Hur du sätter upp ett A/B test

Skrivet av Marcus Sandström 11 / 03 / 14

En stor del av sökmotoroptimering är konverteringsoptimering och en stor del av konverteringsoptimering är så kallad A/B testning. Vad man gör är att sätta upp två eller flera undersidor med olika innehåll för att jämföra och se vilket sida som fungerar bäst.

Du kan t.ex. använda det genom att för samma erbjudande ha olika texter/bilder på sidan där du på olika sätt för fram ditt erbjudanden. Under en viss tid dirigerar då Google Analytics trafiken till de olika undersidorna och tittar på vilken som presterat bäst.

Så här gör du för att sätta upp experiment i Google Analytics.

1. Skapa ett experiment (A/B test)
Logga in på Google Analytics och välj “Beteende” på vänster sida och välj sedan “Experiment” i undermenyn som kommer upp. Du kommer då till en ny sida som listar dina experiment. Se till att du scrollat högst upp på sidan annars kan det vara svårt att se knappen “Skapa experiment” som du ska trycka på. Du ser nu den här sidan:

Analytics1

Först så anger du ett namn på experimentet. Sedan väljer du vilket mätvärde du ska ha under Experimentets mål, vilket kan vara t.ex transaktioner, slutförda mål eller sidvisningar.
Om du inte skapat minst ett mål tidigare eller om du vill skapa ett nytt mål för experimentet trycker du helt enkelt på “skapa nytt mål”. Ett mål är alltså vad du vill mäta på sidan, för när du testar två olika sidor som måste Google veta vilken som till slut ska bli vinnare. Sen väljer du hur stor procentandel av besökarna på sidan som ska ingå i själva experimentet (A/B testet). Om du redan har mycket trafik till undersidan och du vet att de konverterar så kan det bara bra att låta den ursprungliga sidan vara med i testet och så väljer du 100%.

Steg 2: Ange sidor

Analyticcs2

Du anger webbadressen till den ursprungliga sidan, alltså “A” sidan som är originalet. Klicka på retur så får du en förhandsgranskning av den.
Ange sedan ett namn på den så att den blir enkel att hitta. Nu ställer du in varianterna, du kan välja upp till 5 olika sidor att testa med. Vad som kommer att hända nu är alltså att när någon kommer till orginalsidan så kommer en kod (som är nästa steg) antingen låta besökaren stanna på orginalsidan eller skickas vidare till varianten.

Steg3: Lägg in koden på sidan

Om du är van vid programmering eller har gjort sidan själv kan du lägga in koden på egen hand annars kan den som är ansvarig för er webb gör det. Google Analytics spårningskod måste finnas installerad på varje undersida som ska vara med i experimentet.

När du lagt in koden enligt instruktionerna på sidan så klickas du på “nästa steg” för att låta Google Analytics verifiera koden åt dig. Om det är några fel så står det vad du kan göra för att ordna det.

Analytics3

Steg 4: Starta experimentet

Klicka sedan på “starta experimentet” när du ser att koden är i sin ordning. Nu startar experimentet och fortsätter under den period du har valt. Om du gjort allt rätt så kommer du nu efter en tid ha svart på vitt vilken av dina olika undersidor som fungerar bäst.

Om du har några frågor kring detta så tveka inte att skriva en kommentar så svarar vi så snabbt vi kan.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

Skrivet av: Marcus Sandström

Marcus är en av grundarna till Viseo. Han jobbar sedan flera år tillbaka med att hjälpa företagare att nå sina mål med hjälp av internetmarknadsföring.