Vad är Google My Business? Syns med företaget på Google Maps
Axel Hansson
9 januari, 2023
Google My Business är en företagskatalog som drivs av Google. Det är en gratistjänst som gör det lättare för ditt företag att synas i sökresultaten och i Google Maps. Särskilt användbart är det för företag med lokal närvaro.
En egen företagsprofil
När ett företag registrerar sig på Google My Business får det tillgång till en egen företagsprofil hos Google. Genom denna profil går det att lägga in och uppdatera diverse information om företaget. Om öppettiderna behöver ändras, till exempel inför en storhelg, är det lätt gjort via företagsprofilen. Ifall företaget skaffar ett nytt telefonnummer är det bara att uppdatera profilen.
På företagsprofilen finns det en flik med bilder där företaget själv kan lägga upp egna fotografier. Det finns ingen begränsning på antalet bilder som kan laddas upp.
Den text och de bilder som finns på Google My Business kan hjälpa företaget att få nya kunder. Särskilt användbar är tjänsten för företag som har lokal närvaro eftersom Google använder företagsinformationen för att visa lokalt anpassade sökresultat.
En annan fördel med Google My Business är att företagen kan kommunicera direkt med sina kunder via företagsprofilen. Kunderna kan recensera företaget, ladda upp egna bilder och skriva kommentarer.
Så visas företagsinformationen
Google My Business syns i sökresultaten. Särskilt om du söker på något med lokal förankring, till exempel ”bageri” eller ”bageri Stockholm” finns det en stor sannolikhet att de första resultaten kommer från Google My Business, vilka visas tillsammans med en karta.
Om du klickar på något av sökresultaten visar Google mer information om företaget, till exempel öppettider, betyg och bilder.
Informationen i Google My Business visas även i Google Maps.
Inlägg i eget flöde
Google My Business har en funktion som gör att du kan skapa egna inlägg på din företagsprofil. Det kan till exempel vara uppdateringar, nyheter eller erbjudanden. På så vis påminner Google My Business nästan om hur ett socialt nätverk fungerar – med den stora skillnaden att du når ut till många fler än bara dem som följer företaget på till exempel Facebook, Twitter eller LinkedIn.
Kostnadsfri webbplats
Google erbjuder registrerade företag att skapa en kostnadsfri webbplats inom ramarna för Google My Business. För små verksamheter som bara vill ha en mycket enkel hemsida kan det vara ett smart sätt att snabbt skaffa sig en närvaro på nätet.
Analys
Varje företag som finns på Google My Business får insikt i hur kunderna använder företagsprofilen. Bland informationen hittar du bland annat hur många gånger profilen visats, varifrån besökarna kommer och huruvida de sökt på företagsnamnet eller ett sökord inom den kategori som företag är verksamt.
På statistiksidan kan du även se hur många gånger bilderna visats och vilka bilder som fått flest klick. Här går det även att jämföra hur företaget presterar jämfört med andra företag inom samma kategori.
Ger Google My Business bättre ranking?
Google har själv angett att det finns en större chans att synas i de organiska sökresultaten om företaget är registrerat på Google My Business. Att koppla företagets hemsida till Google My Business är med andra ord ett av flera sätt att förbättra synligheten i Google. Vi hjälper företag med både sökmotoroptimeringen och uppsättningen av Google My Business.
”*” anger obligatoriska fält