Blogg > Content Marketing? Komplett guide med tips + exempel
content_marketing

Content marketing (eller content marknadsföring som man ofta säger i Sverige) har under de senaste åren blivit en marknadsföringsmetod som allt fler företag fått upp ögonen för.

När content marketing görs på rätt sätt kan det ge fantastiska resultat. Exempelvis har studier visat att content marketing i snitt kostar 62 % mindre och genererar upp till 3 gånger mer leads än traditionell marknadsföring.

Bild: demandmetric.com Men samtidigt tätnar konkurrensen om kundernas uppmärksamhet. Varje dag postas över fyra miljoner blogginlägg och statistik visar att mer än hälften av allt content på nätet förblir oläst. I den här artikeln kommer jag att gå igenom grunderna för Content Marketing.

Jag kommer prata om vad Content Marketing egentligen är, dess ursprung, bra tips för hur du kan komma igång med din Content Marketing och hur du bygger din Content Marketing strategi steg för steg.

Jag kommer också att gå igenom hur du kan använda SEO som en aktivitet för att maximera dina resultat från Content Marketing.

Avslutningsvis ger jag också några exempel på företag som har lyckats med sin Content Marketing.

Vad är Content Marketing?

Definitionen av Content Marketing är att en avsändare publicerar relevant och värdefullt innehåll för en given målgrupp och att detta innehåll publiceras på en regelbunden basis och sedan aktivt marknadsförs.

Målet med Content Marketing är att locka och attrahera en publik till den punkt att avsändaren vinner deras förtroende så att den publiken också återkommer.

Content Marketing innebär alltså att du som företagare lyckas skapa innehåll som din målgrupp (och förhoppningsvis framtida kunder) uppskattar och tycker är värdefullt att ta del av.

Genom att erbjuda din målgrupp relevant innehåll kan du så småningom konvertera dem till nya och slutligen återkommande kunder.

Typer av content marketing

Det finns en rad olika typer av Content Marketing. Det svenska ordet för “content” är ju som du vet “innehåll”. Ordets betydelse visar också på hur många varianter det finns.

Innehåll kan idag skapas i till exempel text, bild, ljud och video. Du som företagare kan alltså välja en strategi där du till exempel skapar innehåll i form av en podcast, en video på YouTube, eller genom skrivna artiklar på ditt företags hemsida eller blogg.

Se till exempel här hur Linas Matkasse också använder YouTube för att skapa intressant innehåll i form av matlagning och recept.

För att veta vilken typ av Content Marketing du ska fokusera på beror på den målgrupp du vänder dig till.

  • Är de aktiva podcast lyssnare?
  • Läser de mer traditionella tidningar?
  • Följer de vissa bloggar?

Det är dessa frågor du måste börja ställa dig innan du bestämmer vilken typ av innehåll du ska satsa på.

Jag återkommer senare i artikeln på hur du ska tänka kring målgrupp och strategi för Content Marketing.

Hur och när Content Marketing används

Content Marketing är en marknadsföringsmetod som du alltid kan använda när du ser behov av att jobba med att bygga på ditt varumärke, vilket egentligen är alltid.

Oavsett om du är i fasen av att precis ha startat upp ett nytt företag eller om du driver ett bolag som redan är väl etablerat så behöver du ha ett långsiktigt tänk kring hur du arbetar med ditt varumärke.

Det är här Content Marketing spelar en avgörande roll. Om du driver ett företag som har ett B2B- eller B2C-fokus spelar egentligen ingen roll.

I båda fallen har du en målgrupp som behöver lära känna och lita på ditt varumärke. Även om typen av innehåll kan skilja sig något mellan B2C och B2B Content Marketing så är det ändå lika viktigt för båda typerna av marknadsföring.

 

HubSpot är ett av alla exempel på B2B-företag som använder Content Marketing för att bygga en nära relation med sina kunder

7 tips för att komma igång med content marketing

Förhoppningsvis känner du dig nu taggad på att komma igång med Content Marketing för ditt företag. Bra! Då är det dags att sätta igång.

Jag har här listat sju konkreta tips på vad du kan göra för att stå ut i mängden och få in fler nya kunder med hjälp av Content Marketing.

1.Lär känna din målgrupp

Ett av de vanligaste misstagen som företagare gör är att bara skapa innehåll som de själva tycker om att skriva om eller är intresserade av.

Som jag nämnde tidigare handlar Content Marketing om att skapa innehåll för din målgrupp - inte för dig själv.

Du måste därför börja med att verkligen lära känna din målgrupp på djupet.

  • Vad är viktigt för dem?
  • Vad behöver de?
  • Vad är deras utmaningar eller rädslor?
  • Hur ser deras dagar ut?
  • Vart vänder de sig för att hitta information eller inspiration?

Detta är bara några exempel på frågor du bör ställa dig för att börja bygga en tydlig bild av vilka personerna i din målgrupp är.

Försök skapa dig en så kallas persona som sammanfattar din målgrupp i en enda person där du tydligt beskriver hur han eller hon fungerar, tänker och beter sig.

Utifrån det skapar du sedan innehåll som just den personen skulle uppfatta som relevant och intressant. Ett bra sätt att skapa en persona är genom att rita en mind map som den här:

Bild: mindmappingsoftwareblog.com

2. Fokusera på att ge värde, inte på att sälja

Som jag tidigare nämnt så är grunden till lyckad Content Marketing att skapa innehåll som din målgrupp på riktigt tycker är värdefullt.

Endast genom att skapa, enligt dem, intressant innehåll kommer de att fortsätta ta del av det och konvertera till kunder. Fokusera mindre på att sälja och prata om dina produkter eller tjänster och satsa istället på att skapa innehåll som din målgrupp verkligen vill ta del av och som gör en skillnad för dem.

Ta exempel ett företag som säljer fiskeutrustning online. Vilket typ av innehåll tror du deras målgrupp tycker är mest relevant:

  1. Ett inlägg som handlar om varför dina fiskespön är de bästa på marknaden
  2. Ett inlägg som ger dig tips om hur du fiskar olika sorters fisk som här hos Kurres Fiskeshop

Content Marketing handlar alltså inte om att få in snabba sälj eller leads, utan snarare att bygga långsiktiga relationer med din målgrupp och så småningom dina kunder.

3.Lägg tid på att skapa riktigt bra innehåll

Med tanke på att mängden content som skapas är enorm (4+ miljoner nya blogginlägg per dag), så är det viktigare än någonsin att skapa innehåll som verkligen står ut.

Försök hitta vinklar och idéer som verkligen gör ditt innehåll unikt och får din målgrupp att stanna upp i flödet. Detta tar tid och låt det göra det.

Ingen kommer att bry sig om ditt innehåll om du inte har gjort det riktigt bra.

4. Glöm inte bort att sprida och marknadsföra ditt innehåll

Även om att skapa riktigt bra innehåll tar tid måste du också alltid räkna in tid för att sprida ditt innehåll. Hur ska du annars se till att din målgrupp vet om att ditt innehåll ens finns?

Faktum är att det är just spridningen (eller snarare avsaknaden av den) som gör att många företag misslyckas med sin content marknadsföring.

Se till att sprida ditt innehåll i alla dina kanaler (Facebook, Linkedin, Twitter etc.).

Det kan även vara en god idé att försöka få spridning genom att posta ditt content där din målgrupp befinner sig (Facebook-grupper, forum etc.).

5. Sätt upp en tydlig strategi

Det måste alltid finnas en tydlig strategi innan du sätter igång med att skapa ditt content.

En relativt ny rapport från Content Marketing Institute visade att ha en dokumenterad strategi var en av de främsta framgångsfaktorerna för B2B-företag som lyckas med sin content marketing.

Längre ner i denna artikel ger jag dig tips på hur du steg för steg kan skapa Content Marketing Strategi.

6. Kontinuitet och tålamod är A och O

Content Marketing är ett långsiktigt arbete och du kan räkna med att det kommer ta ett bra tag innan du ser resultaten från det.

Exakt hur länge är omöjligt att säga, men minst ett år av regelbunden publicering av bra innehåll får man oftast räkna med.

Om du är van vid betald annonsering där resultaten oftast kommer direkt så kan ett år kännas som en evighet.

Men om du har lagt upp en bra strategi, skapar välproducerat innehåll och ser till att få spridning så kommer det att vara värt mödan.

Dessutom är resultaten från Content Marketing långsiktiga och oftast betydligt mer kostnadseffektiva än traditionell marknadsföring.

7. Analysera, följ upp och utvärdera

Det är viktigt att regelbundet utvärdera ditt arbete. Analysera vad som fungerar och vad som inte fungerar. Din strategi är inte skriven i sten utan kommer troligtvis att behöva justeras ett antal gånger under resans gång baserat på vilken typ av content som går hem bäst hos din målgrupp.

Du kan använda flera olika parametrar för att följa upp och utvärdera. Exempelvis kan du mäta och jämföra antal visningar, delningar, likes och bounce rates.

I det långa loppet är dock den absolut viktigaste parametern dina affärsmål, såsom ökat antal konvertering, fler kunder eller lägre kostnad per lead.

Hur du bygger din Content Marketing strategi - steg för steg

Jag har nu nämnt flera gånger hur viktigt det är att du skapar en tydlig och genomarbetat Content Marketing strategi som är väl förankrad i din målgrupp.

I det här avsnittet ger jag dig tips på hur du i fyra steg bygger upp en strategi för att lyckas med din Content Marketing.

1. Sätt mål och definiera din målgrupp

Den första fasen handlar om att du och resten av ditt team ska sätta er ner och konkretisera vad ert mål med Content Marketing ska vara.

Varför ska ni satsa på Content Marketing? Svaret på den frågan ska aldrig vara “för att alla andra gör det”. Ni måste ha ett mycket mer genomtänkt och välformulerat mål än så. Det är även under den första fasen du gör research om din målgrupp för att förstå deras behov och problem.

Utifrån det skapar du en persona som ni använder i arbetet framåt.

Om ni jobbar med Content Marketing som ett team är det också nu ni delar upp tydliga roller och bestämmer vem som ska göra vad.

En bra metod att använda när du sätter mål är skapa så kallade SMART goals. Varje mål du sätter ska då följa dessa kriterier:

Bild: tlnt.com

2. Gör en innehållsplan eller innehållskalender

I det andra steget av att utveckla din strategi bestämmer du vilka ämnen du ska prata om i din Content Marketing som du vet är relevanta för din målgrupp.

Du gör också en plan över vilka kanaler du ska publicera ditt innehåll i och hur ofta du ska publicera det. Mitt tips är här att skapa en innehållskalender som tydligt visar vad som ska skapas, vem som ska producera vad, när det måste vara klart och vart det ska publiceras.

Du hittar bra tips på hur du bygger din innehållskalender i denna artikel från HubSpot.

De rekommenderar att använda verktyg som Trello för att planera ditt innehåll. Se ett exempel här:

3. Gör en plan för hur du ska sprida ditt innehåll

För att så många som möjligt i din målgrupp ska ta del av ditt innehåll måste din strategi också innehålla en plan för hur du ska sprida ditt innehåll.

Kartlägg alla aktiviteter du ska använda för att marknadsföra ditt innehåll. En viktig aktivitet är sökordsoptimering (SEO) vilket jag återkommer till i nästa avsnitt.

4. Bestäm mätpunkter för att analysera ditt resultat

För att lyckas med din Content Marketing måste du skapa ett beteende av att ständigt testa dig fram till vad som fungerar.

Sätt upp tydliga mätpunkter för att testa om ditt innehåll har den effekt du vill på ditt företags framgång. Det kan till exempel vara nya leads, klicks, eller anmälningar till ett nyhetsbrev.

Var noga med att dessa mätpunkter faktiskt reflekterar huruvida du närmar dig dina mål eller inte. Det är också viktigt att du i din strategi planerar in möten med alla som är involverade att leverera i din Content Marketing strategi så att ni tillsammans följer upp och ser om ni bör göra förändringar eller testa något nytt.

Content Marketing är ett aktivt arbete som kräver ständiga uppdateringar och förbättringar.

Content Marketing och SEO i 5 steg

Kommer du ihåg att jag tidigare nämnde att när du skapar din Content Marketing strategi så är SEO (sökmotoroptimering) en av de viktigaste aktiviteterna du kan använda för att sprida ditt innehåll. Det är nu dags att vi tittar närmare på just SEO och hur det används inom Content Marketing.

Content marketing och SEO ses alltför ofta som två separata delar i en marknadsföringsstrategi. Men faktum är att de hänger ihop, och till stor del överlappar med varandra.

Att kombinera SEO och Content Marketing är lite som att slå två flugor i en smäll: du arbetar med att driva mer organisk trafik till din hemsida (SEO), samtidigt som varumärket och relationen med kunder stärks (content marketing).

För att illustrera hur ett lyckat SEO + Content Marketing-arbete kan se ut, låt oss ta en titt på e-handlaren Sportamore. På Sportamores blogg (Sportamore Magazine) publiceras dagligen artiklar om ämne som är relevanta för företags målgrupp, såsom träning, mode och wellness (Content Marketing):  

 

Samtidigt tyder statistiken på att man även lagt stort fokus på SEO. Sportamore Magazine får uppskattningsvis 56 000 besökare i månaden från Googles sökresultat:

 

Nedan presenterar jag en enkel guide i fem steg för hur du kan använda SEO i din Content Marketing strategi för att driva mer trafik till din hemsida, samtidigt som du bygger bättre relationer med dina kunder.

1. Använd din målgrupps-persona

Den research du redan gjort när du skapat din Content Marketing strategi kan du nu även använda för din SEO.

Det är utifrån den målgrupp du har definierat som du skapar allt ditt innehåll - även det du ska använda till SEO.

Låt oss ta ett exempel: E-handlaren Martins Hem & Bygg säljer verktyg för hemmafixare (borrmaskiner, sågar, arbetshandskar osv.) på nätet.

Efter att Martin har gjort intervjuer och skapat personas har Martin kommit fram till att hans målgrupp främst är intresserade att läsa om renovering av hemmet, gör-det-själv-tips och inredning.

Detta är därför vad Martins Hem & Byggs blogg ska handla om.

2. Kombinera sökordsanalys och personas

Att göra en ordentlig sökordsanalys är en viktig del för att lyckas med SEO. Som jag nämnde under strategiavsnittet så är att lägga upp en plan för vilket innehåll som ska publiceras (och vart) en av de viktigaste delarna för att lyckas med din Content Marketing.

Kombinera dessa två (sökordsanalys och din Content Marketing-strategi) och du kommer att få en stabil grund att stå på.

Utgå från din persona och gör sedan en sökordsanalys för att hitta ämnen som är relevant för dina kunder men som samtidigt har möjlighet att driva organisk trafik från Google.

Jag använder huvudsakligen två olika tekniker för att göra detta:

Teknik 1: Spionera på dina konkurrenter

Det första sättet att få fram förslag på ämne till dina blogginlägg är att spionera på dina konkurrenter. I mitt exempel om Martin gäller det att titta på konkurrenter som skriver om heminredning och gör-det-själv-tips för hemmet.

Martin har valt villalivet.se som en passande sajt för hans målgrupp.

Använd sedan verktyget Ahrefs och skriv in sajten som du vill utforska i sökfältet och klicka på sök-knappen:

Här kan du sedan bläddra dig igenom en lång lista med sökord som kan vara relevanta för blogginlägg:

Teknik 2: Lista relevanta ämnen och titta på sökvolymen

Det andra sättet är att göra en lista med ord som är relaterade till det du planerar att skriva om. Till exempel för Martins Hem & Bygg togs följande ord fram (givetvis bör din lista vara längre, detta är bara ett exempel):

  • Inredning
  • Kök
  • Badrum
  • Trädgård

När du har din lista redo går du in i det sökverktyg som du använder och utforskar sökningar som innehåller de relevanta sökorden.

I Ahrefs gör du detta på följande sätt: 1. Logga in på ditt Ahrefs-konto och klicka på ”Kewwords explorer”:

2. Skriv i det sökord som du vill utforska (Badrum i detta fall) och klicka på sök-knappen

3. Scrolla ner och klicka på ”View all” under ”Having the same terms”. Här kan du se alla sökord som innehåller ordet ”inredning”:

Här kan du få en massa idéer för blogginlägg (sökvolym till höger):

4. Om du vill få mer inspiration för ämnen, gå tillbaka till sökordet igen och klicka på ”View all” under ”Question”.

Här får du förslag på sökfraser som är frågor och innehåller ditt valda sökord (inredning i detta fall):

Steg 3: Samla dina ideer i din innehållsplan

Efter att du utforskat potentiella ämne för dina blogginlägg, gör en lista för att sammanfatta dem. Inkludera sökorden, passande ämne och sökningar per månad.

Denna lista blir sen en del av din hela Content Marketing strategi i form av din innehållsplan. Din lista kan till exempel se ut såhär:

Givetvis kan du göra en mer utförlig lista med fler kolumner (mer ingående vad inläggen ska handla om, när de ska publiceras, hur du ska sprida inlägget, vilka som rankar på sökorden i dagsläget och om det finns en featured snippet för sökordet osv.). 

Steg 4: Skapa riktigt bra content

Jag har nämnt det flera gånger tidigare i detta inlägg men content is king. Det spelar ingen roll hur bra sökordsanalys du har gjort om du inte klarar av att skapa riktigt bra innehåll.

Och ja, att skapa riktigt bra innehåll tar tid. Men det är en väl värd investering. Ett bra tips här är att titta på vad dina konkurrenter har gjort (de som rankar nummer 1 – 3 i sökresultatet) och lär från dem.

Se också vad du kan göra bättre än dem. Vi tittar på exemplet om Martin igen. Han kommer använda söktermen ”Måla element” som har omkring 600 sökningar i månaden.

Hans konkurrent Dinbyggare.se rankar nummer ett på sökordet och har dessutom fått en featured snippet:

Tittar vi närmare på Dinbyggares artikel ser vi att den är 1000 ord lång och har både bra underrubriker och bilder:

Vad kan

Martins Hem och Bygg göra bättre? Kanske kan han skriva en längre och mer utförlig artikel? Han skulle kunna addera fler underrubriker (tips på vad dessa kan handla om finns redan på plats nummer tre i sökresultatet):

Han skulle också kunna spela in en kortare video om ämnet. Efter att inlägget är skapat kan han även arbeta med att få länkar till artikeln (artikeln på dinbyggare.se har inga länkar till sig):

Steg 5: Skapa relevanta CTA för att konvertera besökare

Som jag nämnt tidigare är det viktigt att ständigt analysera resultatet av din Content Marketing. Det samma gäller självklart för biten som inkluderar SEO.

Vilka mätpunkter ska du då använda för att utvärdera ditt resultat i SEO? Trafik till din hemsida är bra men givetvis vill du även att din trafik konverterar.

Ditt företag tjänar mer på att ha 12 000 besökare i månaden och en konverteringsgrad på 4 %, än om du skulle haft 20 000 besökare i månaden och en konverteringsgrad på 2 %.

Och i slutändan är det affärer, inte antal besökare, som räknas för din verksamhet.

Det finns mängder med tips om vad du kan göra för att höja din konverteringsgrad (konverteringsoptimering är en hel avdelning i sig).

Du vill få besökarna som läser dina artiklar att på något sätt ta action, istället för att stänga ner sidan när de läst klart. Det mest självklara sättet att göra detta är att skapa så kallade Call To Action (CTA).

Mer generiska CTA kan fungera, men det absolut bästa är att skapa unika CTA som är relevanta för dina olika blogginlägg.

Som ett exempel, låt oss ta en titt på hur Sportamore har gjort.

Denna artikel ger tips på övningar att göra hemma:

I slutet finns en CTA för att köpa redskapen som finns med i artikeln:

 

Här är också en artikel som handlar om hur man väljer rätt tennisracket:

 

I slutet av artikeln finns Sportamores tennisrack listade:

Genom att lägga in skräddarsydda CTA kan du alltså fånga dina besökare i precis rätt ögonblick och konvertera dem från just besökare till kunder.

Exempel på lyckad Content Marketing

För att avsluta denna guide tänkte jag att vi ska titta på några exempel där företag har lyckats väl med sin Content Marketing. Kanske kan du använda detta som inspiration till när du nu ska komma igång själv?

ICA

ICA Recept finns tiotusentals recept för alla möjliga tillfällen.

Sidan har över 3,5 miljoner (!) visningar varje månad. Utöver ICA recept så har ICA även sina egna appar och kundtidningen Buffé:

Avanza

I Avanzapodden tar man upp olika ämne som berör sparande och privatekonomi:

Sportamore

Sportamore Magazine publicerar Sportamore artiklar som berör målgruppens intresse såsom träning, mode och wellness.

Magasinet har fler än 50 000 besök varje månad:

 

Nu är det dags för dig att sätta igång. Lycka till!

*” anger obligatoriska fält

Kontakta oss

Vi arbetar med dig för att skapa en skräddarsydd lösning som passar just dina behov - boka ett möte och begär din offert

Martin Sundberg

Martin är marknadsansvarig på Viseo. Han har flera års erfarenhet inom content-marknadsföring, SEO och konvertering. Han har även en master-utbildning i UX-design. På fritiden driver han ett Amazon-projekt i USA.