Guide till att köpa sökmotoroptimering

Skrivet av Marcus Sandström 22 / 10 / 13

Funderar du på att köpa sökmotoroptimering och vill veta vad du ska tänka på för att göra en så bra investering som möjligt? Då har du kommit rätt. Om du är osäker på vad sökmotoroptimering är för något så kan jag rekommendera vår guide som behandlar den frågan.  När du köper sökmotoroptimering (SEO) så finns det en del du bör tänka på. Här har jag sammanställt det viktigaste du behöver veta.

Först och främst: utgå från dina mål
Vad har du för mål med sökmotoroptimeringen? Det kan finnas många olika anledningar till att man vill jobba med SEO; Mer kundkontakter, ökad försäljning, mer nyhetsbrevläsare, mer besökare, varumärkesbyggande eller något annat. Att ha ett exakt mål om du inte köpt sökmotoroptimering tidigare kan ju så klart vara svårt och det är SEO företagets jobb att hjälpa dig med det. Men ett bredare långsiktigt mål är bra att ha.

Vad ingår i tjänsten?
Här kan det skilja sig väldigt mycket mellan olika företag. Är tjänsten säljfokuserad eller positionsfokuserad, stämmer den överens med dina mål? Fråga SEO företaget om hur det skulle kunna hjälpa dig att nå upp till dina mål.

Man brukar dela upp klassisk sökmotoroptimering i on page och off page så dessa delar bör tjänsten alltid innehålla. Vissa företag tillhandahåller även research samt konverteringsoptimering i sin sökmotoroptimering. Det är också bra om det finns en möjlighet att byta ut sökord som inte fungerar bra under avtalets gång. Jag går nu igenom de fyra delarna av tjänsten.

Research: Hjälp med att välja ut rätt sökord och fraser som passar för just ditt företag. Det är inte säkert att det är bäst att synas på ordet “jeans” för en webbshopp som säljer jeans. Det kan vara bättre att synas “blåa jeans” eller “blå bootcut jeans” eller t.om “blåa bootcut jeans stl 30” eftersom att konverteringsgraden från besökare till kund blir mycket högre när man använder sig av specifika sökfraser. Vissa SEO företag hjälper till att ta fram sökord så att det är större chans att de nya besökarna leder till kunder.

On page: On page arbetet handlar om att göra hemsidan anpassad  både för Google och besökaren.  Hjälper företaget till med både “on site” och “on page”? Kollar företaget igenom hela sidan och ser om det finns eventuella fel  på så som 404:or, fel i koden, långa laddningstider etc. Gör dem test och ser att siten är nåbar?

En annan fråga du kan ställa är om företaget hjälper till att skriva om texter på din webbplats i fall det behövs eller lägga till ny text om nya undersidor måste skapas om du inte kan/har tid att göra det själv. Vad kostar det i så fall?

Off page: Sökmotoroptimering handlar till största delen om off page arbetet, det är med den här delen man tar långsiktiga bra positioner på Google. Be företaget förklara på vilket sätt de ger er bättre positioner och be dem visa exempel på hur deras kunder fått bättre placeringar från att de började sökmotoroptimeringen. Det ska gärna ha fått gå 6 månader så att man ser att positionerna är fortsatt bra.

Off page arbetet kan liknas vid vad en PR firma gör vid traditionell marknadsföring. Man försöker få Google att uppmärksamma webbplatsen i rätt sammanhang vilket gör att Google “publicerar” din webbplats på en bättre position i sökmotorn, och så klart helst högt upp på förstasidan. Likt en PR byrå som försöker på en artikel publiceras på förstasidan i en tidning.

Det har blivit svårare att få bra placeringar med automatiska, mindre seriösa, metoder vilket gör att de dessa metoder inte är lika vanliga längre. Man kan dock be att få inskrivet i avtalet att SEO företaget inte ska jobba med automatiskt byggda länkar.

Konverteringsoptimering: Kan SEO företaget konverteringsoptimering? Det är ingen förutsättning för att man ska vara bra på SEO i sig men det är en förutsättning för att få fler kunder från sin sökmotoroptimering vilket är slutmålet.  Hjälper de dig med att se till att dina besökare faktiskt konverterar till köp, leads eller vad du vill få ut från din webbplats. Hör det till samma paket eller kostar det extra?

Är ni ett lokalt företag?
Om ni är ett lokalt företag så är det av stor vikt att SEO företaget är duktiga på lokala sökningar, Google Local+/Google Places. Den är en form av sökmotoroptimering som skiljer sig väldigt mycket från den vanlig sökmotoroptimering och det är jätteviktigt att företaget på något sätt kan visa att deras kunder har bra positioner från A-G på förstasidan där det dyker på Places resultat.

Kan du följa att dina mål nås – hur mäts resultat?
Vad redovisar företaget och hur ofta? De bör minst redovisa vilka positioner du hade när du började och hur de förändrats, vad de gjort på din sida (on page) och hur trafiken som kommer från sökmotoroptimeringen ser ut.

Hur går man vidare om du skulle vilja byta SEO företag?
Förhållanden kan förändras, du kanske av någon anledning vill byta SEO företag.

Många SEO företag har avtal på 6-24 månader, vissa debiterar per år och vissa månadsvis. Innan du påbörjar avtalet är det bra att fråga SEO företaget vad som händer med det off page arbete de gjort (t.ex byggt länkar) om du skulle avsluta samarbetet med dem. Här finns det inget rätt eller fel utan olika företag har olika lösningar, det är dock bra om du vet hur det fungerar.

Hur ser tidsplanen ut?
Det tar olika lång tid att få bra resultat med sökmotoroptimeringen.
Tidsåtgången beror helt på hur stark din hemsida är idag (enligt Google), vilka sökord/fraser ni vill rikta in er på och hur stark konkurrensen är kring de orden, alltså hur många andra som jobbar med sökmotoroptimering där. En rimlig uppskattning är dock att det tar 2-3 månader innan det börjar ge resultat. Sedan utvecklas det mer med tiden och ger bättre och bättre resultat om arbetet görs rätt.

Kostnad vs. Resulat
Sökmotoroptimeringspriserna skiljer sig väldigt mycket åt, både mellan olika SEO företag och prissättningen för de som köper tjänsten även om de är i samma bransch (från samma SEO företag).

Ett företag som har stark hemsida sida i Googles ögon har bättre utgångsposition och kräver mindre arbete än ett företag som har en nystartad eller annars svag hemsida. Priserna skiljer sig också åt beroende på vilka sökord och fraser man vill synas på. Exempelvis är det dyrare att synas på sökfrasen “mäklare göteborg” än vad det är att synas på sökfrasen “mäklare åtvidaberg” då det är stor skillnad på konkurrensen.

Det finns SEO företag som både tar engångskostnader och som har månatliga abonnemang. Sökmotoroptimering är inget statiskt så det viktiga är bara att det finns en uppföljning med hela tiden.

Till slut
Det kan vara bra att googla lite grann och se vilka företag som syns på förstasidan på olika sökord och hur tilltalande deras hemsidor känns. Alla kan inte synas på ordet “sökmotoroptimering”, och alla SEO företag satsar inte på det ordet av olika skäl. Men syns man på andra ord så som “sökoptimering, sökmotorpositionering, sökordsmarknadsföring, sökordsoptimering,  SEO, internetmarknadsföring, marknadsföring på internet eller marknadsföring sökmotorer” till exempel? Nu är det en väldigt hög konkurrens inom SEO branschen av uppenbara skäl och det finns duktiga SEO företag som inte rankar på vanliga sökord för att de helt enkelt inte satsat på sökmotoroptimering, men någon slags synlighet kan man ju tycka att de bör ha.

Hoppas att detta varit till hjälp, skriv gärna i kommentarerna nedan om du har någon fråga!

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

Taggar:

Skrivet av: Marcus Sandström

Marcus är en av grundarna till Viseo. Han jobbar sedan flera år tillbaka med att hjälpa företagare att nå sina mål med hjälp av internetmarknadsföring.