Är sök vanligast för att få svar på frågor?

Skrivet av Oscar Sandström 23 / 09 / 13

Stonetemple har gjort en undersökning bland 400 personer där man frågat dem vad de skulle göra för att få hjälp med svar på 10 olika frågor de potentiellt skulle ha.

Undersökningen formulerades såhär:

För de följande frågorna, baserat på din första instinkt, vad skulle vara ditt första, andra och tredje val för att hitta svar på frågorna.
1. Direkt: Kontakta vänner (telefon, mail, sms etc.)
2. Sociala medier: Kontakta vänner genom sociala medier (Facebook, Twitter, Google+ etc)
3. Sök: Genom att använda en sökmotor (Google, Bing, Yahoo)

Frågorna som ställdes var bland annat:
-Vilken bra film borde jag se ikväll?
-Vattenrör i mitt hus har precis gått sönder, var hittar jag snabbt en bra rörmokare?
-Var hittar jag bra ideer till presenter för mors dag?
-Jag letar efter en ny bil, var kan jag hitta en bilhandlare som har bra erbjudanden?
-Jag ska åka till japan och vill lära mig lite nyckelfraser i språket, var ska jag vända mig?

Man säkerställde att personerna man frågade faktiskt använder sociala medier av olika slag idag.

Resultatet blev inte riktigt som man hade tänkt sig, nämligen att sök kanske skulle vinna 4 frågor, sociala medier 3 och direkt 3.
Utan det blev: 10-0-0. På ALLA frågor så blev det vanligaste svaret sök.

Även om det var många som skulle använda sociala medier och direktkontakt så var alltså allra vanligast att man vänder sig till en sökmotor, och om undersökningen också stämmer för Sverige så betyder den sökmotorn man vänder sig till är Google som har 96% av all söktrafik i landet.

Vad säger ni om det här? Kommentera gärna i fältet nedanför.

Källa Stonetemple





Vill du veta varför du inte får fler kunder från Google? Få en kostnadsfri unik rapport e-mailad till dig inom tre arbetsdagar*.
Vår expert med 8 års erfarenhet går igenom er website. Han tittar dessutom på vad det är som gör att era konkurrenter får fler kunder från Google. Inga krav, inga förbindelser.
* Företaget behöver ha minst 10 miljoner kr i omsättning.

Skrivet av: Oscar Sandström

Oscar är en av grundarna till Viseo och experternas expert. Som Head of SEO ser han till att kunderna når upp till och överträffar sina mål.