Skriva för Google – behövs det?

Skrivet av Marcus Sandström 23 / 08 / 13

En fråga som jag genom tiderna ofta fått, men som jag fortfarande väldigt ofta får är “hur ska jag skriva för Google?”. 

Här kommer ett svar på den frågan.

Tidigare var det viktigt med SEO copy och man brukade prata om att 3-5% av texten skulle bestå av sökordet/orden man försökte ranka på. Det poppade upp företag som började sälja “seo copy” och många företag skrev om sina texter för att försöka få bättre positioner på Google.

Mycket har dock hänt internationellt med sökningarna det senaste året och även med de svenska sökningar de senaste månaderna. Idag märket du säkert att du får en hel del engelska resultat trots att du söker på svenska. Google har blivit rätt duktig på översättning och förväntar sig idag att man som svensk förstår engelska och det är antagligen därför man visar engelska resultat.

skriva för googleHär är ett exempel på två resultat som kommer upp på sökningen “vegetariska restauranger i new york”

Något Google också börjat bli bättre på är att förstå synonymer. På en hel del sökningar så finns ofta inte sökorden man sökte efter med i varken titlar eller i text på sidan.

Här har vi några exempel från engelska sökningar där du ser att Google markerat orden de tyckte man sökte efter.

topwordpressGoogle.co.uk Trots att vi sökt på “top” förstod Google att resultat med ordet “best” i fungerar lika bra.

autoshipping

När vi söker på “auto shipping”. Så tycker Google att det går bra att byta ut ordet auto mot “car” och “shipping” mot “transport”.

Det är bara att testa att söka på “best films”, (blir best movies) “dog pictures” (blir dog photos) etc. så får du se andra exempel på hur Google byter till en synonym.

En sida rankar ju som bekant inte bara på vad som står på hemsidan utan rankar ju till största del på hur många länkar undersidan får till sig och vilka kvalitetssidor de länkarna kommer ifrån. Men i de här fallen så kan vi tydligt se hur Google förstår vad du söker på och inte bara tolkar bokstav per bokstav.

Så med den utvecklingen som sker så verkar det som om den klassiska “copy on page optimeringen” (tack och lov) börjar att försvinna. Det är alltid bättre att skriva för läsaren, skriver du så att de förstår och uppskattar det du skriver om så kommer du ändå skriva så pass relevant att Google hittar dig.

Med det sagt så rekommenderar vi dig att se till att få med sökord på sidan, vilket du ändå ofta får naturligt, använd dig inte av ord eller jargong som ni bara använder internt eller inom branschen.
Vad vi inte rekommenderar är att skriva en text med SEO som första prioritet och läsbarhet som andra prio.

Här kan du läsa mer om de absolut viktigaste tipsen för on page sökmotoroptimering.

Har du sett hur Google tolkar synonymer på svenska sökningar eller andra intressanta resultat? Har du på något sätt börjat skriva för Google? Skriv gärna en kommentar!

Ha en fortsatt bra dag!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

Taggar: ,

Skrivet av: Marcus Sandström

Marcus är en av grundarna till Viseo. Han jobbar sedan flera år tillbaka med att hjälpa företagare att nå sina mål med hjälp av internetmarknadsföring.