Ska du byta hemsida? Tänk på det här så du inte förlorar alla positioner på Google

Skrivet av Marcus Sandström 26 / 01 / 16

Allt för ofta blir vi kontaktade av företag som tidigare har haft bra eller hyggliga positioner på Google och efter att de bytt hemsida så finns de knappt att hitta på sökmotorn alls längre och deras besökarantal har sjunkit med tusentals besökare.

Jag kommer nu att gå igenom en del av det viktigaste kring vad du behöver tänka på för att behålla dina positioner på Google.

Men först:

Så här går det när du inte gjort en korrekt SEO hemsideflytt

Främst tre saker händer när du inte gjort SEO flytt av din hemsida.

1. 404-fel: Sidan finns inte!

404-error

Tänk dig att du söker på Google och får upp ett resultat som verkar jätteintressant, du klickar in och så står det bara “404-fel sidan finns inte”. Visst är det irriterande? Det här händer när du inte genomfört en hemsideflytt på rätt sätt. Jag kommer att förklara varför längre ned.

Förutom att du tappar besökaren så är det självklart inte bra för ditt varumärke heller.

2. Tappar positioner på Google

Du kommer att tappa en stor del av de positioner du haft på Google. Vilket sedan kommer att leda till att du…

3. Förlorar besökare till hemsidan

Om du inte gör en siteflytt korrekt så kommer du att tappa en väldigt stor del av dina besökare. Vi har haft flera fall där man tappat tusentals besökare då 50% av besökarna kommit från Google och nu runt 95% av Googlebesökarna nu försvunnit.

site migration analytics

 

Vad är det då som egentligen händer när du byter hemsida?

För att förstå vad som händer när man byter hemsida måste du först veta hur Google fungerar.

Varje enskild undersida på din hemsida har en egen URL-adress (en dörr in till en specifik undersida) och Google indexerar varje undersida var för sig. När Google indexerar undersidan (som t.ex kanske handlar om “mc handskar i skinn”) så tittar Google på vilken information som finns på sidan:

  • Vilken text finns på sidan?
  • Vilka bilder?
  • Hur snabbt laddar innehållet?
  • Är innehållet lättläst även i mobiler?
  • Hur många länkar finns till just den undersidan från andra hemsidor?
  • Hur gammal är undersidan?

Google sätter undersidan i ett “fack” och bestämmer t.ex att “den här undersidan som handlar om “mc handskar i skinn” verkar vara bra och ska ha position #2 på Google när man söker på just “mc handskar i skinn”. Man kommer då alltså in DIREKT genom dörren som går till undersidan som handlar om “mc handskar i skinn” och inte till “kontakta oss” startsidan eller någon annanstans på hemsidan.

Google är hela tiden på jakt efter nya hemsidor och nya undersidor (dörrar) på befintliga hemsidor. När du byter hemsida utan att förklara detta för Google på ett tekniskt korrekt sätt så kommer Google inte längre att hitta alla dina undersidor. När Google söker igenom din hemsida nästa gång så får Google tillbaka svaret “undersida saknas”.

Så vad detta innebär, i ett tidigt skede efter hemsideflytten är att när någon söker på “mc handskar i skinn” och klickar in på dig så står det “404 – Den här undersidan saknas”.

Efter ett tag (detta kan ta allt från någon vecka till månader) så kommer Google att hitta de nya undersidorna när de förstår att de gamla är borta. Problemet då är bara att Google inte alls tycker att den nya undersidan om “mc handskar i skinn” borde ha placering #2 på Google utan borde vara på sida 10. Den nya undersidan är just det; ny, och har inga länkar till sig, ny design, kanske ny text och nya bilder.

Tänk på att detta kommer att hända för ALLA undersidor du har på din hemsida.

Varför stängs dörrarna på det här sättet?

Vad som händer rent tekniskt är att man oftast byter URL:er när du byter hemsida. Så din undersida som tidigare hette www.foretag.se/mc/skinnhandskar0003156 nu heter www.foretag.se/klader/handskar/skinn

Google har fortfarande den gamla URL:en hos sig och kan inte hitta den nya. Så man kan säga att den gamla dörren är stängd, och när Google försöker ta den utan att du har berättat om den nya dörren så kommer inte besökaren in och de får se ett tråkigt “404 meddelande”.

Hur du byter hemsida och också behåller dina positioner och besökare

Det här är ett exempel på en av alla siteflytter vi gjort. En av våra kunder inom hotellbranschen har hundratals undersidor och hundratusentals besökare per år. Jag kommer att ange några av de viktigaste stegen vi genomförde så att du kan applicera dem till din egen hemsida när du ska byta ut den.

Det är viktigt att planera för SEO åtgärder redan från början så att du inte byter hemsida först och sedan genomför SEO. Det blir bara mycket extraarbete och du kommer ha hunnit förlora placeringar och besökare.

Planering

Kunden hade anställd en webbyrå för att bygga den nya hemsidan. Vi gick med tillsammans med webbyrån igenom hur den nya hemsidan skulle se ut, säkerställde att den nya hemsidan hade ungefärligt motsvarande antal undersidor och tittade på webbyråns wireframe (skiss på hemsidan) för att förstå hur strukturen ser ut.

notes-514998_640

Vi satte sedan upp målen för nya hemsidan:

  • Minimera förlusten av besökare och på sikt öka dem (med hjälp av sökmotoroptimering). Om man har exakt samma innehåll på sin site så tappar man ändå besökare i början som man på sikt kan hämta upp med sökmotoroptimering. Så det måste man kalkylera med.

  • Minimera risken för en dålig användarupplevelse. (404 – fel). Mät antal 404-fel som skett under perioden innan, under och efter flytten

  • Behåll viktiga placeringar på Google. Välj ut de viktigaste sökorden och spåra dem före och efter flytten.

Första stegen

Det är diverse grundläggande saker som behöver göras vid en siteflytt, det är bland annat.

  • Skapa och uppdatera Robots.txt

  • Installera Google Search Console (Alla versioner inkl https)

  • Installera en autogenererad Sitemap

  • Identifiera brutna länkar internt

  • Identifiera eventuella HTTP server fel

Kartläggning av hemsidans struktur

Nu vill vi titta på hur den gamla hemsidan ser ut så att vi kan på rätt sätt kan förklara för Google vilka gamla dörrar bör leda till nya. Här ser du vår process.

 

 

  • Kartlägg vilka undersidor som finns i Googles index (inte 100% fullständigt) genom att skriva “site:foretaget.se” på Google. Använd sedan Moz toolbar för att exportera sökresultatet till CSV.

  • Använd Screaming Frog för att få fram information om vilka sidor som faktiskt finns tillgängliga på sidan och jämför dessa listor.

  • Nu väljer vi ut vilket innehåll och vilka undersidor som är viktigaste genom att titta på antal besökare, hur stark undersidan är i Googles ögon (läs mer om hur Google fungerar i mitt blogginlägg om vad sökmotoroptimering är) samt vilket innehåll som finns på sidan.

Överflyttning av on-page sökmotoroptimering

Förutom att para ihop rätt undersidor på rätt sätt så behöver vi se till att den on-page optimering (läs mer om on-page optimering här i mitt blogginlägg) företaget gjort tidigare också flyttas över. Det här här kan vara en utmaning då man ofta byter innehåll, skriver nya texter osv så all on-page optimering måste göras om.

Eftersom att vi analyserar den on-page optimering som gjorts så blir det enklare att flytta över den till den nya hemsidan innan flytten görs. Gör du tvärtom så blir det betydligt svårare.

Vi tittade utöver det bland annat på:

  • Används samma texter (duplicate content) på flera undersidor? Detta är inte bra för sökmotoroptimeringen

  • Använder hemsidan mycket texter från andra externa hemsidor? Inte heller bra för sökmotoroptimeringen

  • Samma titeltaggar?

  • Sidor med väldigt lite innehåll, kan det åtgärdas?

  • Existensen av 4XX och 5XX fel

Nya hemsidan live! – Så kollade vi att allt stod rätt till

ntligen-ny-hemsida

När vår kund lanserade den nya sidan så ville vi noga bevaka att allt gått rätt till genom att göra ett göra en hälsokontroll på hemsidan och titta på:

  • Status i Google Search Console

  • Kan Googles spindlar hitta all information? (Screaming Frog)

  • Innehåller Robots.txt rätt information?

  • Är Sitemapen korrekt?

  • Hur ser indexeringen på Google och Bing ut?

Vi gick sedan vidare och tittade på att flytten gått bra:

  • Vi kontrollerar samtliga 301:or (vidarebefodringar) vi gjort funkar med hjälp av Screaming Frog

  • Fungerar målsidorna?

  • Genomsökningar av den gamla sitestrukturen

  • Genomsökning av Googles index 2 gånger per dag första veckorna för att se att allt står rätt till

Så här nära var det att ett annat företag förlorade tiotusentals besökare

Här är en historia som kunde slutat olyckligt. Vi är alltid tydliga med att berätta för våra kunder att de behöver prata med oss innan de byter hemsida så att vi kan se till att allt blir rätt. Enligt webbyrån som byggde hemsidan skulle de ha full koll på vad som behöver göras och tänka på när man byter hemsida.

Vi frågade om de visste hur de skulle planera överflyttningen av undersidorna. De svarade att de hade full koll på detta. Vi bad dem att åtminstone skicka över en lista på hur de tänkt vidarebefodra de gamla undersidorna.

När de sedan skickar över informationen om vilka undersidor de hade tänkte att vidarebefordra till nya undersidor och vad de nya skulle kallas så hade ca 1000 URL blivit 40 st(!) Alltså av de 1000 dörrar in till hemsidan som fanns skulle det nu bara finnas kvar 40 st kvar.

seokatten

Dessutom så fanns det inte någon information om de 300 PDF-filer de hade på hemsidan. Var skulle besökarna som tidigare hade hittat dem nu gå? Även om de bara hade 2 besökare per PDF så skulle det alltså betyda 600 besökare som bara försvinner ut i cymberrymden.

Utöver detta hade de inte tänkt på att vidarebefordra http till www vilket kan få väldigt stora konsekvenser för hemsidan.

Det här är tyvärr inte ovanligt, så se till att din SEO byrå samarbetar med din webbyrå så att det blir rätt från början.

Sammanfattning

En siteflytt handlar om sökmotoroptimering och därför behöver du både ha din SEO ansvariga samt webbansvariga med i planeringsarbetet. Tänk på att ha SEO i åtanke redan när den nya hemsidan byggs eller innan den lanseras.

Risken med att inte utföra en korrekt siteflytt ur SEO perspektiv är att du förlorar alla positioner på Google och all trafik du får därifrån.

Om du redan har lanserat hemsidan och förlorat mycket besökare och positioner på Google så går mycket att rätta till i efterhand. Däremot tar det mer tid och dina besökare har redan fått en negativ upplevelse genom att gått rakt in i stängda dörrar.

Du behöver välja ut de viktigaste undersidorna (som är starkast i Googles ögon och som har mest trafik) och visa för Google vilka de motsvarande undersidorna är.

En ny hemsida ska vara en rolig start på något nytt, fräscht och framgång. Du säkerställer det genom att se till att du har koll på SEO.

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

Skrivet av: Marcus Sandström

Marcus är en av grundarna till Viseo. Han jobbar sedan flera år tillbaka med att hjälpa företagare att nå sina mål med hjälp av internetmarknadsföring.