Kunskapsbank > Vad är en sökmotor? Så fungerar sökmotorer

En sökmotor är ett verktyg som används för att söka efter information som finns lagrad i ett datasystem. Vanligtvis används begreppet sökmotor för att beskriva en webbsida eller tjänst med vilken det går att söka efter information på Internet, eller närmare bestämt World Wide Web (WWW). Idag är Google den mest kända och populäraste sökmotorn.

Det finns även sökmotorer för att söka efter information i en enda dator eller för att söka på flera olika sökmotorer samtidigt.

Vanligtvis visas resultaten från sökningen i form av en lista där det första resultatet är det mest relevanta, det vill säga att det matchar sökkriteriet bäst. Sökmotorer använder som regel någon form av algoritm för att avgöra vilket resultat som ska hamna överst.

De 10 mest populära sökmotorerna i världen

Sökmotor Marknadsandel
Google 71.86%
Baidu 14.54%
Bing 7.77%
Yahoo! 4.00%
Yandex 0.95%
Ask 0.36%
DuckDuckGo 0.22%
Naver 0.10%
AOL 0.06%
Dogpile 0.03%

Datan baserad från September 2019.

*” anger obligatoriska fält

Kontakta oss

Vi arbetar med dig för att skapa en skräddarsydd lösning som passar just dina behov - boka ett möte och begär din offert

Sökmotorns historia

Den första sökmotorn för Internet dök upp innan World Wide Web fanns. WHOIS anses vara den första av alla sökmotorer. Den användes – och används än idag – för att söka efter information om olika servrar på Internet.

En annan av de allra första sökmotorerna var Archie, som användes för att söka FTP-sajter. Innan WWW uppfanns existerade ett protokoll som hette Gopher. Två sökmotorer, Veronica och Jughead, användes då för att söka efter information i de kataloger som Gopher bestod av.

När WWW skapades i början av 1990-talet var den första sökmotorn W3Catalog, som finns kvar än idag. En annan av pionjärerna bland sökmotorerna var Aliweb. Därefter började det dyka upp fler och fler sökmotorer. WebCrawler var den första sökmotor som indexerade all text på webbsidorna. Lycos var ett annat stort namn bland sökmotorerna i början av 1990-talet

Yahoo kom 1994 och blev en av de största sökmotorerna. AltaVista blev så småningom en av de populäraste sökmotorerna och användes av många innan Google började ta marknadsandelar. RankDex som kom 1996 var den första sökmotor som använde hyperlänkar för att bedöma hur relevant en sajt är, något som fortfarande är en viktig rankingfaktor hos bland annat Google.

Google tar över

1998 kom Google med sin första sökmotor. Efter millennieskiftet ökade Google starkt i popularitet tack vare sin rankingmekanism som kallas för PageRank. Hastigheten för sökningarna var ett annat av Googles trumfkort. Idag är Google världens mest använda sökmotor med en mycket bred marginal över de andra sökmotorerna. Google används för över 90 procent av alla sökningar på webben. På andra och tredje plats kommer Bing och Yahoo.

Så fungerar en sökmotor idag – Rankingfaktorer

Vi kan utgå från Google när vi talar om hur sökmotorer fungerar. Övriga sökmotorer fungerar på liknande sätt, även om de ändå skiljer sig åt på många sätt och vis. En sökrobot eller ”spindel” besöker regelbundet alla världens hemsidor för att indexera informationen – text, bilder, video och dokument.

När en användare gör en sökning hämtas resultatet från sökmotorns enorma index, en stor databas som lagrar all den information som spindlarna hämtat in.

Google använder sig av en mängd olika rankingfaktorer för att bedöma vilka resultat som är viktigast. Hur rankingfaktorerna används och beräknas sköts av en så kallad algoritm, en datakod. Det sägs att det finns över 200 rankingfaktorer, även om mycket av det som finns under huven på Google förblir hemligt.

Bland de viktigaste rankingfaktorerna hör sajtens eller den enskilda webbsidans innehåll. Google är bra på att känna igen vilken typ av innehåll en webbsida består av. Hur många länkar och hur starka länkar som pekar mot en webbsida är en annan mycket viktig rankingfaktor. På senare tid har Google lagt allt mer vikt vid att premiera webbsidor som är snabba och användarvänliga.

Tidigare var det lättare att manipulera sökresultaten genom att till exempel använda många nyckelord och skaffa sig mängder av billiga länkar. Idag är Google mycket smartare än för bara några år sedan. Sådana taktiker är därför idag kontraproduktiva.

Med jämna mellanrum släpps nya uppdateringar av algoritmen vilket gör att företag som arbetar med sökmotoroptimering ständigt måste ligga i framkant för att hänga med i utvecklingen.