Sökmotoroptimering 2014 – Vad gäller?

Skrivet av Marcus Sandström 24 / 01 / 14

sökmotoroptimering 2014 världen

Uppdatering: Du kanske är intresserad av att läsa vårt senaste blogginlägg om sökmotoroptimering 2015. Om du är intresserad av vad som var nytt under 2014 så är du mer än välkommen att läsa vidare: Google fortsatte under 2013 att göra uppdateringar av sin algoritm och sitt utseende i en rasande takt. 2013 blev ett av de mest händelserika året för sökmotoroptimering.

Att jag (som oftast) bara nämner Google här är för att Google fortsätter att ha en total dominans på marknaden i Sverige (94% av sökmotoranvändarna använder Google, 3% Bing som är den näst största) och det ingenting som pekar på att det kommer att ändras varken under 2014 eller 2015, länge än så vill jag inte spekulera i med tanke på tech scenens natur.

Google Chrome är också den vanligaste sökmotorn i Sverige och ökade från 34% till hela 40% av användarna från januari 2013 till december 2013.

Massvis med nya uppdateringar till algoritmen

Google gör cirka 600 uppdateringar per år men de flesta av dem är mindre justeringar.

Enligt Moz så gjordes det 17 större uppdateringar i algoritmen under 2013. Bland annat kunde vi se uppdateringar av Panda, Pengiun och även det nya Hummingbird. Du hittar förändringarna här.

Kort och gott har det blivit ännu svårare att med skumma och superbilliga metoder få bra placeringar på Google. Detta är givetvis kanonbra för branschen och vi väntar med spänning på fler uppdateringar under 2014.

Det kom också en hel del förändringar i utseendet, ni kanske bland annat har sett att det numera (från och till) står “Annons” brevid annonserna, betydligt mer tydligt än tidigare. Det skiftar fortfarande mellan det gamla och det nya, men det mesta pekar mot att det kommer bli mer tydligt att det är annonser.

Vad som också dykt upp är Google Product listings vilket är annonser som hämtar produkter direkt från företagets hemsida. Man betalar per klick precis som för de vanliga annonserna.

bärsele 2014

 

Sökmotoroptimering 2014 – lägg extra vikt på det här:

# Hjälp dina kunder att göra välinformerade val – Content marknadsföring
Content marknadsföring kommer att fotsätta att växa. Jag vill docka höja en varningens finger för den hype som råder kring ämnet just nu. Content marknadsföring ÄR kanonbra, men det är viktigt att tro att inte contentmarknadsföring automatiskt leder till bra placeringar på Google. Ett starkt domän vilket man får av att andra länkar till dig är det viktigaste. Med ett starkt domän får du också i allmänhet bättre positioner på Google.

Ett enkelt och bra sätt att komma igång med content marknadsföring är att skriva intressanta blogginlägg där du försöker att ranka bra på olika sökfraser (precis som att detta inlägg kommer att ranka bra på sökmotoroptimering 2014). Du kan läsa mer om hur man gör i mitt tidigare inlägg. (länk till mitt blogginlägg om detta.)

#Dela innehållet… och sociala medier
Det är omtvistat hur mycket sociala medier påverkar sökmotoroptimeringen i sig, men har du bra content på webbplatsen så se också till att dela det med andra. Att diskutera och interagera med kunder är också viktigt för internetmarknadsföringen i sig.

Jag vill för övrigt gärna slå ett slag för Google+. Även om det absolut inte kommer att bli något Facebook så integrerar Google alla deras produkter mer och mer med Google+. Hur många +1s en sida har eller hur många cirklar man finns i dyker mer o mer ofta upp runt om på nätet. Om inte annat så kan det helt klart påverka konverteringsgraden, trusten och brand byggandet.

Google_Plus_logo

Vidare så är det trots allt mycket möjligt att sociala medier kommer att börja spela en riktigt stor roll för själva rankningen i framtiden. Så det är något man bör ha extra koll på under året.

#Det viktigaste av allt – länkar
En bra länkstrategi är fortsatt bland det absolut viktigaste inom sökmotoroptimering 2014. Under 2013 kontaktade betydligt fler företag oss än tidigare som sökte hjälp för att de fastnat i olika filter då de jobbat med ett onaturligt länkbygge. Sådant går nästan alltid att lösa, men det är betydligt bättre att göra det rätt från början.

Google har introducerat Google disavow tool där man kan ta bort länkar man inte vill ska länka till sin webbplats, här vill jag dock flagga för att Googles disavow tool ska använda som sista utväg, det är helt andra metoder som ska användas för att komma ur ett filter. Håll ögonen öppna för ett blogginlägg som jag har skrivit om detta.

Bra kvalitetslänkar med rätt länkstrategi under 2014 att vara fortsatt viktigast om du vill ha topplaceringar. Sökmotoroptimering är något man i högsta grad måste jobba på lång sikt med, snabba och billiga lösningar lönar sig allt som oftast inte och ännu mindre så år 2014.  Du kan läsa mer om vår tjänst sökmotoroptimering här.

Den interna länkningen ska icke heller förglömmas, se till att göra den så sätt att det är användarvänligt och konverterande för besökaren, att t.ex länka till en säljande landningsida är ofta rätt.

#Googles nya visuella utseende
Utseende och funktionsmässigt lär vi får se mer grafik i Google, en del har redan kommit till USA och som även lär komma till Sverige. En av de mycket uppmärksammade ändringarna är Google carousel.

sökmotoroptimering 2014 karusell

 

Se till att använda rich snippets och “strukturerad data” för att få din webbplats att sticka ut i det nya mycket mer viusella Google sök.

#Nya trafik ska bli nya kunder! – Konverteringsoptimering
Konverteringsoptimering blir givetvis ännu viktigare år 2014 då fler o fler användare letar tjänster och produkter på nätet och konkurrensen blir hårdare. Se till att åtminstone ha din USP och ett tydligt call to action på din webbplats som absolut minimum. Du bör också överväga mer avancerade konverteringsoptimering som A/B testning, pop up rutar etc.

Om du har några frågor eller synpunkter på posten skriv gärna i kommentaren nedan, jag svarar så snabbt jag kan.

Statistik källa: statcounter.com

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

Taggar:

Skrivet av: Marcus Sandström

Marcus är en av grundarna till Viseo. Han jobbar sedan flera år tillbaka med att hjälpa företagare att nå sina mål med hjälp av internetmarknadsföring.