Vad är Google Search Console? Så används det

Google Search Console är en gratis resurs från Google som låter webbansvariga kontrollera indexeringen av webbplatsen och dess synlighet i Googles sökresultat. Tidigare hette verktyget Google Webmaster Tools.

Nytta med Google Search Console

Google Search Console är till stor hjälp för webmasters för att hålla koll på webbplatsens status i Googles index. Informationen presenteras med två dagars fördröjning. Det är möjligt att se historiska data på upp till 16 månader.

Google Search Console kan bland annat användas för att:

  • Se hur webbplatsen indexerats i Google
  • Se vilken typ av trafik webbplatsen får från Google
  • Identifiera möjligheter för sökmotoroptimering (SEO)
  • Hantera säkerhetsproblem och bestraffningar från Google

Det går även att integrera Google Search Console med Google Analytics för att få en bättre bild över webplatsbesökarnas sökbeteende.

Funktioner i Search Console

Google Search Console har en rad funktioner som hjälper webmasters att hantera sina webbplatser bättre. Bland de viktigaste hör:

  • Performance: Se hur webbplatsen presterat i Googles sökresultat över tid. Här kan du välja tidsintervall från 7 dagar upp till 16 månader. I denna vy ser du antal klick, antal visningar, Click-Through-Rate (CTR) och genomsnittlig position i Googles resultat. Vidare är det möjligt att analysera den organiska trafiken efter landningssida, ursprungsland och typ av enhet.
  • Coverage: Visar en översikt över vilka sidor som är indexerade, vilka som uteslutits ur indexet, eventuella fel och varningar. Här kan du även se varför en sida tagits bort ur registret, till exempel på grund av att den inte finns kvar (404), att en redirect är inlagd eller att sidan har en canonical URL.
  • Sitemaps: Varje webbplats bör ha en sitemap för att göra det lättare för sökmotorerna att navigera rätt bland alla undersidor. I denna avdelning i Google Search Console kan du ange adressen för webbplatsens sitemap.
  • Mobile usability: Google premierar användarvänliga hemsidor allt mer. I denna flik kan du se eventuella fel ur denna aspekt som Google upptäckt. Det kan exempelvis handla om att texten är för liten eller att olika objekt ligger alltför nära varandra.
  • Sitelinks searchbox: Google kan visa sökrutor för specifika webbplatser bland sökresultaten för sajter som använder Google Search eller om sajten använder markup (via JSON-LD eller Microdata). I denna flik i Search Console kan du se vilka sidor som kvalificerat sig.
  • Manual actions: Om din webbplats bryter mot Googles riktlinjer kan den bli föremål för en ”manual action”, en manuell åtgärd att plocka bort eller nedvärdera sajten bland sökresultaten. På denna sida ser du ifall det finns några manuella åtgärder som hindrar den från att visas i Google.
  • Security issues: Google tar säkerheten på allvar och visar här eventuella säkerhetsbrister som webbplatsen kan ha, till exempel om den inte använder krypterad överföring (HTTPS).
  • Links: En lista över alla externa och interna länkar som Google hittat till webbplatsen. Denna sida kan bland annat användas för att förbättra internlänkningen på hemsidan.

Frågor?

Har du några frågor eller vill du bara ta en kopp kaffe och prata lite SEO? Oavsett vad du behöver hjälp med eller har frågor kring så är det bara att kontakta oss för gratis konsultation.

Kontakta oss