Se hur din hemsida läcker pengarFå videoanalys

Gå ner i vikt, Thailandsresor och boktips: så söker svenskarna under julhelgen

Skrivet av Martin Sundberg 19 / 12 / 18

Att grotta ner sig i hur sökbeteende förändras över tid är alltid intressant. Det är lite som att få en inblick i hur vi människor fungerar – vad vi tänker på och funderar över för tillfället.

Så låt oss ta en titt på vad som är top of mind för svenskarna under julhelgen. Jag har listat sju sökord som toppar under runt jul varje år. Jag har även lagt till en sajt som rankar bra på respektive sökord med ett tips om vad du kan lära dig av sajten.

1: ”Gå ner i vikt”

Efter att vi tryckt i oss godsaker under julen verkar det som om verkligheten kommer ifatt oss under mellandagarna. Trenden är densamma varje år: uppåtkurvan för sökordet ”Gå ner i vikt” startar dagarna efter julafton för att sedan kulminera den första veckan i januari:

jul

Sajten DietDoctor rankar nummer ett på sökordet, framför bland annat Umo.se.

Utöver att DietDoctor har en riktigt stark sajt i helhet, så är den otroligt fylliga landningssidan troligtvis en stor faktor till att man rankar som #1 på sökordet. Ta en titt på https://www.dietdoctor.com/se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt så får du se.

pic2

Texten på landningssidan är över 10 000 ord, samt har en bra mix av underrubriker, listor och grafiskt material (bilder och videoklipp). Sidan rankar även bra för ett flertal andra sökord som ”lchf viktnedgång”, ”viktminskning diet” och ”viktminskning mat”.

Alltså: att skapa riktigt matiga, strukturerade och SEO-optimerade landningssidor kan hjälpa dig att ranka bra på dina viktigaste sökord.

2: ”Resa Thailand”

Under de kalla vinterdagarna i slutet av december och början av januari verkar det som att svenskarna drömmer som mest om att dra iväg till varmare breddgrader. Sökningar för ”resa Thailand” är alltid som högst strax före och efter jul:

thailand

Resebranschen är generellt väldigt konkurrensutsatt och alla slåss om Ads-utrymmet:

resebranschen

Enligt statistik från Ahrefs går hälften av klicken på sökordet ”Resa Thailand” till Google Ads-annonser:

ahrefs_resor

Takeaway: Google Ads är en viktig del i Google-arbetet och det är väldigt viktigt att hålla koll på hur annonserna utformas på rätt sätt.

3: ”På tv idag”

För många är mellandagarna till för att göra ingenting, så det kommer inte som en överraskning att sökningar ”På tv idag” slår i höjden dagarna mellan jul och nyår:

tv_idag

Tv.nu toppar inte helt oväntat för sökordet:

tv.nu

Så vad kan man ta med sig härifrån?

Ett tips kan vara vikten av att bygga ett varumärke, oavsett vilken nisch man rör sig inom. Tv.nu har blivit standard för de flesta som vill se Tv-tablån på nätet, och sökordet ”tv.nu” har närmare 150 000 sökningar i månaden:

tv.nu_2

Detta jämfört med de andra TV-tablåsajterna på sida ett som i princip inte har några sökningar på sina respektive namn.

4: ”Rea”

Trots att Black Friday är större än någonsin verkar sökningar för ordet ”Rea” under mellandagarna öka för vart år som går:

rea

Som väntat är det stora e-handlare som Åhlens, Intersport och Bubbelroom på första sidan:

rea_serp

Vad kan vi ta med oss från detta?

Att det är omöjligt att konkurrera med de stora e-handlarna?

Inte alls – det gäller bara att du tänker ett steg längre.

Exempelvis skulle du kunna utforska liknande sökord som är enklare att ranka på. Låt oss säga att du driver en e-butik som säljer kläder till både vuxna och barn. Istället för att försöka ranka på svåra sökord som ”rea” eller ”kläder rea” så kan du försöka att skapa mer nischade landningssidor för sökord med lägre volymer såsom ”rea träningskläder” eller ”jackor herr rea”. Kika gärna in våra två case studies som jag postat tidigare på bloggen där vi tittar närmare på hur du som mindre aktör kan slå dig in och konkurrera med giganterna på Google:

Case study 1: Försäkringsbolagets Google-strategi för att utmana giganterna
Case study 2: E-handlaren som fick 88 % mer trafik på 5 månader

5: ”Boktips”

En bok är den perfekta julklappen för dig som är ute i sista minuten: det finns något för alla och du kan enkelt välja en bok som rekommenderats av andra. Detta är något som tusentals svenskar varje år inser dagarna innan jul och Googlar på ”Boktips”:

boktips

Störst intresse för att få boktips precis innan jul verkar det vara i Västerbotten:

boktips_stats

När vi tittar på sökresultatet så är det sajten Boktipset.se som toppar:

boktipset

Boktipset.se är en sajt för folk som vi recensera böcker och få skräddarsydda boktips. Sajten ägs av den stora e-bokhandeln Adlibris.

Sajten lockar tiotusentals besökare varje månad och rankar som #1 på mängder med boktitlar:

ahrefs_2

Dessutom har man genom sajten lyckats bygga ett community för folk med bokintresse, vilket kan vara väldigt effektivt för att få lojala kunder.

6: ”Köpa tv”

Det är ingen hemlighet att det går att göra riktiga elektronikklipp under mellandagsrean, vilket förklarar varför sökningar för ”köpa tv” är som allra högst strax efter jul varje:

kopa_tv

Mediemarkt, Elgiganten och NetonNet ligger högt upp i sökresultatet, men intressant är att två guider (Bast-i-test.se och M3) har smugit sig in på plats 3 och 4 respektive:

bast_test

Hur har dem lyckats?

Många faktorer såklart, men återigen: mastiga landningssidor med riktigt bra och informativt content.

Medan e-handlarna lägger in minimalt med text på sina landningssidor så har IDG skapat en 11 (!) sidor lång guide, medan bast-i-test.se har skrivit en 7 000 + ord lång artikel.

Utöver att Google generellt gillar sidor med mycket content så kommer många besökare högst troligt spendera längre tid på dessa sidor, vilket boostar SEO ytterligare.

7: ”Recept Janssons frestelse”

Så uppenbar att den knappt borde få en plats på listan, men vi tar med den i alla fall. Sökordet ”Recept Janssons frestelse” toppar två gånger om året: dagarna före jul och påsk. Och som vi kan se har förberedelserna inför julens Jansons-tillagning redan börjat:

jansson

Ica.se toppar sökresultatet och har även fått en snippet för sökordet:

Icarecept

I detta inlägg kan du lära dig hur du optimerar dina sidor för att få en snippet.

Ica är för övrigt riktigt vassa på content marketing (Icas receptsidor genererar över 3.5 miljoner visningar varje månad):

Ica_ahrefs

I början av januari kommer jag att publicera ett inlägg med tips på vad du kan göra för att lyckas för din content marketing – håll utkik!





Vill du veta varför du inte syns bättre på Google? Få en kostnadsfri unik rapport e-mailad till dig inom tre arbetsdagar*.
Vår expert med över 8 års erfarenhet går igenom er website. Han tittar dessutom på vad det är som gör att dina konkurrenter syns bättre på Google. Inga krav, inga förbindelser.
* Företaget behöver ha minst 10 miljoner kr i omsättning.

Martin Sundberg

Skrivet av: Martin Sundberg

Martin har arbetat flera år inom digital marknadsföring och älskar att hjälpa företag att få in fler affärer via Google. Han har en kandidatexamen i psykologi och studerar nu UX på masternivå.