Se hur din hemsida läcker pengarFå videoanalys

SEO + Content Marketing: Så får du fler kunder till din blogg

Skrivet av Martin Sundberg 10 / 04 / 19

SEO eller content marketing.

Vilket av dem ska du fokusera på?

why_not_both

Content marketing och SEO ses alltför ofta som två separata delar i en marknadsföringsstrategi. Men faktum är att de hänger ihop, och till stor del överlappar med varandra.

SEO_contentmarketing

Att kombinera SEO och content marketing är lite som att slå två flugor i en smäll: du arbetar med att driva mer organisk trafik till din hemsida (SEO), samtidigt som varumärket och relationen med kunder stärks (content marketing).

För att illustrera hur ett lyckat SEO + Content Marketing-arbete kan se ut, låt oss ta en titt på e-handlaren Sportamore.

På Sportamores blogg (Sportamore Magazine) publiceras dagligen artiklar om ämne som är relevanta för företags målgrupp, såsom träning, mode och wellness (content marketing):

sportamore

Samtidigt tyder statistiken på att man även lagt stort fokus på SEO. Sportamore Magazine får uppskattningsvis 56 000 besökare i månaden från Googles sökresultat:

Sportamore_trafik

Du förstår poängen.

Att kombinera SEO och content marketing är bra.

Men vart börjar du?

Nedan presenterar jag en enkel femstegsguide för hur du kan kombinera SEO + content marketing för att driva mer trafik till din hemsida, samtidigt som du bygger bättre relationer med dina kunder.

Steg 1: Lär känna din målgrupp och ta reda på vad de bryr sig om (på riktigt!)

Hur väl känner du dina kunder?

Att verkligen förstå hur dina kunder tänker, vad som är viktigt för dem, vilka deras problem är i vardagen och vad de drömmer om är grundstenen i ditt content marketing-arbete.

Om du inte känner din målgrupp finns det inget underlag för vad ditt innehåll ska handla om.

Så lär känna din målgrupp. På riktigt.

Och nej, att på måfå gissa vad din målgrupp bryr sig om räknas inte.

Ut och prata med dem. Gör intervjuer och fråga dina kunder vad som intresserar dem.

Exempel på frågor du kan ställa:

  • “Vilka är dina största utmaningar i dagsläget?” (relaterat till det du arbetar med)
  • “Vilken typ av innehåll tar du del av i idag?”
  • “Vilka ämne skulle du vilja lära dig mer om?”
  • “Hur ser en typisk dag ut för dig?”

Responsen är nästan alltid positiv (människor älskar att prata om sig själva).

Om du inte kan intervjua dina kunder, prata i alla fall med någon som har direktkontakt med dem (säljare eller kundservice).

För att få en tydlig bild bör du skapa en eller flera personas som du kan utgå från.

Låt oss ta ett exempel:  E-handlaren Martins Hem & Bygg säljer verktyg för hemmafixare (borrmaskiner, sågar, arbetshandskar osv.) på nätet.

Martins_hem_bygg

Efter att har gjort intervjuer och skapat personas har jag kommit fram till att min målgrupp främst är intresserade att läsa om renovering av hemmet, gör-det-själv-tips och inredning.

Detta är vad min Martins Hem & Byggs blogg ska handla om.

Steg 2: Kombinera sökordsanalys och personas

Att göra en ordentlig sökordsanalys är en viktig del för att lyckas med SEO.

Att lägga upp en strategi för vilket innehåll som ska publicera (och vart) är en av de viktigaste delarna för att lyckas med content marketing.

Kombinera dessa två (sökordsanalys och content marketing-strategi) och du kommer att få en stabil grund att stå på.

När du fått tagit fram dina personas har du en bra uppfattning om vad dina potentiella kunder bryr sig om. Utgå från dessa och gör en sökordsanalys för att hitta ämne som både är relevant för dina kunder, men som samtidigt har möjlighet att driva organisk trafik från Google.

Jag använder huvudsakligen två olika tekniker för att göra detta:

Teknik 1: Spionera på dina konkurrenter
Det första sättet att få fram förslag på ämne till dina blogginlägg är att spionera på dina konkurrenter.

I mitt fall är jag intresserad att titta på konkurrenter som skriver om heminredning och gör-det-själv-tips för hemmet. Jag har valt villalivet.se som en passande sajt för min målgrupp.

I Ahrefs, skriv in sajten som du vill utforska i sökfältet och klicka på sök-knappen:

ahrefs_spionera1

Klicka dig sedan in under ”Organiska sökord”:

ahrefs_spana2

Här kan du sedan bläddra dig igenom en lång lista med sökord som kan vara relevanta för blogginlägg:

ahrefs_spana3

Teknik 2: Lista relevanta ämne och titta på sökvolymen

Det andra sättet är att göra en lista med ord som är relaterade till det du planerar att skriva om.

För Martins Hem & Bygg har jag tagit fram följande ord (givetvis bör din lista vara längre, detta är bara ett exempel):

• Inredning
• Kök
• Badrum
• Trädgård

När du har din lista redo går du in i det sökverktyg som du använder och utforskar sökningar som innehåller de relevanta sökorden.

I Ahfres gör du detta på följande sätt:

1: Logga in på ditt Ahrefs-konto och klicka på ”Kewwords explorer”:

KW_explorer1

2: Skriv i det sökord som du vill utforska (Badrum i detta fall) och klicka på sök-knappen

KW_explorer2

3: Scrolla ner och klicka på ”View all” under ”Having the same terms”. Här kan du se alla sökord som innehåller ordet ”inredning”:

Här kan du få en massa idéer för blogginlägg (sökvolym till höger):

KW_explorer4

4: Om du vill få mer inspiration för ämnen, gå tillbaka till sökordet igen och klicka på ”View all” under ”Question”. Här får du förslag på sökfraser som är frågor och innehåller ditt valda sökord (inredning i detta fall):

 

KW_explorer5

Exempel på frågor som innehåller ordet ”badrum”:

KW_explorer6

Steg 3: Sammanställ en lista för dina kommande blogginlägg

Efter att du utforskat potentiella ämne för dina blogginlägg, gör en lista för att sammanfatta dem. Inkludera sökorden, passande ämne och sökningar per månad:

planering_1

Givetvis kan du göra en mer utförlig lista med fler kolumner (mer ingående vad inläggen ska handla om, när de ska publiceras, hur inlägget ska spridas, vilka som rankar på sökorden i dagsläget, om det finns en featured snippet för sökordet osv.).

Steg 4: Skapa riktigt bra content

Jag har nämnt det flera gånger i tidigare inlägg: Content is king.

Det spelar ingen roll hur bra sökordsanalys du har gjort om du inte klarar av att skapa riktigt bra content.

Och ja, att skapa riktigt bra content tar tid. Men det är en väl värd investering.

Titta på vad dina konkurrenter har gjort (de som rankar nummer 1 – 3 i sökresultatet) och se vad du kan göra bättre.

Jag vill ranka på sökordet: ”Måla element” som har omkring 600 sökningar i månaden.

Dinbyggare.se rankar nummer ett på sökordet och har dessutom fått en featured snippet:

mala_element1

Dinbyggares artikel är 1000 ord lång och har bra underrubriker och bilder:

mala_element2

Vad kan Martins Hem och Bygg göra bättre?

Kanske vi kan skriva en längre och mer utförlig artikel. Vi skulle kunna addera fler underrubriker (tips på vad dessa kan handla om finns redan på plats nummer tre i sökresultatet):

mala_element3

Vi skulle också kunna spela in en kortare video om ämnet.

Efter att inlägget är skapat kan vi även arbeta med att få länkar till artikeln (artikeln på dinbyggare.se har inga länkar till sig):

mala_element4

Steg 5: Skapa relevanta CTA för att konvertera besökare

Trafik till din hemsida är bra. Men givetvis vill du även att din trafik konverterar.

Ditt företag tjänar mer på att ha 12 000 besökare i månaden och en konverteringsgrad på 4 %, än om du skulle haft 20 000 besökare i månaden och en konverteringsgrad på 2 %.

Och i slutändan är det affärer, inte antal besökare, som räknas för din verksamhet.

Det finns mängder med tips om vad du kan göra för att höja din konverteringsgrad (konverteringsoptimering är en hel avdelning i sig).

Du vill få besökarna som läser dina artiklar att på något sätt ta action, istället för att stänga ner sidan när de läst klart.

Det mest självklara sättet att göra detta är att skapa Call To Action (CTA).

Generiska CTA kan fungera, men det absolut bästa är att skapa unika CTA som är relevanta för de olika blogginläggen.

Låt oss ta en titt igen på hur Sportamore har gjort. Denna artikel ger tips på övningar att göra hemma:

hemmatraning

I slutet finns en CTA för att köpa redskapen som finns med i artikeln:

hemmatraning_2

Denna artikel handlar om hur man väljer rätt tennisracket:

tennisracket1

I slutet av artikeln finns Sportamores tennisrack listade:

tennisracket2

Du fattar poängen.

Om vi tar Martins Bygg & Hem som exempel:

Jag ska skriva en guide om att renovera badrummet. Här kommer jag troligtvis lägga in en CTA för vårt nyhetsbrev med tips för hemmafixaren. Jag kommer också att lägga in ett stycke med de bästa verktygen för att renovera i badrummet, och där länka till våra produkter.

Ett annat inlägg ska handla om att måla element. Här kommer jag att lägga in ett stycke med de bästa penslarna och färgerna för att måla element och länka till våra produkter.

Genom att lägga in skräddarsydda CTA kan du alltså fånga dina besökare i precis rätt ögonblick och konvertera dem från just besökare till kunder.

Sammanfattning

Fem enkla steg till att få fler kunder genom din blogg.

Inte så svårt, eller hur?

Genom att arbeta med både SEO och content marketing ser du till att ge värde på riktigt till dina kunder, samtidigt som du arbetar med att driva in mer trafik (och konvertera den).





Vill du veta varför du inte syns bättre på Google? Få en kostnadsfri unik rapport e-mailad till dig inom tre arbetsdagar*.
Vår expert med över 8 års erfarenhet går igenom er website. Han tittar dessutom på vad det är som gör att dina konkurrenter syns bättre på Google. Inga krav, inga förbindelser.
* Företaget behöver ha minst 10 miljoner kr i omsättning.

Martin Sundberg

Skrivet av: Martin Sundberg

Martin har arbetat flera år inom digital marknadsföring och älskar att hjälpa företag att få in fler affärer via Google. Han har en kandidatexamen i psykologi och studerar nu UX på masternivå.