Blogg > Displayannonsering: Allt du behöver veta + 7 tips för att lyckas

Du vet de där annonserna som visas när du surfar omkring på dina favoritsajter, läser nyheterna eller tittar på en YouTube-video? Dessa annonser klickbara annonser, som visas bredvid annat innehåll på nyhetssidor, bloggar, videos eller appar, kallas för Displayannonser.

I denna artikel får du en komplett introduktion för att komma igång med displayannonsering.

Förmodligen ser du många displayannonser, eller bannerannonser som de också kallas, dagligen.

Det är inte så konstigt. Enligt Google själva, når Display-nätverket över 90% av alla internetanvändare och två miljoner webbsidor.

Så här ser kan displayannonser se ut på en nyhetssajt:

Några exempel på displayannonser;

  

Hur kommer jag igång med displayannonsering?

Det allra enklaste sättet att komma igång med displayannonsering är att använda sig av Google Ads och deras displaynätverk. Det kallas för Google Display Network och är det största och mest effektiva annonsnätverket för bannerannonsering.

Här är en video från Google själva om om Google Display Network :
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=omXFdKYLRW0[/embedyt]

Skillnaden mellan display och sök

Google Ads är indelat i två nätverk; Söknätverket och Display-nätverket.

När du söker efter något på Google visas textannonser högst upp i sökresultatet som är baserade på dina sökord. Dessa annonser hör till Söknätverket.

Så här ser söknätverket ut i Google-resultatet:

Displayannonser däremot är bannerannonser som visas på hemsidor utan att man har sökt efter det specifikt (förutom när man kör remarketing som jag skriver om längre ner).

Här kan man fånga potentiella kunder som inte redan har sökt efter det man erbjuder. Detta gör du genom att segmentera och använda dig av olika målgrupper och välja ut specifika sidor som du som annonsör vill synas på.

Detta sätt att jobba med digital marknadsföring lämpar sig särskilt för att sprida varumärkeskännedom.

Olika typer av displayannonser

Bildannonser

Beroende på hur mycket kontroll du vill ha över dina annonser kan du välja mellan responsiva displayannonser som delvis är automatiserade eller färdiga uppladdade bildannonser. För de responsiva annonserna skapar du annonserna genom att skriva annonstexten och lägga till bilder och logga. Sedan optimerar Google annonserna för bättre resultat.

Interaktiva bild- och videoannonser

Rörliga annonser. Om annonserna är interaktiva så går de även att klicka på (se nedan).

Dessa visas på YouTube och i Display-nätverket.

Gmail-annonser

Dessa visas högst upp i användarens inkorg när de är inloggade i sin G-mail.

Vill du ha hjälp att få fart på din displayannonsering? Kontakta oss för att komma igång!

*” anger obligatoriska fält

Få en offert

Vi arbetar med dig för att skapa en skräddarsydd lösning som passar just dina behov - boka ett möte och begär din offert

Remarketing för displayannonser

Du kan skapa specifika remarketing annonser för de besökare som varit inne på din hemsida. Remarketing-annonser ger dig möjlighet att vara väldigt specifik i dina annonser.

Du kan välja att visa specifika annonser för besökare som gjort en specifik handling på din hemsida.

Här är ett exempel på hur det kan se ut i praktiken;

Jag sökte efter en flygresa från Stockholm till Berlin på SAS.se.

När jag senare samma dag gick in på en nyhetssajt så fick jag upp denna displayannons;

Displayannonsering placering

När det kommer till vilka hemsidor dina displayannonser kommer att visas på, så finns det två olika alternativ att välja mellan;

  1. Hanterade placeringar. Genom hanterade placeringar så väljer du själv vilka hemsidor som dina annonser kommer att dyka upp på. Detta kan vara bra om du vill göra väldigt specifika annonser för specifika sajter.
  2. Automatiska placeringar. Här placeras annonserna automatiskt på hemsidor, baserat på vilken inriktning du har valt (exempelvis ämnen eller sökord).

6 Fördelar med displayannonsering

  1. På grund av en enorm räckvidd är det ett bra sätt att skapa kännedom kring ditt varumärke.
  2. Du har stor valmöjlighet när det gäller utformningen av annonsen. Med hjälp av texter, bilder, animationer eller filmer kan du utforma en annons som verkligen fångar intresset för ditt varumärke eller produkt.
  3. Du kan specificera vart annonsen ska visas. Säljer du till exempel något som har med barn att göra kan dina annonser riktas så att de endast visas på specifika webbsidor som är relaterade till ämnet, som exemplet här nedan där Trygg Hansa visar sin displayannons på familjeliv.se.
  4. Du kan välja ut och rikta in dina annonser mot särskilda målgrupper (till exempel de som har besökt din webbplats eller som “sannolikt” är intresserade av din produkt) vilket tillsammans med ovanstående ökar chanserna för att skapa en träffsäker annonsering.
  5. Priset per klick i Display-nätverket brukar vara betydligt billigare än i söknätverket.
  6. Det är ganska enkelt. Gör annonserna och bestäm din månadsbudget. Resten sköter sig automatiskt. Nästan!

Vilka storlekar på annonser finns det i Display-nätverket?

Displayannonser finns i många olika storlekar/format. Alltifrån stora annonser som täcker hela skärmen;

till mindre annonser och små knappar;

De är ofta placerade längst upp på en webbsida, i högerspalten, i textstycken mitt på sidan eller längst ner på webbsidan.

De kan innehålla allt ifrån bilder, loggor och text, till rörlig bild och interaktiv media. Det är bara fantasin som sätter gränserna för dig som annonsör.

7 tips för att lyckas med displayannonser

  • Använd rätt sökord. Googles Display-nätverk brukar ge mycket fler visningar än Söknätverket men betydligt lägre klickfrekvens. Använd rätt sökord. Är du redan aktiv i Google Ads idag kan du använda din sökordslista för att hitta webbsidor och forum som matchar de sökorden. I denna artikel hittar du tips för verktyg för att ta fram nya sökord till dina kampanjer.
  • Ha en tydlig CTA och UVP. Med en tydlig call-to-action, en text eller knapp som lockar besökarna att klicka på annonsen för att veta mer ökar klicken till webbplatsen. Din annons bör även ha en Unique Value Proposition, som förklarar vad som gör ditt erbjudande speciellt.
  • Optimera dina remarketing-kampanjer. Genom att skapa specifika remarketing-annonser så kan du targeta besökare som besökt speciella sidor eller gjort specifika handlingar på din sajt.
  • Separera Sök- och Display-nätverket. Tänk på att de som klickar på annonser i Display-nätverket inte söker aktivt efter produkter eller tjänster på samma sätt som i söknätverket. De är oftast i olika delar av köpprocessen.
  • Analysera regelbundet resultatet från annonserna. Tänk på att inte bara titta på antal klick och leads eftersom satsningen på att öka varumärkeskännedom inte syns där.
  • Segmentera målgrupper. Vill du i första hand visa dina annonser för en specifik målgrupp kan du använda dig av budjusteringar och höja budet för just den målgruppen.
  • Testa. Testa. Testa.  Som alltid; prova dig fram och utvärdera hela tiden vad det är som fungerar för just ditt företag!

Martin Sundberg

Martin är marknadsansvarig på Viseo. Han har flera års erfarenhet inom content-marknadsföring, SEO och konvertering. Han har även en master-utbildning i UX-design. På fritiden driver han ett Amazon-projekt i USA.