5 saker folk hatar med din hemsida

Skrivet av Marcus Sandström 25 / 06 / 15

I den här bloggposten kommer jag att gå igenom 5 saker som folk hatar att man har på sin webbplats och även guida dig vidare om hur du kan göra det rätt. 

Stockfoton

Att du ska ha foton på din webbplats är en sak. En bild säger mer än tusen ord, och det gäller oavsett om det är en bra bild eller dålig bild och att använda stockfoton är bland det värsta du kan göra. Speciellt amerikanska stockfoton eftersom att ingen känner att det är äkta. Även amerikaner uppskattar oftast inte amerikanska stockfoton.

Så använd aldrig stockfoton (iallafall inte på personer) utan ta dina egna foton eller be någon designer göra något bra. Det går att hitta billiga designers på t.ex UpWork.com.

stockphoto1

“Sökmotoroptimerad” text

Få saker är värre än en webbplats som har text bara för att man vill försöka ranka bättre på Google med den. Tiden är långt förbi då sökmotorer tittade mycket på hur många gånger ord nämns i en text. Du ska alltid skriva för användaren först. Det är allt för ofta man dyker på webbplatser där man försökt att nämna sitt sökord 15-20 gånger i en text på 300 ord.

Att proppa texten full av sökord ser väldigt onaturligt ut, både för användaren och för Google. Med det sagt så är det givetvis bra om du använder ord som dina kunder också använder, den finns ju en annan sida av skalan också:  företag som skriver med en så “formell text” att deras kunder aldrig skulle kunna tänka sig att söka så. Här kan du läsa mer om ämnet kring “SEO copy“.

Att du inte har en blogg

Du behöver inte ha en blogg per se men folk vill se att din webbplats är uppdaterad. Det är tråkigt att komma in på en site där du inte har en aning om priser eller tjänsterna och erbjudandena gällde för 2010 eller 2015. En blogg speglar också personligheterna bakom en webbplats och det är ett enkelt och bra sätt att få besökaren att tycka om personerna bakom företaget.

Om du känner att du har en bra produkt eller tjänst så rekommenderar jag verkligen att du bloggar om ämnen relaterade till den så att du kan utbilda dina besökare och få dem att lära känna dig. Som jag hörde någonstans: En blogg är som en “om oss”-sida efter några öl. Du lär verkligen känna personen bakom och det är mer avslappnat.

blogg

Bästa sättet att skriva en blogg på är att du inte bara skriver om saker ni gjort på företaget utan helst kring olika ämnen du kan hjälpa dina kunder med. Du kan läsa mer om hur skriver en bra blogg här.

Du använder Flash

Att det 2015 fortfarande finns siter som använder Flash är inte okej. Finns inte mycket mer att skriva om det utan om du har Flash så är det bara att göra om webbplatsen direkt. Med Flash så kan inte Google indexera ditt innehåll och att ha flash på sidan som laddar långsamt och ser “flashigt” ut ger inget bra intryck. Vi rekommenderar WordPress.

flashcrash

Det finns inget eller ett dåligt Call To Action

Tyvärr är det alldeles för vanligt att en webbplats inte har ett tydligt Call To Action, alltså att man inte vet vad man ska göra på sidan. Det kan t.ex var en webshop där man inte vet hur man ska gå vidare efter att man lagt något i varukorgen eller en sida med tjänster där det inte är tydligt vad nästa steg är. Vad vill du att användaren ska göra? Ringa dig, maila dig, skriva upp sig för ett nyhetsbrev eller något annat? Här kan du läsa mer om hur du skapar ett bra Call To Action.

 Vad hatar ni på webbplatser? Dela med dig i kommentarerna nedan.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

Skrivet av: Marcus Sandström

Marcus är en av grundarna till Viseo. Han jobbar sedan flera år tillbaka med att hjälpa företagare att nå sina mål med hjälp av internetmarknadsföring.