Guide – öka din synlighet med pressmeddelanden

Skrivet av Marcus Sandström 19 / 04 / 12

 

Pressmeddelanden är inte längre något för större företag utan kan användas av alla. Idag finns det tjänster som sprider ditt pressmeddelande till tusentals nyhetssidor vilket har gjort det enklare att nå ut med ditt budskap.

De tre främsta fördelarna pressmeddelanden på nätet är:

  • Pressmeddelandet kan synas på Google när man letar efter dig eller relaterade produkter/tjänster som ditt företag säljer.
  • Ditt företag får synlighet i media om nyheten är tillräckligt bra
  • Du sprider bra innehåll till dina potentiella kunder. Relevant information om din marknad är alltid bra när ditt företag nämns i sammanhanget

Hur gör man?

Det enklaste är att hitta siter (ex. mynewsdesk)där man kan posta sitt pressmeddelande och som sedan publierar det så att journalister och andra kan gå igenom  artikeln. Siterna skickar också ut information till alla som bevakar dem och med en bra nyhet kan man publiceras på flera nyhetssidor.

De viktigaste punkterna när du skrivet ett pressmeddelande:

  1. Skriv om något som har ett nyhetsvärde.
    Det viktigaste av allt när man skriver ett pressmeddelande är att man skriver om något som är av nyhetsvärde. Om ditt företag har en ny produkt eller tjänst så bör det vara något ganska så revolutionerande för att en nyhetssite ska publicera det. Fråga dig själv om andra kommer tycka att det är intressant att läsa om din nyhet. Försök att vara kreativ, sätt dig in i läsarnas position. Fråga dig själv om du skulle läsa artikeln om den var skriven av någon annan.
  2. Skriv på ett bra sätt
    • Ha en rubrik som skapar intresse.
    • Använd sökord i artikeln så att den syns på sökningar och som du kan länka ifrån
    • Skriv texten skrivas med följande frågor i åtanke: Vem, vad, när, var, varför och hur?
    • Inkludera information om företaget, kontaktperson etc.
    • Försök om möjligt lägga till kända företagsnamn/produkter etc. för att få läsare (och journalister) att stanna upp och läsa artikeln när de skummar igenom den
    • Använd inte jargong. Ta reda på hur din kundgrupp söker på internet och använd dem orden i press releasen.

Om du har några frågor om pressmeddelanden och vill veta vet om hur man gör ett så är du välkommen att kontakta mig direkt på: marcus@viseo.se. Eller kommentera inlägget så ska jag göra mitt bästa för att svara på dina frågor.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

Taggar:

Skrivet av: Marcus Sandström

Marcus är en av grundarna till Viseo. Han jobbar sedan flera år tillbaka med att hjälpa företagare att nå sina mål med hjälp av internetmarknadsföring.