Behöver företagare en blogg?

Skrivet av Oscar Sandström 18 / 09 / 13

Som företagare har du säkert många gånger hört att du borde ha en egen blogg. Men varför ska du egentligen ha det och kan verkligen alla företagare ha användning av en blogg? Det ska vi ta och reda ut nu.

Det finns många som har förknippat bloggar med personliga bloggar av olika slag där man fotar vad man ätit och skrivit och vardagliga trivialiteter. Men en företagsblogg är något helt annat. En företagsblogg handlar om att stärka ditt varumärke, driva trafik till din webbplats och få mer leads och kunder.

Så, till frågan: “är det bra för alla företag att ha en företagsblogg?” och svaret är helt klart ett “JA”. Det finns så klart alltid undantag som bekräftar regeln, men det är svårt att tänka sig företag som inte skulle kunna ha en företagsblogg om man bara har rätt strategi.

Anledningarna till att företagsbloggande är bra är många, men två av de främsta anledningarna är att man driver kvalificerad trafik till webbplatsen samt bygger på sitt varumärke. I en undersökning som Hubspot gjorde så tog bloggandet förstaplatsen bland de källor som driver mest trafik till företagets webbplats. Du kan läsa mer om vilken marknadsföring på internet som är bäst i det blogginlägget. Anledningen till att bloggen driver så mycket trafik är att desto mer undersidor man har (t.ex.  bloggposter) som man sökoptimerat på rätt sätt, desto större är chansen att någon av bloggposterna poppar upp på Googles förstasida när någon söker efter något relaterat.

Andra anledningen är varumärkesbyggande; man vill t.ex. se att det händer något på ett företag och det blir vanligare att man hör fler o fler personer säga att de t.o.m. lämnar en webbplats om företaget inte har en blogg.

Nästa fråga är då om just NI ska ha en företagsblogg. För att kunna svara på det måste du fråga dig själv:
1. Har du bra innehåll att dela med dig av? (Om du inte har det, läs vidare så hjälper vi dig)
2. Har du tid att uppdatera bloggen minst en gång i månaden?

Det är viktigt att innehållet i bloggen är bra, annars får bloggen såklart ingen effekt. Man ska sträva efter att hjälpa besökarna och man vill ju gärna att besökarna delar ditt inlägg på sociala medier eller länkar till det. Att skriva bra innehåll behöver inte vara så svårt, man är ju trots allt redan kunnig inom de ämnen man ska skriva om.

Ett sätt att veta att man skriver bra innehåll kan vara att man delar med sig av “hemligheter” och material som man kanske andra skulle ta betalt för. Det här kallas education eller information based marketing. Skriver man istället om något som det redan finns massor av likadan information om så kommer folk inte vara lika intresserade av att läsa och du ger inget egentligt värde till din målkund. Spara inte på krutet utan berätta vad du kan. Vi själva får ju ofta leads ifrån att besökare läst vår blogg och hittat bra och ovanlig information och känner att vi kan vad vi pratar om, och kontaktar oss sedan säger att vi var mycket mer specifika än våra konkurrenter.

Om du inte vill skriva
Vill du av någon anledning absolut inte skriva själv så finns det flera olika alternativ. Ett alternativ är att dela med dig av något annat som du gjort, t.ex ljud eller video. Ett annat alternativ är att anställa någon som intervjuar dig och tar fram bra ämnen att skriva om och sedan efterforskar det själv och skriver inlägg på en löpande basis. Maila mig om du vill ha mer information om detta.

Hur du får fram idéer till bloggen
Det finns väldigt mycket olika saker man kan skriva om, t.ex. : intressanta nyheter i branschen, guider och svar på frågor. Faktum är att vanligaste sättet folk idag ställer frågor på är via sök, följt av direkt till en annan person och social medier. (http://www.stonetemple.com/social-vs-search-vs-people-study/) Vad man kan göra är t.ex att skriva upp en lista på vilka de vanligaste frågorna man får är och sedan svarar man på en fråga per blogginlägg. Du kan också testa att googla på engelska för att se hur amerikanska eller engelska företag i er bransch har gjort.

Lite exempel på vad jag menar från vanliga branscher:
Tandläkare: “Hur ofta du ska bortsa tänderna och använda tandtråd” “Eltandborse eller tandborste” “Får man hål i tänderna av …?”
Gym: “Är bänkpress en bra övning?” “Hur många repetetioner ska man göra?” “Vilket protein är bäst?”
Bilverkstäder: “Hur får man bort rost från bilen?” “Hur ofta måste jag serva bilen?” “När ska jag byta olja?”

Man bör inte gå på för breda och högt konkurrensutsatta ämnen som t.ex “gå ned i vikt” för gym då det blir för svårt att få bra positioner på Google med blogginlägget. Du vet antagligen vad som är för konkurrensutsatta ord i din bransch också om du funderar på vilka de breda sökningarna är. Försök att identifiera specifika frågor folk har.

Hur du optimerar blogginlägget
När du gör ett blogginlägg så är det vissa saker du ska tänka på i sökmotoroptimeringssyfte. Det viktigaste är att fråga dig själv “för vem skriver jag det här inlägget och hur söker den personen?”.
Du kan t.ex använda Google för att börja skriva in något i sökrutan så ger Google förslag på vad du vill söka på baserat på tidigare sökningar.

tandborsteDu döper sedan blogginlägget till frågan sökaren ställer sig och ser till att titeltaggar och URL blir rätt. Du kan följa instruktionerna i vår guide om sökmotoroptimering on page som behandlar hur man ska optimera en undersida eller ett blogginlägg.

Två vanliga frågor:
Fråga: Ska bloggen ligga på mitt domän och isåfall ska den ligga på ett eget subdomän (t.ex. blogg.mindomän.se)?
Svar: Ja, den bör ligga på ditt domän men den bör ligga i en undermapp www.mindomän.se/blogg då Google behandlar en subdomän som mer som en separat domän.

Fråga: Hur ofta ska jag uppdatera min blogg?
Svar: Det bästa är att uppdatera den en gång i veckan (eller oftare) om man har bra innehåll. Men 1-2 gånger i månaden fungerar också. Blir det mindre än en gång i månaden så kan folk tycka att det är oseriöst samt att  Google kan tycka att “den här bloggen minsann inte har så mycket färskt material”.

Om du ändå inte tror att just ditt företag har något att skriva om eller om du har svårt att komma på vad det skulle vara så får du gärna skriva i kommentarerna eller maila oss så kan vi hjälpa dig att komma fram till något.

Det finns väldigt många sätt att utveckla din blogg på, genom användarvänlighet, community, system för taggar, kategorisering osv. Vi kommer längre fram skriva ett mer avancerat inlägg på hur du kan förbättra din företagsblogg.

Om du har några frågor, skriv i kommentarerna så svarar vi så snabbt vi kan!

Tills dess – ha det gott!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

Taggar:

Skrivet av: Oscar Sandström

Oscar är en av grundarna till Viseo och experternas expert. Som Head of SEO ser han till att kunderna når upp till och överträffar sina mål.