Oavsett om du har investerat i sökordsoptimering tidigare eller inte så är vi säkert överens om en sak: du ska veta precis vad du får, du ska få fler affärer och det ska vara mätbart.

Vi har 9,5/10 i kundbetyg och har jobbat med hundratals kunder genom åren. Kolla gärna in caset med Lamnia som vi hjälper med sökordsoptimering.

“Vi är tacksamma för allt Viseo har gjort, fantastiskt arbete. Vi har fått tillbaka vår trafik och ökat omsättningen med 58%. Nu fortsätter vi att blicka framåt och siktar mot ännu högre siffror det kommande året!” – Mihail CEO Lamnia

Sökordsoptimering tips

Kolla gärna in våra långa guide om sökmotoroptimering här. I det här inlägget så har vi plockat ut några av godbitarna.

1. Gör en analys på  vilka sökord som är viktigast att jobba med. Du vill jobba med sökord som har många sökningar, kan leda till nya kunder och som du kan synas högt up på Google på.

2. On page optimering – Här vill du dela upp sidan efter de olika sökfraser och ämnen du kommit fram till i steg ett. Gör det enkelt att för Google att förstå vad du skriver om och vad du har att erbjuda. Det är också väldigt viktigt att alltid skriva för besökaren. Att driva massor trafik till sidan och inte konvertera finns det ju ingen anledning att göra.

I on page delen jobbar man också med det tekniska på sidan, kolla in vår guide ovan för mer info om det.

3. Off page optimering – Det här är en av de viktigaste delarna i sökordsoptimering. Google tittar till väldigt stor del på hur mycket länkar webbplatsen får in till sig. Om din webbplats får en länk till sig från en stark relevant webbplats så får man bättre placeringar överlag på Google. Om din webbplats handlar hälsa och du får en länk från Folkhälsomyndigheten så blir det ett rejält skutt upp på Google.

4. Konverteringsoptimering – När du fått in besökarna på sidan (från rätt sökord som visar ett intresse) så vill du konvertera dem till nya affärer. Du kan antingen göra det genom att samla in information för senare marknadsföring (t.ex mail) eller att direkt konvertera till leads eller direkta sälj.

5. Rapportering
& Analytics– För att kunna mäta varje insats och se vad som ska förbättras och hur det går är rapportering väldigt viktigt. Du ska kunna se om du ska fortsätta jobba med sökfraserna eller testa nya samt hur mycket pengar du faktiskt tjänar på din SEO.

sökmotoroptimering statistik

Vanliga frågor om sökordsoptimering (SEO)

Vilken kostnad har sökordsoptimering?
Svar: 
Priset varier mellan olika byråer

Vad är sökordsoptimering?
Svar: Sökordsoptimering är en synonym till sökmotoroptimering och SEO. Kärt barn har många namn som man brukar säga. Sökordsoptimering på Google handlar om att välja ut sökfraser och sökord som man vet att sina potentiella kunder söker på och som man ser att man har en chans att ranka högt på. Sedan skriver man innehåll om som är anpassat för Google och leverera bra och gratis information till besökarna. Det är också viktigt att jobba med konverteringsoptimering så att man också konverterar till fler kunder.

För oss är inte defintionen på sökordsoptimering endast att ranka på Google utan att också få fler affärer för att man rankar på rätt sökfraser.

Är sökordsoptimering enklare med WordPress?
Svar: 
Google bryr sig inte om vilken plattform man kör så det finns ingen plattform som är “bättre” per se. Däremot så är WordPress extremt utbrett och det är enkelt att hitta utvecklare osv som kan systemet. Därtill finns det en hel del verktyg som underlättar sökordsoptimeringen.

Håller ni kurser i sökordsoptimering?
Svar: 
Ja, det gör vi. Kontakta oss så kan vi boka in en workshop.

Jobbar ni med A/B tester?
Svar: Ja, jobbar med konverteringsoptimering och A/B tester.

Sökordsoptimering verktyg

Här är några bra verktyg du kan testa på:

  • Ahrefs – Otroligt populärt verktyg som vi själva använder dagligen
  • Majestic SEO – Liknande verktyg som Ahrefs
  • Google keyword Planner –  Här kan du se hur många sökningar olika sökfraser har.
  • Google Search Console – Ett gratis verktyg för att kunna se hur din hemsida presterar på Google.

Här är en video från en av Viseos grundare. Videon har några år på nacken med strategierna fungerar fortfarande: 

 

Så här hjälper vi dig med sökordsoptimering:

1. Tydliga mål som speglar dina affärsmål

Vad vill du få ut av sökordsoptimeringen? Vill du t.ex. ha fler kunder, fler kundkontakter, mer besökare eller fler personer som handlar i din webbutik? Vi hjälper dig! Det viktiga är att vi tillsammans sätter upp mål så att vi kan mäta framgången och få en uppfattning om vad din Return On Investment är.

Våra kunder är jätteglada för sina placeringar på Googles förstasida på sökord med tuff konkurrens, men det är inte vad som tillslut räknas, utan det är hur mycket kronor du får tillbaka per investerad krona på sökordsoptimeringen.

2. Vi väljer ut sökord som dina kunder använder

När vi väljer ut sökfraser som tittar vi på vilka mål vi har och så följer vi tre kriterier:
-Kan vi ta riktigt bra placeringar?
-Hur många är det som söker på ordet/frasen?
-Hur stor chans är det att frasen leder till mer affärer?

Vår sökordsoptimering innebär också att man får bra placeringar på andra ord/fraser än de vi jobbar med eftersom att vi stärker hela domänens anseende i Google ögon.

3. Uppföljning och konverteringsoptimering

Vad händer när besökarna kommit till din webbplats? Fastnar de någonstans, går de vidare på sättet de ska? Hur stor procent av besökarna konverterar till målet (d.v.s. blir kunder eller kontaktar dig)? Vi hjälper dig att mäta allt som händer på webbplatsen och hjälper sedan till med ändringar på sidan så att du enklare ska kunna nå målen du har med sökordsoptimeringen. Vi har hjälpt många företag med att öka intäkterna på detta sätt.

Om oss

Vi jobbar med allt från små till stora företag, vi är väldigt flexibla och det går oftast att hitta en perfekt lösning. Vi är inte för stora och inte för små, du får alltid en personlig kontaktperson och service är något vi brinner för.Vi har hjälpt företag att öka antalet besökare med över 1000% och ökat försäljningen i webbshoppar med över 600%.

Vi anser att företag som jobbar med sökordsoptimering givetvis ska kunna synas på förstasidan på sina egna sökord i branschen. Fråga dig bara hur du hittade den sida du läser just nu.

Om du vill att vi berättar mer kan du kontakta oss via formulär (vi svarar alltid inom 24 timmar) eller ringa oss på 08 – 515 11 200

Frågor?

Har du några frågor eller vill du bara ta en kopp kaffe och prata om hur du kan få mer kunder från Google? Kontakta oss idag!

Kontakta oss