmotoroptimering finns det inga genvägar för att få en featured snippet, och framsteg sker inte över en natt.

Men genom att göra ett gediget arbete för hela din sida, identifiera frågor som dina besökare vill ha svar på och optimera ditt innehåll så ökar du definitivt dina chanser att synas på ”position 0”!





Vill du veta varför du inte syns bättre på ett specifikt sökord? Få en kostnadsfri unik rapport e-mailad till dig inom tre arbetsdagar*.
Vår expert med över 8 års erfarenhet går igenom er website. Han tittar dessutom på vad det är som gör att dina konkurrenter syns bättre på Google. Inga krav, inga förbindelser.
* Företaget behöver ha minst 10 miljoner kr i omsättning.

Martin Sundberg

Skrivet av: Martin Sundberg

Martin har arbetat flera år inom digital marknadsföring och älskar att hjälpa företag att få in fler affärer via Google. Han har en kandidatexamen i psykologi och studerar nu UX på masternivå.