Snabbkurs i sökmotoroptimering 2013

Skrivet av Marcus Sandström 24 / 05 / 13

Sökmotoroptimering (SEO) är en av de områden som idag växer och utvecklas snabbast, med många nya företagare som vill använda sökmotoroptimering för att få nya kunder eller stärka sitt varumärke.

Här kan du läsa mina nya inlägg om sökmotoroptimering 2014 och sökmotoroptimeirng 2015.

Utvecklingstakten är snabbare än någonsin och Google och de andra sökmotorerna blir mer och mer sofistikerade. När man arbetar med sökmotoroptimering bör man alltid ha i åtanke att SEO är en marknadsföringsform som stöds av teknik, inte tvärtom.

On Page
För länge sedan jobbade många som ville optimera sin hemsida för att få en bättre synlighet i Google med hundratals meta keywords, dold text på hemsidan och andra “trick” för att få bättre synlighet. Så fungerar det tack och lov inte idag och vad vi kan se är att det klassiska “on page” arbetet börjar förlora mer av sin betydelse.

Google blir t.ex bättre och bättre på att tolka synonymer så man behöver i vissa fall inte ens nämna sökordet på sidan. Det viktigaste man kan göra på sin hemsida är att se till att texterna först och främst är skrivna för läsaren och sedan finputsa dem för Google.

Snabba tips:

  • Använd Google Keyword Tool för att hitta sökord som det finns sökvolymer på, men titta inte bara på dem som har högst sökvolym utan försök att nischa dig och hitta long tail sökord.
  • Dela upp din hemsida i flera undersidor. Om du har en redovisningsbyrå som även jobbar med revision, så bör du ha en undersida för redovisning och en för revision.
  • Se till att din URL:erna är förklarande. De bör heta något enkelt i stil med: www.hemsida.se/redovisning
  • Titeln ska på ett naturligt sätt innehålla sökorden

Off Page
Att få bra och relevanta länkar är fortsättningsvis det viktigaste för att få din hemsida att ranka bra på Google. Det har talats mycket om sociala mediers påverkan på rankningar och det kommer helt klart att spela en större roll i framtiden, så även om effekten är liten just nu, är det viktigt att bygga upp sin sociala närvaro på t.ex Facebook, Google+, LinkedIn och Twitter.

Google har rensat bort många webbsidor med låg kvalitet med hjälp av alla Panda och Penguin uppdateringar som kommit. Vi lär få se många liknande uppdateringar i fortsättningen också. Det man enkelt kan göra själv är att skriva bra inlägg i sin blogg och sedan marknadsföra sina inlägg genom att dela dem till rätt personer, maila andra bloggar och hemsidor som kan vara intresserade av att länka till dig, be få gästblogga etc. för att få naturliga länkar till sitt domän.

Author Rank
Att bra content alltid har varit viktigt för SEO är inget nytt, men det ser ut att bli viktigare och viktigare i framtiden. Med Penguin och Panda uppdateringarna så straffade Google onaturligt länkbygge och dåligt content (innehåll) samtidigt som bra innehåll fick bättre möjlighet att ranka.

Men det är inte slut där. Vad Google antagligen kommer att börja titta mer på är VEM som har skapat innehållet som det länkas till och länkas ifrån. Detta kan vara den största förändringen av sökalgoritmen sedan Google började räkna länkar för att avgöra värdet på en sida. (Vilket de gjort från allra första början, när Google hette Backrub.)

Så vad kan du göra? Börja med att skaffa ett Google+ konto och koppla det till din hemsida och din blogg. Här kan du läsa mer om author rank.

Lev väl!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

Taggar:

Skrivet av: Marcus Sandström

Marcus är en av grundarna till Viseo. Han jobbar sedan flera år tillbaka med att hjälpa företagare att nå sina mål med hjälp av internetmarknadsföring.