Se hur din hemsida läcker pengarFå videoanalys

Så skriver du en produktbeskrivning som säljer – 12 tips + exempel

Skrivet av Martin Sundberg 04 / 11 / 20

Att ha bra produktbeskrivningar är viktigt för e-handlares försäljning.

Hur viktigt?

Enligt en studie från 2016 är produktbeskrivningen den mest avgörande faktorn för om en kund gör ett köp online.

Trots detta är det många e-handlare som slarvar med sina produktbeskrivningar och därmed slänger pengarna i sjön.

Men, för att kunna skriva bra produktbeskrivningar som ökar försäljningen gäller det att förstå vad som skiljer en bra produktbeskrivning från en dålig.

I den här artikeln kommer jag att gå igenom två faktorer som är avgörande när du skriver en produktbeskrivning för din e-handel;

  1. Produktbeskrivning ska vara utformad för att leda kunden till ett köp
  2. Produktbeskrivning ska vara SEO-anpassad för Google

Nedan ger jag 12 tips på hur du skriver produktbeskrivningar som både säljer, och samtidigt är anpassade för Google.

1. Tänk på vem du skriver för

För att din produktbeskrivning ska bli lyckad, med träffsäker copy, är det viktigt att du riktar den mot produktens målgrupp. Därför är det av stor vikt att du definierar vilka det är som sannolikt kommer att visa intresse för dina produkter.

Som säljare av en produkt har du garanterat koll på vilken målgrupp du vänder dig till, men för att kunna skriva riktigt bra och träffsäkra produktbeskrivningar behöver du ta avstamp i målgruppens beteende och problem.

Vilka problem kan din produkt lösa för din målgrupp? Ta fasta på detta och skapa en köparpersona som identifierar din målgrupps beteenden, vanor och motivationskraft.

2. Besvara kundens frågor

Målet med din copy ska alltid vara att eliminera antalet potentiella frågor som din köpare kan tänka sig ställa. Se frågor som eventuella hinder för ett köp och gå alltid igenom din text med en kritisk röst.

Ett enkelt tips kan vara att tänka som en journalist, som skriver på samma sätt. En journalist jobbar alltid efter att få svar på frågorna: Vem? Vad? Var? När? Varför och Hur?

Besvarar du dessa frågor kan du känna dig säkrare på att du minskat både förvirringar och potentiella hinder från att du får produkten såld.

3. Fokusera på fördelarna och upplevelsen med att använda din produkt

Oavsett om du äger företaget vars produkt ska säljas eller är anställd för att sälja, så har du med stor sannolikhet koll på vad det är som gör just din produkt bäst. Nu ska du bara få resten av världen att förstå.

Då är det viktigt att tänka på att köparen inte nödvändigtvis är intresserad av produktens egenskaper, utan istället hur vilka fördelar som finns att använda produkten.

Fokusera mindre på specifika produktegenskaper och lägg fokus på hur din produkt kan underlätta och förändra tillvaron för köparen.

4. Gör en sökordsanalys för att få reda på vad dina besökare faktiskt letar efter

Att göra en sökordsanalys är viktigt för din produktbeskrivning av två anledningar;

  1. Det är nödvändigt för att ta reda på söktermer att inkludera för att ranka på Google
  2. En sökordsanalys ger dig insikter om vad dina kunder faktiskt letar efter

Personligen använder jag Ahrefs för att göra mina analysera sökord. Men det finns givetvis andra alternativ också.

Jag rekommenderar starkt att du läser min sökordsanalys-guide där jag steg för steg förklarar hur processen går till, samt vilka verktyg du kan använda.

5. Skapa en punktlista som lätt kan skumma igenom

Ett tungt stycke text är sällan det mest läsvänliga och kan till och med få din potentiella kund att tappa intresset.

Samtidigt är det viktigt att få med så mycket säljande information som möjligt. För att få ekvationen att gå ihop kan du till exempel skapa en punktlista och ta fasta på det du identifierar som starkast säljande faktorer för just din produkt.

6. Använd storytelling

Vi älskar att bli berörda och engagerade när vi läser. Att skapa detta är en copywriters största mål och för att nå dit krävs ofta bra storytelling.

Har din produkt en bakgrundshistoria eller en personlig koppling? Våga visa det för kunden få att få mer engagemang och intresse kring produkten.

7. Skriv korta meningar och paragrafer

En fälla att undvika att falla i är att skriva för långa texter och paragrafer. Säljande texter är som bäst när de är korta och rakt på sak – hur du löser ett problem för kunden.

Undersökningar visar att läsarna endast tar del av ca 16% av allt textinnehåll. Därför kan det vara bra att ta ut nyckelord, starka produktfördelar och eventuella siffror i till exempel punktform.

8. Se till att få med alla specifikationer och funktioner

I linje med att eliminera frågor som kunden kan tänkas ställa är det viktigt att du får med alla specifikationer och funktioner utan att skriva allt för mycket text eller bli för långrandig kring produktdetaljer.

Som jag nämnde tidigare, tala till målgruppen, på samma sätt som målgruppen talar och berätta att du har en lösning på deras behov. Därefter kan du väva in specifikationer och funktioner, gärna i förbifarten för att skapa ett naturligt flyt i din text.

9. Din produktbeskrivning ska göra det enklare för kunderna att jämföra

Anta inte att folk vet vilken av dina produkter som är bäst för just deras behov. Därför kan det vara väldigt effektivt att i produktbeskrivningen ge jämförbar information om liknande produkter.

Säljer du själv flera produkter inom samma kategori kan du jämföra med dessa för att ge kunden möjligheten att hitta en skräddarsydd produkt utifrån deras behov. Säljer du endast en produkt kan du lyfta fram fördelarna som gör just din produkt det perfekta valet.

Det är till din fördel om du kan hjälpa kunden att jämföra.

10. Kombinera din produktbeskrivning med riktigt bra bilder

Text i all ära, men en stark bild kan vara ett minst lika bra sätt att framhäva din produkt. Se till att använda dig av professionella bilder där produkten är i fokus och varva text med bilder för att underlätta läsupplevelsen.

Högkvalitativa bilder kan dessutom öka konverteringsgraden på din hemsida. Genom att ha erbjuda flera synliga vinklar av din produkt, olika zoom-lägen och möjligheten till 360° kan du med andra ord öka försäljningen.

11. Skapa ett expanderbart fält för produktbeskrivningar

Som jag nämnde i inledningen finns det två mål med en produktbeskrivning; de ska övertyga kunden att köpa din produkt, samtidigt som innehållet ska vara SEO-optimerat och ranka på Google.

Ur ett SEO-perspektiv vill vi oftast fylla sidor med mycket innehåll och information. Men ur ett konverterings-perspektiv är oftast kortare texter med bullet points att föredra.

För att få dessa två att gå ihop kan det ibland krävas kreativa lösningar.

Ta en titt på hur HonestPaw har gjort det. Kunden får en bra överblick av produkten och informationen är inte överflödig. Samtidigt finns det ett expanderbart fält i botten med betydligt mer information för att ranka på Google.

Detta innebär att produktsidan både är optimerad för SEO och konvertering.

12. A/B-testa din produktbeskrivning för sidor med mycket trafik

Om du har specifika produkter som får än minst 500 – 1 000 så hade jag definitivt testat att göra A/B-test med dem. Speciellt om det är produkter med högre prislapp.

Du kan läsa min guide här om A/B-tester och varför du bör göra dem.

Saker som kan vara bra att A/B-testa är rubriker, bullet point, dina USPar och bilder.

Jag kan även rekommendera att göra generella A/B-testa för strukturen på dina produktsidor.

Om du gör detta så kan du exempelvis testa var texten ska ligga placerad, hur din call to action ska se ut, och text på din köp-knapp.

Summering

Produktbeskrivningar är en viktig del av din e-handel. Det är här kunden får information om din produkt och bestämmer sig om de ska köpa den eller ej. Det är också genom dina produktbeskrivningar du har chans att ranka dina produkter i Googles sökresultat.

En produktbeskrivning är alltså ingenting du snabbt eller automatiserat ska slänga ihop, utan snarare ett område där du har möjlighet att både öka antalet kunder som ser dina produkter på Google, samt antalet kunder som faktiskt köper dina produkter när de väl kommit till din sajt.

Om du har några frågor eller tankar om produktbeskrivningar, SEO eller konvertering, tveka inte att höra av dig!

Martin Sundberg

Skrivet av: Martin Sundberg

Martin har arbetat flera år inom digital marknadsföring och älskar att hjälpa företag att få in fler affärer via Google. Han har en kandidatexamen i psykologi och studerar nu UX på masternivå.