Youtube-annonsering: Så fungerar det + tips för att lyckas
Martin Sundberg
9 januari, 2023
Youtube är världens näst största sökmotor efter Google. Med fler än 2 miljarder användare är Youtube en enormt kraftfull plattform för att nå ut till potentiella kunder. Precis som Google har du möjlighet att synas både i Youtubes organiska sökresultat eller genom betalda annonser. Eftersom Youtube är en video-plattform så ser annonsering dock annorlunda ut jämfört med Google.
I denna artikeln kommer jag främst att fokusera på den betalda annonseringen för Youtube, och ge tips på vad du ska göra för att lyckas.
Statistik om Youtube
- Varje dag visas över 1 miljard timmar material på Youtube
- Mer än 70 % av Youtubes videos visas i mobilen
- YouTube finns i över 100 längder och på 80 olika språk
- Fler än 2 miljarder användare loggar in på Youtube varje månad
Källa: https://www.youtube.com/yt/press/sv/statistics.html
Hur ser Youtube annonser ut?
Låt oss först ta en titt på hur Youtube annonser kan se ut och vart de ligger placerade.
Redan när man landar på Youtubes startsida finns annonser under "rekommendera videos";'
När vi söker efter en video så kommer sponsrade annonser upp överst i sökresultatet. Dessa annonser är inte videos utan tar dig direkt till annonsörens landningssida.
När du klickar dig in på en video så kommer annonser upp regelbundet innan videon startar:
I tillägg kan annonser dyka upp under tiden som ett Youtube-klipp spelas.
Med andra ord; Youtube erbjuder mängder med möjligheter när det kommer till
Vem når du via din reklam på Youtube?
DIna Youtube-annonser sköts via ditt Google Ads-konto. Via Google Ads kan du enkelt rikta dina annonser till specifika och nischade målgrupper som passar just ditt företag, precis som för Google.
Du kan till exempel ställa in specifika intressen eller anpassa marknadsföringen utifrån vilket innehåll de vanligtvis tittar på.
Du som själv tittar på Youtube har säkert märkt att annonseringen ofta är kopplad till just det klipp du tittar på, eller dina intressen, vilket självklart inte är en slump.
”*” anger obligatoriska fält
Vad kostar det att annonsera på Youtube?
Kostnaderna för att annonsera på Youtube skiljer sig en aning beroende på vilken typ av annonsformat du använder dig av. Youtube erbjuder flera olika annonsformat, vilket vi kommer att gå igenom nedan. Genom olika betalningsmodeller kan du enkelt få en god översikt av dina kostnader.
Ett vanligt alternativ är att du betalar först när någon klickar på din annons eller har sett mer än 30 sekunder av den. Ett annat är att du betalar en summa beroende på hur ofta din annons exponerats – dvs per CPM, kostnad per tusen visningar.
Vilka annonsformat kan jag välja på Youtube?
Det finns ett flertal olika annonsformat att välja mellan beroende på syftet med din annons. Du som har branding som mål och vill få ut ett kort och slagkraftigt budskap rekommenderas en typ av annons, och du som har som huvudsyfte att öka trafiken på din webbplats rekommenderas en annan.
TrueView-annonser
TrueView-annonserna är det vanligaste alternativet för videoannonser på YouTube. Du betalar endast när tittarna tittar på, eller interagerar med din Youtube-annons (till exempel genom att klicka på en uppmaning). Annonserna kan enkelt anpassas för att dela en mängd olika innehåll och det finns två olika alternativ att välja mellan för att optimera din annonsering på Youtube ytterligare.
Preroll-annonser
Du känner säkert igen alternativet ”hoppa över” som dyker upp längst ner till höger på en Youtube-annons antingen innan du ska börja titta på ett klipp, mitt i eller i slutet. Den här typen av annons kallas Preroll-ad och har ett tidspann mellan 15-20 sekunder. Alternativet rekommenderas för dig som vill nå ut till potentiella kunder, branding och räckvidd. De drar även trafik till webbplatsen i större utsträckning än t.ex bumperannonserna och det är därför en fördel om du har ett ”Call to action” i din annons.
Bumperannonser
Det här är rätt annons för dig som vill nå räckvidd med din marknadsföring på Youtube. Annonserna har en maxräckvidd på sex sekunder och som tittar har du inte möjligheten att trycka ”hoppa över”. Därför passar alternativet bra för dig som har ett ett kort och slagkraftigt budskap som du vill att många ska ta del av, utan att de nödvändigtvis klickar eller interagerar i stunden.
Hur utvärderar jag min Youtube-marknadsföring?
När du lägger pengar på att marknadsföra din produkt, tjänst eller ditt varumärke är det självklart att du vill veta om du riktat dig till rätt målgrupp, hur många som faktiskt interagerat med annonsen eller hur mycket trafik du dragit till din webbplats.
I Google Ads har du tillgång till massvis med statistik och du kan ta reda på bland annat hur länge din annons visas för användarna i snitt, hur många som klickat och engagerats. På så sätt kan du relativt lätt se om dina resultat var över eller under förväntningarna och ifall du behöver rikta om din Youtube-marknadsföring på något sätt.
Tips för att lyckas med annonsering på Youtube
Definiera ett tydligt syfte och mål med annonseringen
Om du på måfå slänger upp videos på Youtube kommer du garanterat att kasta pengar i sjön. Du bör alltid ha ett tydligt syfte med din Youtube-annonsering, och sätta tydliga mål Oftast är Youtube-annonser bättre för branding och varumärkesspridning än direkt sälj.
Segmentera dina annonser
Precis som Googles sök- och displayannonser så bör du segmentera dina Youtube-annonser. På Youtube kan du välja mellan "In-stream Ads" och "Discovery Ads". Skillnaden mellan dessa är att "In-stream Ads" är annonserna som syns innan en video spelas upp, medan "Discovery Ads" syns i resultatet med reltaterade videos. Det är en stor skillnad mellan dessa två alternativ och därför bör du ha en dedikerad budget och strategi för bägge.
Sätt upp remarketing-annonser
Remarketing är ett väldigt kraftfullt verktyg som låter dig annonsera mot besökare som besökt din sajt. Precis som Google och Facebook så kan du skapa retargeting-annonser även på Youtube. Om du exempelvis driver en e-handel så kan du sätta upp annonser som riktar sig till besökare som varit inne på din sajt och tittat på dina produkter.
Få videos att synas i Youtubes organiska resultat
Slutligen vill jag även slå ett slag för möjligheten att synas i Youtubes organiska resultat. Precis som på Google handlar det här om att göra sökordsanalys och sedan optimera din video för att den ska synas högt upp i sökresultatet.
Här är en steg-för-steg guide hur du gör för att få dina videos att synas högt på Youtube:
1. Gör en sökordsanalys för Youtube (du kan göra detta genom exempelvis ahrefs). Det är detta din video ska utgå från. 2. Skapa en riktigt bra video som folk faktiskt vill se på. Youtube känner av om din video är populär bland tittarna. Om de flesta stänger ner efter ett par sekunder kommer det blir svårt att ranka. Om tittarna däremot kommer tillbaka om och om igen till din video så ser Youtube att ditt material är värdefullt och pushar det högre upp i sökresultatet. 3. Optimera din video. Lägg in dina sökord i titel och description. Ett tips här är även att säga ditt sökord tydligt om möjligt, då Youtube transkriberar och plockar upp vad som sägs i din video. Här är en komplett guide till hur du får din video att synas på Youtube.
Summering
Youtube-annonsering är ett kraftfullt verktyg för att nå ut till potentiella kunder. Även om formatet skiljer sig från Google Ads finns det många likheter när det kommer till att lägga budget, sätta strategier osv. Om du har några frågor om Youtube-annonsering, tveka inte att höra av dig!
Martin Sundberg
Martin är marknadsansvarig på Viseo. Han har flera års erfarenhet inom content-marknadsföring, SEO och konvertering. Han har även en master-utbildning i UX-design. På fritiden driver han ett Amazon-projekt i USA.