Vad är meta taggar?

De meta taggar som oftast nämns i SEO-sammanhang är ; meta keywords och meta description. Det enda som är relevant när det gäller internetmarknadsföring är meta description och då i CTR (Click Trough Rate) syfte, och inte på själva rankningen på Google. Meta description är den text som syns under Titel och URL:en i Googles sökresultat och har du skrivit en säljande och beskrivande text där så är chansen större att någon klickar på just ditt resultat. Men det står alltså inte vilken placeringar du får på Google.

Google slutade använda meta keywords  i sin sökalgoritm för väldigt länge sen och gick även ut med det offentligt för några flera år sedan. Det är oklart om Google någonsin använt det i sina alogoritmer, däremot har andra sökmotorer använt det tidigare.

Nu finns det t.om tecken på att man kan straffas om man använder för mycket meta keywords eftersom att det är ett tecken på att man inte är uppdaterad och att man försöker att över optimera sin sida.

Marcus Sandström

 är en av grundarna till Viseo. Han jobbar sedan flera år tillbaka med att hjälpa företagare att nå sina mål med hjälp av internetmarknadsföring.