14 sätt att öka din konverteringsgrad för din e-handel (och 3 saker du bör undvika)

Skrivet av Marcus Sandström 09 / 06 / 16

Letar du efter sätt att boosta din konverteringsgrad på din e-handel?  Då har du kommit rätt! Jag har sammanställt 14 olika sätt (med statistik och exempel) som kan öka din konverteringsgrad idag. Jag har också tagit fram 3 saker du inte borde göra om du inte vill att din konverteringsgrad ska sjunka (döh!).

Som vanligt när det gäller konverteringsoptimering så måste du testa vad som fungerar bäst för dig men du kan använda den här listan som inspiration baserat på vad som fungerat för andra.

Jag skulle kunna ha gjort den här listan hur lång som helst men jag har fokuserat på att ta fram punkter som inte är för svåra att genomföra och som kan ha stor påverkan på konverteringsgraden.

Letar du efter en mer grundläggande guide till konverteringsoptimering?.

Då kör vi!

Först och främst…

Några saker först bara. Om du inte har gjort det här så kan du börja med att göra dem direkt:

Se till att den webbplats är responsiv (OBS! inte alltid det bästa med responsiv site. Kan vara bra med olika versioner beroende på enhet. Det viktiga är att siten är optimerad för mobila enheter), laddar snabbt, dina produkter har höguplösta bilder och att du har tydliga Call To Action knappar.

När vi nu fått det ur vägen… Här kommer listan: (håll i dig)

1. Använd “exit intent” popups

Tänk dig att att en besökare surfar runt på din e-handel, lägger något i varukorgen men av någon anledning så slutför han/hon inte ordern.  Istället så rör besökaren pekaren mot krysset för att stänga ned fliken eller webbläsaren.

Då kommer det up en ruta som säger “Använd den här kupongen för att få 10% rabatt“. Visst ökar det chansen att besökaren skulle handla? Och personen skulle ändå lämnat webbplatsen så du har inte mycket att förlora. Var dock försiktig med att alltid ge iväg rabattkuponger då återkommande besökare kan bli vana vid att alltid förvänta sig en rabatt. Mixa upp det lite med andra erbjudanden!

Du kan också testa att göra din pop up lite rolig. Kolla in den här listan för lite idéer.

2. Använd videos för dina mest sålda produkter

Förutom att använda högupplösta bilder för dina produkter så kan du också använda videos. Åtminstone för dina best populära produkter eller tjänster.

Studier har visat att konverteringsgraden kan öka med över 100% med hjälp av videor.

Increase conversion rate

 

3. Använd punktlistor

Du ju vill göra det så enkelt som möjligt för besökare att se vilka egenskaper och fördelar dina produkter har. Det allra enklast då är att använda dig av punktlistor. Du vill alltid göra det så friktionsfritt och enkelt som möjligt för dina besökare att ta ett beslut.

Zalando:

Zalando bullet points

 Amazon:

amazon bullet points

4. Live chat

En stor anledning till att många besökare inte genomför sina köp är att de har frågor som de inte fått svar på. Om du har en live chat på sidan så kan du direkt hjälpa någon som har tveksamheter eller frågor.

En annan sak som är bra med live chat är att du där har möjlighet att samla in information om kunderna. Vilka frågor ställer de, vad tvekar de på ,vad tänker de på? Du kan sedan använda den datan för att förbättra din webbplats och på så sätt också öka konverteringsgraden.

Lite intressant statistik:

  • 63% av besökarna var mer benägna att återvända till en webbplats som hade en live chat
  • 62% sa att en live chat gjorde att det var större chans att de skulle köpa på webbplatsen igen
  • 38% sa att de hade handlat tack vare live chatten

Källa: emarketer

5. Optimera hur du får e-mail signups genom pop-ups

Dan Zarella har gjort en case study där han visar hur antalet prenumerationer han fått genom hemsidan dubblades sedan han började fråga sina besökare om deras emailadresser via pop ups på hemsidan.

pop up newsletter

Vi på Viseo har återkommande sett de här resultaten. En affiliate sida vi jobbade med ökade deras prenumerationer med 300%(!) när vi satte upp pop-ups som frågar efter mailadressen.

Det viktiga är att du har relevanta och bra erbjudanden, då kommer besökarna inte att bli irriterade och de delar gärna med sig av mailadressen.

6. Använd “trust badges”

En “trust badge” är helt enkelt en bild du använder på hemsidan för att besökaren ska känna sig mer säker. Beroende på vad du säljer så kan det vara olika badges som fungerar bäst.

I Sverige så är typiska “trust badges” t.ex Klarna, Payson, Trygg E-handel eller Soliditet Rating.

trygg ehandelklarnaratinglogotyp

7. Förbättra din sökfunktion på sidan

Det här är ofta ett stort problem på många webshoppar oh webbplatser. Sökfunktionerna fungerar tyvärr väldigt ofta alldeles för dåligt. Du har säkert själv varit frustrerad över detta på många webbplatser tidigare. Så se till att det funkar i din e-handel.

Screen Pages visade tydligt hur folk som använder sök på webbplatsen tenderar att spendera mer pengar.

8. Lägg till möjligheten att recensera

När du låter användare recensera dina produkter på så ökar du chansen, åtminstone om du får bra recensioner, att dina besökare köper. Vi vet att när man kan se vad andra tycker så ökar det chansen att man själv köper.

När FigLeavs lade till produktrecensioner på sin site så blev besökarna 35% mer benägna att handla.

9. Gratis frakt och returer

I Sverige så är vi rätt bra på att ge gratis frakt, många webbplatser erbjuder nu det, åtminstone om man handlar över en viss summa. Om du inte gör det idag så kan det vara värt att testa! Vi har sett många fall där man höjer produktpriserna men ger fri frakt vilket både ökat snittordern och höjt konverteringsgraden.

Speciellt om du säljer kläder så kan det också vara värt att ge gratis retur. De allra flesta utnyttjar inte en sådan policy men det får besökaren att känna sig säker och bekväm med att handla.

En undersökning gjord av AlixPartners rankade anledningarna till att folk lämnar sin varukorg:

1. Man ville se eller röra vid en produkt innan man köper den (37%)
2. Frakten för hög (36%)
3. Oroad över hur bra kvalitén på produkten är (26%)
4. Hur enkelt det är att lämna tillbaka produkten (20%)

10. Testa något helt nytt

Istället för att göra en helt ny design av din e-handel (vilket man i regel bör undvika) så testa att göra något helt nytt i den nuvarande designen. Vad kan du testa att göra för att få dina besökare att vilja använda er webbplats mer?

Titta på hur Zalando genom att kalla sin varukorg för “My bag” gör att deras webbplats direkt känns mycket personligare, annorlunda och roligare. De har garanterat testa detta (Zalando har 80 personer i sitt konverteringsteam) och sett att det konverterat bättre. Det är trots allt “My Bag” och inte en tråkig varukorg.

Varning! Här vill jag dock klargöra något angående just det här exemplet. I regel så ska man använda sig av vad som är “allmänt accepterat” för att besökarna inte ska bli konfunderade. Om alla kallar det “varukorg” så ska du i regel kalla det “varukorg” så man inte behöver tänka. Den svenska versionen av Zalando så har de forfarande påsen som ikon men de kallar det “varukorg”, det kanske inte funkar att kalla det “min påse” i Sverige. För den engelska versionen så verkar det som sagt funka bra och det är ett annorlunda och nytänkande exempel.

Zalando my bag

11. Visa bästsäljare

Det här kan du göra av två anledningar. Dels så vet du ju att dessa varor säljer bra, så varför inte göra de extra synliga så att fler upptäcker dem och de kan sälja ännu bättre? Men om du dessutom skriver “bästsäljare” bredvid produkterna så ser ju besökarna att många andra köpt dem, vilket kallas “social proof”. Precis på samma sätt som recensioner fungerar så blir det som om man “röstar” på att produkten är bra.

12. Visa relaterade produkter eller tjänster

När kunden är lagt till en vara i varukorgen så kan du visa relaterade produkter och t.ex säga “andra kunder har köpt XYZ tillsammans med den här produkten” eller något liknande. Det ökar chansen att kunden handlar mer.

fab example related items

13. Foton på riktiga personer

Om du lägger till riktiga foton på personer (inte hemska stock foton som allt för många använder) på din site så kan du öka din konverteringsgrad. VWO har skrivit om siter som ökat sin konverteringsgrad med mer än 95%.

14. Lägg till rekommendationer

Det här är nära relaterat till tipset om att lägga till recensioner på webbplatsen. Om du använder citat, foton och rekommendationer från personer som handlat hos dig så kan du öka konverteringen. Wikijob fick 30% högre konverteringsgrad när de började använda rekommendationer på hemsidan.

3 saker att inte göra:

1. Tvinga  folk att registrera sig

25,6% av folk som handlar online säger att de skulle avsluta ett köp om de tvingades att registrera sig. Du vet själv hur jobbigt det är, locka istället med att man får något bra om man registrerar sig, tvinga inte.

2. Kopiera inte rakt av från stora e-handelsbutiker

Jaha, men några av rekommendationerna ovan kommer från Amazon och stora märken tänker du. Så vad menar jag? Jo, plocka gärna ut enskilda saker som t.ex att visa relaterade produkter vid utchecking, att låta folk lämna recensioner eller att använda punktlistor för produktegenskaper. Men kopiera inte allt rakt av. Amazon och de andra stora butikerna är extremt välkända och de “kommer undan” med saker som mindre e-handlare inte gör.

Så testa enskilda saker, men ta inte hela koncept rakt av.

3. Använd inte för långa formulär

Du gillar inte att fylla i långa formulär, eller hur? Det gör inte dina kunder heller. Försök att göra allt så enkelt som möjligt att fylla i.

Imageescape reducerade deras formulär från 11 till 4 fält och fick en 120% högre konverteringsgrad.

Slutord

Där har du dem! 14 sätt att förbättra din e-handels konverteringsgrad. Implementera och se hur bra de fungerar för just din webbplats. Kom ihåg att allt alltid måste testas!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

Skrivet av: Marcus Sandström

Marcus är en av grundarna till Viseo. Han jobbar sedan flera år tillbaka med att hjälpa företagare att nå sina mål med hjälp av internetmarknadsföring.