Blogg > Enhanced Ecommerce – Så fungerar det

Har du inte bekantat dig med Googles e-handelstillägg Enhanced Ecommerce? Då är det hög tid. Google Analytics-tillägget kan hjälpa dig att analysera dina besökares beteende och på så sätt öka konverteringsgraden.

Ett vanligt problem för många e-handlare är övergivna kundvagnar. Det kan vara frustrerande att se vad de potentiella kunderna lagt i sina vagnar och sen lämnat för att surfa vidare på internet.

Som e-handlare är det viktigt att du inte låter de övergivna kundvagnarna vara. Se det istället som en möjlighet att identifiera varför kunden gav upp köpet precis innan utcheckning.

Skälen kan vara många och handla om allt ifrån för dyr fraktkostnad, tillkommande avgifter man inte räknat med, att kunden vill jämföra priser på andra sajter, att önskat betalsätt inte var tillgängligt eller att man inte kunnat nå kundtjänst för att ställa en fråga om sin order.

 

*” anger obligatoriska fält

Kontakta oss

Vi arbetar med dig för att skapa en skräddarsydd lösning som passar just dina behov - boka ett möte och begär din offert

För att optimera din sajt och öka konverteringarna är det viktigt att du skapar dig en faktabaserad bild av vart någonstans problemen dyker för kunden.

Google Analytics Enhanced Ecommerce, som riktar sig mot e-handlare, fungerar som ett komplement till Google Analytics och möjliggör att du kan ta del av betydligt djupare analyser relaterade till e-handeln.

I Enhanced Ecommerce kan du smidigt följa dina kunders köpbeteenden under hela deras köpprocess på din sajt, från det att besökaren går in på en produktsida för att ta sig vidare till kassan och slutligen förhoppningsvis slutföra köpet. På så sätt får du en värdefull inblick i hur din kund beter sig och var eventuella stopp och flaskhalsar befinner sig i processen.

Du kan helt enkelt analysera din e-handels styrkor och svagheter och vidta åtgärder därefter.

Vill du veta mer om hur du kan läsa rapporter i Google Analytics? I fyra steg går vi igenom hur du kan hitta storkunder i Google Analytics här.

Analyser för att öka konverteringsgraden

För dig som e-handlare är konverteringsgraden, den grad som avgörs beroende på hur många besökare som förvandlas till köpare, en ständig faktor att hålla koll på och jobba på för att öka och förbättra.

Genom Enhanced Ecommerce sparas data varje gång en produkt visas i en lista, vilken lista det handlar om och vilka positioner produkten innehar i den aktuella listan. På så sätt kan du enkelt se hur din konvertering ser ut på flera olika delar av hemsidan och därefter kan du fram olika förbättringsstrategier.

Rapporterna du kan ta del av med hjälp av Enhanced Ecommerce är kopplade till tre huvudområden:

  • Användarens beteende och hur de interagerar med din e-handel i köp- och utcheckningsprocess.
  • Produktfokuserade resultat beroende på varumärke, kategori, SKU osv.
  • Hur dina kampanjer och kampanjkoder påverkar din försäljning.

Se var du förlorar dina kunder - analysera checkout

Som e-handlare är det alltid viktigt att du har en smidig och behaglig användarupplevelse för att inte bli av med dina kunder. Så lite som bara möjligt ska komma i vägen på din kunds resa från det att den besöker din sajt tills att den slutför ett köp.

En vanlig och retsam plats att förlora kunder på är så långt fram som i kassan och med Enhanced Ecommerce kan inte bara analysera besökarnas beteende på hela din sajt, utan du kan även gå ner och analysera kundens beteende i detalj genom själva kassaprocessen.

Ser det ut som att det är för många steg innan betalningsalternativen dyker upp? Finns det för få eller för osmidiga betalningsalternativ? Genom att skicka information om den potentiella kundens spår i köpprocessen kan du identifiera möjliga flaskhalsar och prova att implementera nya lösningar som förhoppningsvis kan generera fler slutförda köp – ökad konverteringsgrad helt enkelt.

Skräddarsy utifrån de mätvärden du önskar

Med Enhanced Ecommerce kan du också addera egna mätvärden för att skräddarsy just dina processer och vad du vill analysera. När du installerat tillägget, kolla under rubriken “custom dimension” och anpassa efter dina behov och intressen.

Hur sätter jag igång Enhanced Ecommerce i Google Analytics?

  1. Logga in på ditt Google Analytics-konto
  2. Klicka på Admin och gå vidare till den sida du vill applicera Enhanced Ecommerce för.
  3. I View-kolumnen, klicka på Ecommerce Settings.
  4. Sätt status “ON” på Enable Ecommerce i steg 1.
  5. Tryck på “nästa”
  6. I nästa steg kommer du till Enhanced Ecommerce settings, sätt även den på “ON”.

Är du nyfiken på fler sätt att öka konverteringsgraden för din e-handel? Se vår kompletta lista över 14 tips för att öka konverteringsgraden.

Martin Sundberg

Martin är marknadsansvarig på Viseo. Han har flera års erfarenhet inom content-marknadsföring, SEO och konvertering. Han har även en master-utbildning i UX-design. På fritiden driver han ett Amazon-projekt i USA.