Lärdomar från Conversion XL Live – Experternas bästa tips för konverteringsoptimering

Skrivet av Oscar Sandström 27 / 03 / 15

Det första Conversion XL Live någonsin gick av stapeln den 13 mars i Austin. Under 3 dagar samlades experter från hela världen för att prata konverteringsoptimering och Viseo såg givetvis till att vara där.

Här följer lärdomar från några utav våra favorittalare som vi vill dela med oss till er.

“Kopiera inte dina konkurrenter, de vet inte heller vad de gör”

Peep Laja

  • Kopiera inte konkurrenter, de vet inte heller vad de gör. Din hemsida, ditt företag och dina kunder är alla unika och du måste jobba med analyser och tester för att se vad som fungerar bäst för just dina kunder.
  • Följ konverteringsoptimeringens principer, inte “best practice”. Det finns inte en lösning som fungerar för alla. Däremot finns det grundläggande principer som t.ex. visuell hierarki, läsbarhet och användarvänlighet som måste följas.
  • Värdet ligger i att förstå dina kunder, inte nödvändigtvis att vinna varje test. Om du vinner alla dina test så har du förmodligen inte siktat mot tillräckligt stora mål. Om du får mer och mer information om hur dina kunder förstår och agerar med ditt företag så kan du ta de riktiga stora kliven vi alla siktar mot så som att dubbla din användarbas eller din försäljning.

 

“Konverteringsoptimering handlar om growth!”

Andre Morys

  • Zalando-effekten. Zalando har tagit näthandel i Europa med storm. Att de har 80 personer i sitt konverteringsteam är en utav förklaringarna.
  • Konverteringsoptimering handlar inte om konverteringsgrader, det handlar om growth. Återinvestera vinsten från konverteringsoptimeringen och fortsätt växa!
  • Frågor att ställa sig inför varje test:
    1. Är variationen tillräckligt stor för att göra en väsetlig skillnad?
    2. Kommer testet förändra användarbetendet?
    3. Är testet mitt i säljtunneln?
    4. Använder jag psykologiska principer och motivations faktorer?

 

Konverteringsoptimeringens “fader” om vad det egentligen handlar om

Bryan Eisenberg

  • Konverteringsoptimering är en resa, inte ett mål. Du är aldrig färdig med konverteringsoptimering. När du jobbar med konverteringsoptimering får du hela tiden mer och mer information som gör att du kan förbättra din kundteori, bygga bättre A/B test och skapa mer vinst i ditt företag.
  • En konverteringsoptimerare måste vara “T-shaped” med andra ord kan hon inte bara vara bra i ett område utan måste förstå design, copywriting, psykologi, marknadsföring och analytics.

 

En Google Analytics ninja ger sina bästa tips

Yehoshua Coren

  • Fokusera på mer värdefulla metrics än “tid på sidan”. Fokusera istället på metrics som fungerar som delmål mot era större affärsmål t.ex. delningar i sociala medier, registreringar för nyhetsbrev och hur många gånger användarna läst ett visst typ av innehåll.
  • Spåra sitefel med Event-tracking. Ta reda på hur och varför de uppstår och fixa dem innan fler potentiella kunder ser dem.
  • Mät produktaktivitet. Vilka produkter agerar dina kunder med mest utan att köpa? Vad gör de på produktsidorna?

Vad är era bästa konverteringstips? Kommentera!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

Skrivet av: Oscar Sandström

Oscar är en av grundarna till Viseo och experternas expert. Som Head of SEO ser han till att kunderna når upp till och överträffar sina mål.