Sökordsoptimering tips

I den här artikeln kommer vi dela med oss av konkreta tips på hur du kan ranka bättre på Google. Om du vill ha hjälp från oss, scrolla längst ned på sidan.

1. Gör en SEO analys på vilka sökord som är viktigast att jobba med. Du vill jobba med sökord som har många sökningar, kan leda till nya kunder och som du kan synas högt up på Google på. Du kan använda Ahrefs eller Sökordsplaneraren.

2. On page optimering – Här vill du dela upp sidan efter de olika sökfraser och ämnen du kommit fram till i steg ett. Gör det enkelt att för Google att förstå vad du skriver om och vad du har att erbjuda. Det är också väldigt viktigt att alltid skriva för besökaren. Att driva massor trafik till sidan och inte konvertera finns det ju ingen anledning att göra.

I on page delen jobbar man också med det tekniska på sidan, kolla in vår guide ovan för mer info om det.

3. Off page optimering – Det här är en av de viktigaste delarna i sökordsoptimering. Google tittar till väldigt stor del på hur mycket länkar webbplatsen får in till sig. Om din webbplats får en länk till sig från en stark relevant webbplats så får man bättre placeringar överlag på Google. Om din webbplats handlar hälsa och du får en länk från Folkhälsomyndigheten så blir det ett rejält skutt upp på Google.

4. Konverteringsoptimering När du fått in besökarna på sidan (från rätt sökord som visar ett intresse) så vill du konvertera dem till nya affärer. Du kan antingen göra det genom att samla in information för senare marknadsföring (t.ex mail) eller att direkt konvertera till leads eller direkta sälj.

5. Rapportering & Analytics– För att kunna mäta varje insats och se vad som ska förbättras och hur det går är rapportering väldigt viktigt. Du ska kunna se om du ska fortsätta jobba med sökfraserna eller testa nya samt hur mycket pengar du faktiskt tjänar på din SEO.

sökordsoptimering statistik

Vanliga frågor om sökordsoptimering (SEO)

Vad är kostnaden?

Svar: Det är väldigt svårt att ge ett svar på. Priset beror på konkurrensen och hur stark webbplats du har. Kontakta oss för ett konkret förslag.

Vad är sökordsoptimering?

Svar: Det är en synonym till sökmotoroptimering och SEO. Kärt barn har många namn som man brukar säga. Sökordsoptimering på Google handlar om att välja ut sökfraser och sökord som man vet att sina potentiella kunder söker på och som man ser att man har en chans att ranka högt på. Sedan skriver man innehåll om som är anpassat för Google och leverera bra och gratis information till besökarna. Det är också viktigt att jobba med konverteringsoptimering så att man också konverterar till fler kunder.

Definitionen av sökordsoptimering är inte endast att ranka på Google utan att också få fler affärer för att man rankar på rätt sökfraser.

Är det enklare med WordPress?

Svar: Google bryr sig inte om vilken plattform man kör så det finns ingen plattform som är “bättre” per se. Däremot så är WordPress extremt utbrett och det är enkelt att hitta utvecklare osv som kan systemet. Därtill finns det en hel del verktyg som underlättar sökordsoptimeringen.

Håller ni kurser i sökordsoptimering?

Svar: Ja, det gör vi. Kontakta oss så kan vi boka in en workshop.

Jobbar ni med A/B tester?

Svar: Ja, jobbar med konverteringsoptimering och A/B tester.

ab test

Verktyg

Här är några bra verktyg du kan testa:

  • Ahrefs – Otroligt populärt verktyg som vi själva använder dagligen
  • Majestic SEO – Liknande verktyg som Ahrefs
  • Google keyword Planner –  Här kan du se hur många sökningar olika sökfraser har.
  • Google Search Console – Ett gratis verktyg för att kunna se hur din hemsida presterar på Google.

Här är en video från en av Viseos grundare, Marcus Sandström. Videon har några år på nacken men strategierna fungerar fortfarande:

 

Så här kan Viseo hjälpa dig:

1. Tydliga mål som speglar dina affärsmål

Vill du t.ex. ha fler kunder, fler kundkontakter, mer besökare eller fler personer som handlar i din webbutik? Vi hjälper dig! Det viktiga är att vi tillsammans sätter upp mål så att vi kan mäta framgången och få en uppfattning om vad din Return On Investment är.

Våra kunder är jätteglada för sina placeringar på Googles förstasida på sökord med tuff konkurrens, men det är inte vad som tillslut räknas, utan det är hur mycket kronor du får tillbaka per investerad krona.

2. Vi väljer ut sökord som dina kunder använder

När vi väljer ut sökfraser som tittar vi på vilka mål vi har och så följer vi tre kriterier:
-Kan vi ta riktigt bra placeringar?
-Hur många är det som söker på ordet/frasen?
-Hur stor chans är det att frasen leder till mer affärer?

Vår tjänst innebär också att man får bra placeringar på andra ord/fraser än de vi jobbar med eftersom att vi stärker hela domänens anseende i Google ögon.

3. Uppföljning och konverteringsoptimering

Vad händer när besökarna kommit till din webbplats? Fastnar de någonstans, går de vidare på sättet de ska? Hur stor procent av besökarna konverterar till målet (d.v.s. blir kunder eller kontaktar dig)? Vi hjälper dig att mäta allt som händer på webbplatsen och hjälper sedan till med ändringar på sidan så att du enklare ska kunna nå målen du har. Vi har hjälpt många företag med att öka intäkterna på detta sätt.

Längre guide

Kolla gärna in våra långa guide om sökmotoroptimering här. I det här inlägget så har vi plockat ut några av godbitarna.

Om oss

Oavsett om du har investerat i sökordsoptimering tidigare eller inte så är vi säkert överens om en sak: du ska veta precis vad du får, du ska få fler affärer och det ska vara mätbart.

Om du vill att vi berättar mer kan du kontakta oss via formulär (vi svarar alltid inom 24 timmar) eller ringa oss på 08 – 515 11 200

Vi har 9,5/10 i kundbetyg och har jobbat med hundratals kunder genom åren. Kolla gärna in caset med Lamnia.

“Vi är tacksamma för allt Viseo har gjort, fantastiskt arbete. Vi har fått tillbaka vår trafik och ökat omsättningen med 58%. Nu fortsätter vi att blicka framåt och siktar mot ännu högre siffror det kommande året!” – Mihail CEO Lamnia

Frågor?

Har du några frågor eller vill du bara ta en kopp kaffe och prata om hur du kan få mer kunder från Google? Kontakta oss idag!

Kontakta oss