Blogg > On-page SEO: Det absolut viktigaste att tänka på
html2

On page optimering handlar om att göra hela din hemsida(webbplats) anpassad för Google och användaren så att de hittar dig bättre. Den andra delen av sökmotoroptimering kallas "off page" och det är något man jobbar med dagligen. Men med hjälp av detta kan du komma en bra bit på vägen!

Jag har tagit med de delar som är absolut viktigast för att du snabbt ska få bättre positioner på Google, få fler personer att klicka in till din webbplats eller blogg samt få fler besökare att utföra det du vill att det ska utföra (köpa något, kontakta dig, signa upp för ett nyhetsbrev etc.) Dessa delar är titlar, undersidor, URL:er samt texten på sidan för att få bättre positioner på Google. Men för att få ut något av on page optimeringen så behövs det också jobbas med klickfrekvensen och grundläggande konverteringsoptimering.

1. Skapa en överblick över de viktigaste HTML elementen och dina URL:er

Först och främst är det viktigt att du ser varje undersida på din webbplats som en egen sida. Sökmotorerna tittar visserligen på domänen i helhet men det är varje undersida för sig som rankar på Google.

Istället för att manuellt försöka få en bra överblick på hur din webbplats ser ut idag så kan du använda dig av en s.k. "site crawler" t.ex Xenu eller Screaming Frog. Vad du vill få fram är hur dina titlar, meta description och URL ser ut. Jag använder Xenu som exempel här eftersom att det är enklare att använda. Du laddar ned Xenu här och skriver sedan in din adress.

Efter testet har utförts kan du först sortera efter typ och sedan väljer du File--> Export to TAB seperated file. Du går sedan till den sparade textfilen, markerar allt i den, öppnar ett Excel dokument och klistrar in innehållet där. De fält du ska spara är URL, Title och Meta description, allt annat kan du ta bort för att få en tydligare överblick.

2. Strukturera hemsidan med bra och berättande URL:er och undersidor

Ordna din webbplats på ett sådant sätt att den är enkelt att läsa båda för besökaren och sökmotorerna. Om ditt företag tillhandahåller olika tjänster eller olika produkter så bör du ha en undersida för alla olika produkter. Om du har ett bra CMS system brukar det vara enkelt att ändra allt det här själv utan att gå in i koden.

linas

För att ta ett exempel: linasfinablommor.se/krukväxter/ där krukväxternas olika kategorier sedan får egna undersidor: linasfinablommor.se/krukväxter/kaktusar/. Sedan har de olika kaktusarna egna undersidor, alltså: linasfinablommor.se/krukväxter/kaktusar/vårkaktus och  linasfinablommor.se/krukväxter/kaktusar/glasörtskaktus. 

Vad som händer nu är att när en person söker efter t.ex. “vårkaktus” så är det en mycket större chans att din undersida som vårkaktusar syns högt bland sökträffarna på Google, än om du bara hade haft en undersida som var döpt till “krukväxter” och där du lagt in t.ex 20 olika krukväxter.

Vi brukar säga att man ska börja med att rikta in sig på max två sökfraser per undersida som huvudsökord. Har du alltså bara två olika kaktusarter och du vet att du aldrig kommer att få några fler så skulle det kunna räcka med linasfinablommor.se/krukväxter/kaktusar/ och på den undersidan har du bilder och information om dessa två kaktusar.

Det är viktigt att URL:erna döps efter vad just den undersidan handlar om. Om du byter URL på en undersida, tänk på att alltid lägga in en 301:a (permanent redirect) så att om en person har sparat den gamla länken och går in på den undersidan så kommer han vidare till rätt sida, och inte får ett 404 fel. Man överför också en viss länkkraft om den gamla undersidan hade länkar till dig.

En annan viktig sak gällande redirects: I moderna CMS system så har man från början valt om en webbplats ska använda www eller utan www (ja det har faktiskt betydelse, Google ser detta som två olika domän vilket inte är bra). Viseo använder t.ex utan www (https://viseo.se) eftersom att vi vill ha en så kort adress som möjligt  och för att det känns modernare och fräschare i sökresultaten.

Det gör dessutom det enklare att dela blogginlägg i social media. Om du har ett äldre CMS eller av någon annan anledningen kan komma in på din webbplats med både www och utan www eller om bara en av dem fungerar så måste du göra en så kallade 301 redirect från den ena till den andra.

Innan du gör det så bör du kontrollera vilket av underdomänen som är "starkast" i Googles ögon, alltså vilken som har mest länkar till sig. Det kan man göra med olika verktyg. Kontakta oss här eller maila till oss så hjälper vi dig gratis att ta reda på vilket av dem du borde använda.

3.Titlarna

Det är viktigt att titeln-taggen på sidorna innehåller de ord/sökord som du vill försöka synas på för just den undersidan. Som sagt bör du endast optimera respektive undersida för max två sökord/sökfraser. Du vill också få med ditt företagsnamn eller namnet på din webbplats så att folk tydligt ser vilken hemsida eller vilket företag de besökare. På Google syns i regel 65-69 tecken.

Du kan använda ett verktyg för att se hur din titel kommer att se ut i Google genom att söka efter "SERP Snippet Optimization Tool". Om din title är för lång förkortar Google den automatiskt vilket varken ser särskilt snyggt ut eller hjälper till att få fram ditt budskap - så håll dig inom gränsen! Det är också viktigt att du inte har samma titlar på dina olika undersidor. Varje undersida är ju unik och därför ska du ha en unik titel.

viseo seo

4.Meta description - Gör dem säljande!

Detta ska inte sammanblandas med meta keywords, som du inte behöver bry dig om över huvud taget. Meta description är den text som syns under titeln och under adressen i Googles sökresultat. Det är helt enkelt en beskrivande text för undersidan. Meta description är inte viktig i avseendet att synas högt i sökresultaten, men däremot kan den höja din CTR(klickfrekvens), d.v.s. hur stor andel av sökarna som väljer ditt sökresultat.  

Det är inte alltid Google väljer att visa den text du har valt, men oftast så gör dem det. Här vill du ha något säljande och gärna få med en USP(Unique Selling Point) om vad som skiljer dig från alla andra i sökresultatet. Så om du säljer röda tröjor och din USP är att du erbjuder gratis frakt, gratis returer och att du är billigast i Sverige (wow, vilka USP:s). Få då med det! T.ex: “Letar du efter röda tröjor? Vi har Sveriges billigaste! Dessutom gratis frakt och gratis returer! Välkommen in!”

Du kan i regel använda 165-169 tecken. Du kan använda samma verktyg som när du kollar in hur många tecken du har i titeln för att kolla hur din meta description ser ut. Det är ok att ha samma metadesricption på flera undersidor. 

5.Texten på din webbplats - skriv för dina besökare!

Google börjar bli bättre och bättre på att förstå innehåll på en sida. Om du googlar idag så ser du säkert att du börjar få en hel del engelska resultat på svenska sökfraser samt även resultat där synonymer till ordet dyker upp fast inte exakt ordet du sökte efter. Vi rekommenderar att du skriver texten för dina besökare först och främst. Desto mer text du har på en undersida, desto större chans är det teoretiskt sätt att du får en högre placering på Google. Någon måtta får det ju givetvis var på det eftersom att en besökare inte skulle orka läsa en undersida med flera tusen ord, om det inte är t.ex en guide som du skriver. Tänk som sagt på användaren när du skriver men det är bra om du kan få med 300-500 ord på undersidan och att du inte använder ord som bara du eller ditt företag använder utan så som du skulle prata om du pratade med en potentiell kund. Du kan också försöka att få med dina sökord och sökordsfraser i H1:an, alltså rubriken på undersidan. Tänk också på att inte ha något "duplicate content" på din webbplats. Använd inte samma text på flera olika undersidor, utan ha alltid unikt innehåll överallt.

6.Optimera sidorna för konvertering - använd "call to action"!

nyhetsbrev Det är ingen ide att göra allt det ovanstående om dina undersidor inte är gjorda med en ide bakom dem. På vilket sätt ska du konvertera besökaren? Med andra ord: vilket syfte har du med respektive undersida? Vill du att besökaren ska skriva upp sig på ett nyhetsbrev? Vill du att de ringer dig? Vill du att de börjar läsa din blogg? Se till att varje undersida åtminstone har ett “call to action”. Vad som är viktigt att tänka på är dock att inte ha exakt samma call to action på varje undersida då det lätt blir tjatigt för besökaren. Ett call to action kan vara allt från att uppmana en besökare att gå vidare till en annan undersida i texten till att ha en stor ruta där man erbjuder besökaren ett whitepaper att ladda ner gratis. Lägg också in foton och bilder på ställen där det passar. Blanda gärna bilder med texten så att texten bryts av ibland och inte blir så mastig att läsa.

Tänk på att använda passande alt taggar för bilderna så att Google förstår vad de handlar om. Döp också bilderna till ett beskrivande namn t.ex “snygg-röd-tröja.jpg”. Det finns så otroligt mycket att skriva om konverteringsoptimering men jag ville bara nämna att det behövs en tanke bakom varje undersida och vi anser att konverteringsoptimering alltid behöver finnas i åtanke när du jobbar med sökmotoroptimering. Sökmotoroptimering är marknadsföring som stöds av teknik, inte tvärt om!

En punkt att undvika (finns massor att undvika men det här är det vanligaste myten många tror på)

Meta keywords.

Google använder sig inte av meta keywords i rankningarna. Redan 2009 gick man ut offentligt och sa att man inte gör det, och man har antagligen inte använt det sedan flera år innan det heller. Bing däremot verkar använda meta keywords, men inte på det sättet man kanske tror. De använder det för att bekämpa SPAM. Om de ser att någon har lagt in massor meta keywords på sin hemsida så finns det en chans att de använder det som en signal för att titta närmare på vilka mer konstiga metoder man använt för att försöka få hemsidan att synas bättre.

Det finns mycket mer som man bör göra för göra sidan sökmotoroptimerad  men ovan är de absolut viktigaste stegen du kan ta själv för att snabbt förbättra din position och sälja mer!

Har du några frågor kring detta? Kontakta oss så hjälper vi till.

*” anger obligatoriska fält

Kontakta oss

Vi arbetar med dig för att skapa en skräddarsydd lösning som passar just dina behov - boka ett möte och begär din offert

Oscar Sandström

Har mer än ett decennium av erfarenhet inom SEO och konverteringsoptimering.