Att stänga en gammal Local+ plats på Google+ VS. att redigera den

Skrivet av Marcus Sandström 25 / 06 / 13

 

Jag har nyligen fått flera frågor om hur ett företag ska göra om de har flyttat till en ny plats, eller om de på annat sätt omprofilerat sig vad gäller deras lokala annons på Google+. Generellt sett finns det två alternativ:

1. Att redigera den gamla annonsen och lägga till den nya informationen
2. Att “stänga” ned den gamla annonsen och skapa en ny med den nya informationen

Jag vet att detta ämne kan verka lustigt för dig om du är ny inom världen av lokala sökningar och om du aldrig har behövt ha något att göra med Google. Kanske säger du just nu till dig själv “är det inte uppenbart att det korrekta svaret är 1?”. Låt mig då överraska dig – det är nämligen inte alltid så saker och ting fungerar i Local+ världen. Vad Google faktiskt föreslår och uppmuntrar till är att du istället markerar annonsen med inaktuell information som stängd och istället skapar en helt ny annons. Från en företagssynvinken finns det dock två stora problem med denna metod:

– Om platsen stängs, kommer också alla recensioner av verksamheten att stanna där för alltid. Tänk dig att du har satsat på att etablera och optimera ett återkopplingssystem för feedback, som genom åren har givit dig tiotals eller rentav hundratals positiva recensioner på din lokala annons på Google. Tänk dig nu att du går miste om allt detta bara för att du valt att ändra det officiella namnet på ditt företag. Google säger följande:
“Du har flyttat din verksamhet. Observera att vi avsiktligen inte flyttar över recensioner från ett gammalt stängd plats till en nyöppnad.”

– Den gamla platsen kan ha rankat ganska bra i de lokala sökresultaten och företaget kan ha fått en hel del nya kunder ut av detta. Trots att annonsens ålder inte är en faktor i sig (dvs. en plats som är 200 dagar gammal behöver inte nödvändigtvis vara “mer kraftfull” än en plats som är 100 dagar gammal), tar det tid för Google att tilldela verksamhetens annons förtroendepoäng. Dessa förtroendepoäng ackumuleras över tid allt eftersom Google hittar fler “bevis” (omnämnanden/noteringar) för företagets existerande och dess popularitet.

Mike Blumenthal och David Mihm gjorde ett fantastiskt jobb att samla information om hur lång tid det tar för en notering att upptäckas (indexeras), och bli upplockad av Google (inkluderad i det lokala data indexet). I en konkurrensutsatt nisch kan det ta mer än 6 månader för en annons att återfå samma effekt som den gamla stängda annonsen. Även inom icke konkurrenskraftiga nischer tar det minst ett par veckor.
Olyckligtvis förvärrars situationen ytterligare. För närvarande går processen för att redigera firmanamn eller en adress på Google Places/Local+ instrumentpanel till så här:

– Gå till instrumentbrädan
– Redigera informationen
– Klicka på “Bifoga”
– Vänta på att vykortet (oftast) kommer fram

Däremot är processen för de företag som redan har slagit samman sina annonser till den nya “social Google+ local pages”, eller som har skapat en helt ny annons direkt via Google+, lite annorlunda. De kan fortfarande gå in och redigera informationen, men ändringen går direkt in i “Under behandling”-status och en moderator / granskare kontrollerar den manuellt innan den går live. Som ni kan föreställa er, avvisas redigeringarna oftast, och i slutändan har företagets ägare inte något annat val än att ge upp och markera sin plats som stängd.

Varför gör Google detta?
Alla undrar samma sak – varför föreslår då Google ett sådant ofattbart och ologiskt drag? Anledningen är att deras affärsdataklustersystem ännu inte är perfekt. Jag har tidigare pratat om att företagets ägare inte är den enda källan som Google får information ifrån. Den verifierade ägaren är naturligtvis den mest säkra källan, men uppgifter som lämnats av dem kan fortfarande förfalskas av en tredje part om denna är tillräckligt trovärdig. Detta innebär att om du skickar en ändring med din nya adress till Google, men din gamla adress samtidigt dyker upp på andra platser på webben (Yelp, Gula Sidorna, Citysearch etc.), så är det mycket möjligt att Google snart återgår till att visa den gamla adressen offentligt.

Lösningen
I april lovade Google att ett “Företaget flyttat” alternativ är på väg. Även om detta skulle vara en trevlig ny funktion, tror jag fortfarande inte att detta är det bästa för företagare – av samma anledningar som jag beskriver ovan (även om det skulle vara meningsfullt från en kartläggnings- och användares synvinkel) . Den bästa lösningen på problemet, enligt min mening, är istället att uppdatera hur ditt företag visas vid en sökning – överallt på Internet. Jag har tidigare skrivit om hur man kan upptäcka dessa omnämnanden (noteringar), och hur du schemalägger din redigeringstidslinje.

Den här artikeln är direkt översatt från Nyagoslavs post på engelska här.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

Taggar:

Skrivet av: Marcus Sandström

Marcus är en av grundarna till Viseo. Han jobbar sedan flera år tillbaka med att hjälpa företagare att nå sina mål med hjälp av internetmarknadsföring.