Blogg > SEO Text – Så skriver du innehåll som rankar på Google

Hur du skriver dina texter spelar stor roll för din ranking på Google. I det här inlägget går vi igenom tips och trix på hur du kan skriva content för att få bättre placeringar.

När du jobbar med SEO finns det ett stort antal strategier du kan använda dig av för att synas bättre i Googles sökresultat.

Det kan handla om att bygga länkar, optimera dina Google Ads-kampanjer eller göra tekniska förbättringar för att få en snabb hemsida.

Men den viktigaste faktorn av alla för att synas på Google är att skapa riktigt bra content. Googles uppgift är trots allt att presentera det bästa innehållet för användarens sökning.

*” anger obligatoriska fält

Kontakta oss

Vi arbetar med dig för att skapa en skräddarsydd lösning som passar just dina behov - boka ett möte och begär din offert

Så skriver du bra SEO-texter

För att din hemsida ska få så bra placeringar som möjligt på Google, gäller det att du skriver SEO anpassad text i dina rubriker, mellanrubriker och ja, egentligen överallt där du väljer att ha text. Men att skriva bra SEO texter är mer än att använda rätt sökord. Google belönar sajter som är lättnavigerade och användarvänliga så det gäller att hålla balansen mellan sökkompatibel text och artikeluppbyggnad.

I det här blogginlägget kommer vi att gå närmare in på hur du kan använda text för att nå bättre ranking på Google. 

Vad är SEO text? 

När vi pratar om SEO text menar vi egentligen SEO-optimerat innehåll. Många gör misstaget och tror att bra SEO-texter innehåller så många relevanta sökord som möjligt, men att sitta och trycka in sökord i sina blogginlägg medför risken att texten blir osammanhängande och krånglig. Och tanken är inte att du ska göra det svårt för kunden eller läsaren. 

Tvärtom! Bra SEO anpassad text är en fin balansgång mellan att väva in för företaget viktiga sökord och bygga en snygg och användarvänlig struktur. 

Att skriva SEO text

Men vi kan börja med sökorden. Innan du börjar skriva din artikel eller ditt blogginlägg bör du alltid ha klart för dig vilka sökord du vill att artikeln ska ranka på. För att ta reda på vilka sökord som är relevanta för just ditt inlägg och ditt företag i stort bör du göra en sökordsanalys. Vi har skrivit ett inlägg med fokus på just hur du tar fram relevanta sökord för ditt företag

När du tagit fram dina sökord är det dags att väva in dem snyggt och naturligt i artikeln. Gör dina rubriker relevanta och låt dem locka till läsning. Googles algoritmer tycker om när du ger läsaren svar på frågor och information som de eftersöker via sina sökningar, så håll dig faktabaserad och kort.

Rubriker som Google gillar

Google gillar att du följer en viss stil när du skriver dina artiklar. Jobba med en huvudrubrik och spalta sedan upp artikelns innehåll med hjälp av underrubriker. Se till att huvudrubriken inte blir för lång eller att den känns överbelastad av dina sökord. Du kan alltid använda fler i underrubriker och brödtext. 

Tänk också på att skriva rubriker som engagerar och väcker nyfikenhet. Målet är att läsaren ska vilja läsa mer och därför är det viktigt att skriva starka och lockande rubriker.

Läsarna tycker om snabba och effektiva tips och i många fall Googlar vi för att lösa ett problem eller lära oss något nytt. Inom SEO vill läsaren ofta lära sig mer om hur man gör bra SEO till exempel.

Exempel på bra rubriker inom SEO:

  • Så skriver du bra SEO-texter
  • 5 steg: Så SEO-optimerar du din hemsida 
  • Här är SEO-trenderna 2021
  • Så rankar du bättre på Google 

Ett tips för att hitta inspiration till dina rubriker är att kika på konkurrenterna. Vilka rubriker rankar högst på dina sökord?

Listor ökar läsvänligheten

Förutom rubriker och underrubriker kan du använda dig av listor för att lätta upp texten och göra den mer läsarvänlig.

Här har vi till exempel lättat upp texten och gett läsaren konkreta svar på varför det är viktigt att göra en SEO-analys och vilka frågor du kan ställa dig för att ligga före dina konkurrenter. 

Ett annat sätt för att skriva bra SEO text och göra den läsvänlig, och på så sätt skaffa bättre ranking på Google är att blanda in frågor. Skriver du en artikel om däcktips? Ha en fråga som underrubrik, t.ex “Vilka är de bästa dubbdäcken 2021?”. Med lite tur och skicklighet kan frågan väljas ut av Google som en “relaterad fråga” vilket gör att den hamnar allra högst upp bland relaterade frågor på ämnet. 

Lägg till bilder för bättre läsupplevelse

Google premierar läsvänlighet och en artikel fylld med bara text tenderar att bli tråkig och få läsaren att lämna. Se till att blanda in relevanta bilder i ditt blogginlägg eller artikel för att skapa en bekväm upplevelse för läsaren.

Du kan också bädda in YouTube-klipp lite snyggt, vilket i sin tur kan få läsaren att stanna kvar längre på sajten. 

Skriva Keywords på rätt sätt

För att texten inte ska bli svårläst är det viktigt att du inte gör “keyword stuffing” dvs att du fyller texten med sökord. Tipset är att skriva så enkelt och informativt som möjligt för att sen gå igenom texten en gång för att se var du kan lägga in relevanta sökord lite snyggt.

Jobba med länkar i dina SEO-texter

Google premierar artiklar som har hög trovärdighet. Äger du en bilverkstad och ska skriva ett blogginlägg så kan du säkert hitta en relaterad nyhet på en nyhetssajt eller från en trovärdig källa som Trafikverket till exempel. När du hänvisar till externt material, tänk på att alltid länka, vilket ser både snyggt ut och leder till högre prioritering av Google. 

Att jobba med just länkbygge är ett effektivt sätt att ranka högre på Google. Vill du läsa mer om länkbygge och outreach och hur du kan få andra sajter att länka till dig kan du läsa mer här

Ta hjälp av SEO generatorer

Det finns massor av sajter och verktyg som erbjuder SEO-relaterad hjälp på internet, även när det gäller SEO anpassad text. En enkel googling på “SEO text generator” och “SEO text checker” ger många lovande förslag, men tänk på den där läsvänligheten som vi så ofta pratat om här i artikeln. 

Ha också i åtanke att varje företag är unikt och att det alltid handlar om att hitta relevanta sökord för just dig och ditt ändamål. På Viseo använder vi oss ofta av Ahrefs, där du snabbt kan se hur dina olika sidor rankar på diverse sökord och du kan enkelt hålla koll på din sökposition på Google och hur den förändras över tid.

Du kan också ta reda på hur många externa sajter som länkar till innehåll på din sida eller om någon tagit bort en länk. Möjligheterna är många och verktyget är användbart på flera sätt.

Är du intresserad av fler SEO-relaterade verktyg och program så har vi skrivit ett inlägg om ämnet med de 21 bästa verktygen för SEO.

Skriv för dina läsare

Ett annat tips för att skriva bättre SEO texter är att som artikelförfattare alltid skriva för den egna målgruppen – dina läsare. Som entreprenör och företagare gäller det att lära känna sina kunder och hur de kommunicerar. Vad vill dina potentiella kunder läsa om? 

Titta på din målgrupp och ställ följande frågor: 

  • Vad är viktigt för dem? 
  • Vilket behov finns?
  • Vilka utmaningar och rädslor har dem? 
  • Var söker de sig för att hitta information och inspiration? 

Kan du svara på dessa frågor är det mycket enklare att välja relevanta ämnen för dina artiklar och blogginlägg och du och dina framtida kunder kommer att söka sig till varandra. 

Tänk också på språket i din bransch. Skriv för branschen du befinner dig inom så att artikeln känns igen och ger trygghet. 

Ha tålamod 

Att bygga en SEO-vänlig hemsida som rankar högt på Google sker inte över en dag. Ett bra och effektivt SEO-arbete syns över tid och är ett långsiktigt arbete mot fler kunder och bättre trafik. 

Att skriva SEO texter och content kräver sin tid och många väljer att vända sig till en SEO-byrå för att få jobba långsiktigt. Går du i tankarna på att anlita en byrå kan du ta den av vårt inlägg 

Summering

Att skriva bra SEO text behöver inte vara svårt om du bara gör lite research innan och ser till så att texten och flödet är användarvänligt. Gör en sökordsanalys och skriv starka SEO-rubriker. Gör innehållet lättillgängligt med underrubriker, listor, frågor och bilder och se till så att du känner den målgrupp du skriver för. 

Martin Sundberg

Martin är marknadsansvarig på Viseo. Han har flera års erfarenhet inom content-marknadsföring, SEO och konvertering. Han har även en master-utbildning i UX-design. På fritiden driver han ett Amazon-projekt i USA.